20-01-17

Hygge, De Deense kunst van het leven

De nieuwste trend op het gebied van levensstijl is het Deense Hygge. Denk aan kaarsen, onder een dekentje met je favoriete boek bij het haardvuur zitten, aan avonden met wijn en vrienden en aan kerst. Kun je al een patroon herkennen? Bij Hygge gaat het om gezelligheid, vrienden en familie, en Cocoonen. Nadat ik in november 4 dagen in het prachtige Kopenhagen was en een klein voorproefje kreeg van de levensstijl, was ik ontzettend benieuwd naar het boek Hygge, De Deense kunst van het leven door Meik Wiking.



In het kort

In Hygge geeft Meik Wiking, CEO van het Happiness Research Institute in Kopenhagen je een kijkje in de geheimen van Hygge. Hij beschrijft verschillende aspecten van het Hygge en geeft inspiratie om het zelf te proberen. Deze inzichten worden geïllustreerd met begrijpelijke en interessante onderzoeksresultaten en statistieken en natuurlijk met prachtige foto's, plaatjes en illustraties. Het is een heerlijk bladerboek van het beste soort. 




Hygge

Vanaf het moment dat ik de inleiding las, wist ik dat dit boek zou gaan over iets wat ik héél fijn vind. Ik hou van Hygge, zo bleek tijdens het lezen. Het gaat om veel meer dan alleen maar 'chillen met vrienden', want het is erg belangrijk dat er het juiste eten, het perfecte eten, de allerleukste mensen en de fijnste activiteiten zijn. Ik leerde veel door het boek en werd op verschillende moment geïnspireerd. Nu weet ik bijvoorbeeld waarom kaarslicht zo 'gezellig is' (door de juiste lichttemperatuur) en dat er in het Japans een woord bestaat voor 'voortdurend boeken kopen maar ze nooit lezen' = Tsundoko. Maar eigenlijk hebben we in het Nederlands ook wel zo'n onvertaald woord, wat eigenlijk ongeveer hetzelfde betekent als Hygge: Gezellig! Ook werd ik erg blij van de hoofdstukken over warme dranken, Hygge benodigdheden (o.a. boeken, dekens, houten meubels...) en natuurlijk van de 'Hygge tour' door Kopenhagen.

Als ik moet kiezen tussen een stapavond of een avond met vriendin(nen) onder het genot van lekker eten, wijn en muziek... kies ik zonder twijfel voor het laatste. Misschien dat het door Hygge komt dat ik veel liever mijn geld uitgeef aan gezellige koffie/taart/lunch-afspraakjes dan aan uitgaan of kleding. Of komt het door Hygge dat ik het prima vind om met Netflix of een boek op mijn kamer te zitten, als het maar onder het genot is van kaarsjes en de grootste mok thee die ik kan vinden. De mooiste quote uit het boek waar ik mezelf enorm in herkende is:

'... er bestaan ook sociale introverte mensen. Dit klinkt misschien als een cliché, maar introverte mensen besteden hun sociale tijd liever aan dierbaren die ze heel goed kennen, goede gesprekken of een goed boek met een kop thee... Introverte mensen zijn wel sociaal, maar op een andere manier.' 

Het enige nadeel aan het Deense Hygge is, volgens Meik Wiking, dat Denen juist doordat ze het liefst de mensen die ze het beste kennen om zich heen hebben, moeilijk nieuwe mensen toelaten tot het gezelschap.

Ik beleefde fijne Hygge momenten toen ik met dit boek op de bank zat. Natuurlijk onder een dekentje en met het zicht op de kerstboom. In mijn hand een kop thee en op de achtergrond fijne muziek. Want zo hoort het te zijn tijdens Hygge momenten.

Wat is jouw favoriete Hygge moment? Ben je ook benieuwd geworden naar het boek? Je kunt hem o.a. via de volgende link kopen (NL of Engels), en het is ook een perfect cadeautje!