13-01-17

How 'Philips Wake Up Light' changed my mornings (review + ervaring)

Je kent het wel: van die ochtenden dat wanneer je moet opstaan het nog steeds aardedonker is. Dat er geen straaltje licht te bekennen is en je je afvraagt of het niet nog middenin de nacht is. Van die momenten dat je je het liefst gewoon nog tien rondjes omdraait in bed om het donker weg te slapen. Maar soms is het niet anders en moet je toch je bed uit, en om die momenten dragelijker te maken bestaat er de Philips Wake Up Light. Ik had altijd enorm veel moeite met opstaan in de winter (door het donker, en door mijn winterdip), en daarom besloot ik vorig jaar na heel veel research om een Philips Wake Up Light te kopen. En ik kan je vertellen dat ik er nog steeds heel blij mee ben! Mijn ervaringen + een soort van review vind je in dit artikel. 


Over de Wake Up Light 
De Wake Up Light (ik noem het vanaf nu even WUL) is er in een stuk of vijf varianten, maar toen ik vorig jaar mijn lamp kocht besloot ik voor één van de nieuwste te gaan: de HF3520/01. Het is een wekkerradio / lamp die geïnspireerd is door de natuurlijke zonsopkomst. Dat betekent dat tijdens het wekken de lamp in de ingestelde tijd (bij mij 20 minuten) van donkerrood naar oranje/wit gaat om ervoor te zorgen dat je op een natuurlijke manier wakker wordt. Niet alleen de lamp geeft licht, maar ook aan de achterkant komt licht vandaan. Je kunt kiezen tussen een aantal natuurlijke geluidjes (vogeltjes/de zee/yoga-achtige muziek), maar ook kun je je favoriete radio zender instellen zodat je wakker kunt worden met het nieuws of een fijn muziekje. Er zijn uiteraard ook functies om te snoozen, én er bestaat een stand dat het licht niet aan, maar heel langzaam uitgaat. Dit is echt ideaal om bij te lezen om vervolgens in slaap te vallen. 

De WUL heeft een aantal knopjes: twee voor twee verschillende wek-tijden (bijvoorbeeld 7:30 door de week en 9:00 in het weekend), knopjes om het licht in te stellen en om de radio aan/uit en harder/zachter te zetten. Ik moest aan het begin wel een klein beetje zoeken naar de knopjes, maar nu weet ik precies waar ze allemaal zitten en hoe het werkt. Snoozen werkt door zachtjes op de lamp te tikken en de rest van de instellingen zijn makkelijk te vinden in het menu (onder de tijd). 

Image result for wake up light verloop


Hoe het mijn leven veranderde
Misschien lichtelijk dramatisch aangezet, maar mijn ochtenden zijn sinds ik de WUL heb écht een stuk beter geworden. Aan het begin was ik nog bang dat ik misschien niet wakker zou worden van de vogelgeluidjes en het licht, maar meestal ben ik al voordat het geluid begint lichtjes wakker. Dit komt doordat je, volgens mij, onder invloed van het licht heel langzaam van slaap naar wakker wordt 'geduwd', waardoor het voelt alsof je op een natuurlijke manier wakker wordt. Ik wil niet zeggen dat opstaan leuk is, maar voor mij zeker een stukje fijner. 

Er zijn natuurlijk een aantal natuurlijke geluiden om mee wakker te worden, die ik voor ongeveer een half jaar met veel plezier gebruikt heb. Daarna wilde ik als de vogeltjes begonnen te fluiten het liefst met de vogels gooien, dus toen heb ik toch maar de radio ingesteld om mee wakker te worden. Dat vind ik zelf (voor nu) het fijnst. Ook zijn de opnamen van de natuurlijke geluidjes niet al te best. Ze bevatten toch wel veel ruis. 

In de zomer vond ik het ook erg fijn om de lamp te gebruiken, maar in de winter heb ik het echt nodig. Het werkt meteen als een soort lichttherapie omdat het je bioritme een beetje stimuleert, en dat is natuurlijk geen overbodige luxe in deze koude en donkere maanden. Je kunt zelf instellen hoe fel de lamp moet worden bij het wakker worden (keus uit 20 standen). Zelf had ik hem in de zomer op ongeveer 15 staan en vorige week merkte ik dat ik niet meer wakker werd van het licht, dus heb ik het naar 17 verhoogd. 

Ik gebruik ook vaak de Sleep stand, waarmee je heel rustig in slaap kunt vallen. Ik zet het dan meestal op 30 minuten, waarna het dus in een half uur van fel licht naar donker gaat. Het gaat zo langzaam dat je niet kunt zien dat het licht verandert, maar wel wen je steeds wat meer aan het donker en wordt je steeds slaperiger. Meestal kan ik dan nog ongeveer 20 minuten lezen, waarna ik gewoon lekker ga liggen en vaak voordat de lamp uit is al in slaap val. Ideaal! Het is trouwens sowieso fijn dat de wekker ook meteen een nachtlampje is, want dat scheelt weer ruimte op je nachtkastje.

De Wake Up Light is bij heel veel electronica winkels te verkrijgen en je betaalt er nu ongeveer €100 voor. Hier krijg je 2 jaar garantie bij.

Conclusie
Pluspunten:
- De wekker is ook een nachtlamp
- De Wake Up Light is makkelijk in gebruik
- Het is een fijne manier van wakker worden met het licht
- FM functie
- Sleep stand is heel prettig
- 20 lichtstanden om mee wakker te worden
Minpunten:
- Prijs is voor een wekker hoog, maar zelf vind ik het voor alle functies prima
- Knopjes aan het begin moeilijk te vinden

Heb jij ervaring met de Wake Up Light? Ben je benieuwd geworden?