04-01-17

5x Groningen lunch hotspots

Ik geef liever geld uit aan lunchen of koffie drinken buiten de deur met vriendinnen, dan aan uitgaan. Ik vind het altijd heel gezellig om bij te kletsen onder het genot van een lekker broodje of taartje. Niets beter dan dat! Hoewel ik in Groningen graag nieuwe dingen ontdek, heb ik natuurlijk wel mijn persoonlijke favorieten. Laatst zette ik mijn favoriete eet/lunchtentjes eens voor mezelf op een rijtje, maar waarom zou ik ze niet ook met jullie delen? Daar gaan we! Deze vijf plekken zijn perfect voor een lunch en om uren te blijven zitten. Love it! 

BAQ Brood & Café, Folkingestraat 19


Bij BAQ dronk ik de eerste keer dat ik er kwam verrukkelijke thee met chocoladesmaak, en ik denk dat ik mede daardoor direct van de plek ging houden. De inrichting is super kleurrijk en gezellig, en niet onbelangrijk: het eten is er heerlijk! Je kunt kiezen uit veel verschillende belegde broodjes, maar ook voor warme broodjes zoals gegrilde boterhammen met kip of mozzarella. Ook de soep is er goed, en als je van zoet houdt kun je kiezen voor een high tea. In de zomer kun je lekker buiten zitten op het binnenplaatsje, in de koudere maanden kun je fijn binnen genieten. Ook voor thuis kun je lekkers ophalen bij BAQ, aangezien het naast een lunchroom ook een bakkerij is. Als ik geen zin heb om 'spannend' iets nieuws te ontdekken in Groningen, is BAQ één van mijn go to plekken. 

Pernikkel, Aweg 2




Pernikkel is een 'spijslokaal', waarbij de kaart wekelijks wisselt zodat alle producten vers zijn en uit de buurt kunnen komen. Daar hou ik van! Ik was er zomer en toen zat ik buiten, maar het interieur van Pernikkel is ook absoluut de moeite waard. Pernikkel is een plek die je moet bezoeken als je voor een wat specialere lunch (of diner) wilt gaan, want alles op de kaart is met een eigen speciale twist. 

Het Bakkerscafé, Zwanestraat 26

Een nieuwe favoriet van mij is Het Bakkerscafé, waar ik twee weken geleden ging lunchen. Wat meteen opvalt is de kaart, aangezien je hier voor een bepaalde topping kiest, en vervolgens bij 'de broodtafel' onbeperkt vers brood mag afsnijden. Zo kun je helemaal het brood kiezen dat je lekker vindt. Zelf koos ik voor de tosti, waar je niet zelf het brood af hoeft te snijden, maar die wél erg lekker was. Verder is het aanbod divers, en ik wil ook zeker de gerookte zalm en de dippers nog eens proberen. Ben je uitgegeten, dan kun je op een mooie typemachine een brief aan iemand schrijven, die je gratis op de bus kan doen. Ik vind het er leuk! 

Feel Good, Oude kijk in 't jatstraat 29



Feel Good zit recht tegenover een groot universiteitsgebouw en is daardoor vaak gezellig druk met studenten die er genieten van een tussenuur of na college nog even kletsen met studiegenootjes. Bij deze hotspot houden ze van eerlijk en puur eten, en bakken ze elke dag een aantal taarten die niet op de kaart staan, maar waar je uit kunt kiezen als je binnen bent. Je hebt er ook 'all day breakfast' opties zoals pancakes, of sandwiches. Wat ik ook écht een leuk concept vind is de EWDPS (eten wat de pot schaft), waarvoor je tussen 17 en 19 kunt aanschuiven voor een verrassing op je bord. 

Zondag, Kruissingel 1

Als je toevallig in het Noorderplantsoen bent en ergens wilt lunchen is er misschien niet heel veel keus, maar dat is geen probleem als je bij Zondag terechtkomt (ook Anat is erg leuk en helemaal vegan). Ik zou voor de goddelijke pancakes wel een stukje willen omfietsen. Natuurlijk is deze hotspot vooral in de zomer populair, omdat je dan midden in het park lekker op het terras kunt zitten. Naast de pancakes is er ook nog keus uit verschillende panini's en sandwiches. Ik kan niet wachten om er weer eens heen te gaan als het zonnetje zich laat zien! 

Dat waren mijn vijf favoriete lunch-hotspots in Groningen van dit moment. Er zijn ook nog héél veel plekken die ik nog erg graag wil ontdekken, dus als een Groninger dit leest en tips heeft hoor ik dat graag :) Maar als je een keer een dagje Groningen gaat doen en honger hebt, kan ik je één van deze plekken absoluut aanraden!