04-12-16

Kopenhagen: verslag en hotspots

Het is alweer drie weken geleden dat ik op vrijdagochtend, de ochtend na mijn laatste tentamen, in mijn eentje op het vliegveld in Eelde (Groningen) klaar zat om te boarden met een kopje thee. Ik scrolde op mijn telefoon en ondertussen was ik extreem excited aan het Whatsappen met Lisa, want ik was onderweg om haar een weekendje te bezoeken in het Deense Kopenhagen. Lisa studeert daar voor een semester en ik ging er een weekendje heen, om bij te kletsen, me te laten overtuigen van de schoonheid van Kopenhagen en om alle tentamenstress te vergeten en te genieten van een stedentrip. Ik kan je vertellen: dat is gelukt hoor! Het heeft even geduurd, maar vandaag deel ik dan toch met jullie een aantal foto's, ervaringen, en hotspots. Veel leesplezier! 😄



vrijdag: Nyhavn, Vor frelsers kirke en spelletjes

Het voordeel van vanaf Eelde vliegen is dat je daar nog geen uur van te voren aanwezig hoeft te zijn. Zo kwam het dat ik binnen 3.5 uur van mijn deur tot deur reisde en bij Lisa aan de thee met kruidnoten zat. Nadat ik een beetje was bijgekomen begonnen we aan de ontdekkingstocht van Kopenhagen. Ik kon een fiets van Lisa's huisgenootje lenen, en dat was ideaal. In Kopenhagen zijn er super goede fietspaden en je kunt de stad dus het best op de fiets ontdekken.


Nyhavn



Geen bezoekje aan Kopenhagen zonder Nyhavn te ontdekken, toch? Dit is denk ik dé toeristische highlight (samen met de Kleine Zeemeermin) en ik vond het zeker de moeite waard om er even langs te lopen. Ook 's avonds, toen de lichtjes aangingen en we langs kraampjes met Glühwein liepen was het erg gezellig! Ga zéker die gekleurde huisjes bekijken zou ik zeggen, ze zijn leuk. 


Vor frelsers kirke



Mijn favoriete manier om een stad te bekijken, naast vanaf de fiets, is toch wel vanaf een hoog punt. Ik HOU van uitzichtpunten. Het maakt me rustig, en ik kan er wel uren naar kijken. Na Nyhavn liepen we naar de Vor Frelser Kirke, waar je voor iets van €3 de toren kan beklimmen. We gingen op een perfect moment, toen het gouden uur al in volle gang was en het licht dus op z'n best! Hou koud het bovenop ook was (het voelde die dag als -3 graden), het was echt fantastisch. 


Paludan Bog & Cafe

Een sfeer zoals in een geweldig mooie, oude boekwinkel én heerlijke koffie en taart: best of two worlds! Paludan heeft het allebei, aangezien het een café en boekwinkel in één is. Lisa en ik streken er neer om op te warmen na de klim op de toren en om even een lekker kopje koffie/thee te drinken. Ik vond de sfeer er echt geweldig, en als ik de kans zou krijgen zou ik het geen probleem vinden om er een middagje met een goed boek of een studieopdracht te gaan zitten. Helaas is het daar toch nog wat te ver voor 😉 Na Paludan bekeken we nog de lichtjes die net waren aangegaan bij een groot (en duur?) hotel, wat er erg leuk en kerstig uit zag. Daarna haalden we pizza en salade om bij Lisa op te eten. 


Bastard board game cafe

Iets waarvan ik, als spelletjesliefhebber, zou willen dat het in Nederland bestond is een café zoals Bastard. Iedereen, maar dan ook iedereen, speelde er gezellig met vrienden een spelletje. Keus genoeg ook, in de meterslange en hoge kasten vol met spelletjes. Ik vond het echt de perfecte gezellige manier om een avondje door te brengen. Als je met vrienden in Kopenhagen bent en je onder de locals en internationale studenten wilt begeven: ga dan naar Bastard. 

zaterdag: de kleine zeemeermin en kastellet





Zateradag begonnen we onze dag rustig met een ontbijtje en een muziekje. Daarna fietsten we naar het water om het Kastellet en de Kleine Zeemeermin te bekijken. Het Kastellet heeft een erg misleidende naam, want beide dachten we dat we een kasteel te zien zouden krijgen. Niets is minder waar, want het bleek om een oude legerbasis te gaan met leuke rode huisjes. Daarna liepen we naar de Kleine Zeemeermin, waar we ondanks dat het beeld zelf niet heel speciaal was, ruim een uur op een bankje in de herfstzon zaten met een kopje koffie. 

Papirøen

Toen we honger begonnen te krijgen fietsten we via de brug naar Papirøen, ook wel 'Paper Island' genaamd. Het was een soort van Amsterdamse Foodhallen / Rotterdamse Markthal, maar dan extreem hipster. Er hing een damp van alle etensgeuren en de sfeer was fijn! Zonder al te veel twijfel besloten we voor falafel pita te gaan: een pitabroodje met falafel, aubergine, humus... Dit alles aten we met veel geknoei op in een soort après-ski stoel aan het water. Het was koud, maar het was het leven. Kon ik hier maar iedere dag lunchen... Dan wel gratis graag, want de grap was redelijk aan de prijs. 

zondag: brakke koffie, brumleby en zonsondergang

Zaterdagavond gingen we (een soort van) uit. Eigenlijk duurde het échte uitgaan slechts een uur en namen we de meeste tijd voor predrinks met vriendinnen van Lisa en het eten van leftover pizza en pepernoten midden in de nacht. Zondag sliepen we dan ook lekker lang uit, en na het klaarmaken was het ineens alweer half 2. Dat betekende dat het 2,5 uur later alweer donker zou zijn, haha. 

Brumleby



We fietsten eerst langs Superkilen, een soort design park dat er op Instagram tienduizend keer beter uitziet dan in het echt. De foto van de 'skatebaan' met streepjes is nog best cool, maar in het echt is het niet heel bijzonder. Daarna gingen we naar Brumleby, een woonwijkje dat bedoelt was voor de afzondering van zieken tijdens een Cholera epidemie. Toen misschien geen leuk doel, tegenwoordig was het er ontzettend sereen en schattig. De gele huisjes waren echt leuk om te zien! 

Leckerbaer


Van lopen en kou krijg je honger en zin in koffie, dus streken we neer bij Leckerbaer. Dit koffietentje was intens Scandinavisch ingericht, met minimalistisch design, en ze hadden heerlijke koffie en taart. Voor een sfeerimpressie kun je ze eens opzoeken op Instagram. Dit is ook de plek waar de afspeellijst die Lisa en ik maakten, genaamd Leckerbaer, is geboren. We vonden de muziek die opstond namelijk zó fijn! Maar toen de afspeellijst niet te volgen bleek te zijn, besloten we er gewoon zelf eentje te maken. (Ik luister het nu en het is 💗). Leckerbaer is echt de perfecte plek om je zondagmiddag door te brengen. Goed gezelschap, koffie, en taart is all you need! 



En toen we terugliepen langs het water zagen we een prachtige zonsondergang. Het was toen nog maar 16 uur, maar de zon was toen al onder (oké, nu is dat in Nederland ook ongeveer zo, maar toen ik in Kopenhagen was, was het daar toch wel een uurtje eerder donker dan hier). Na deze zonsondergang maakten we Deense pasteitjes als avondeten, wat echt super lekker was. Daarna keken we Two Night Stand, een leuke romantische komedie.

maandag: frederiksberghave en weer naar huis

De laatste dag sloten we af met onze Leckerbaer afspeellijst, een wandeling door het Frederiksberge park en een cinnamon roll bij een bakkerij. Daarna vertrok ik weer naar Nederland, na een fantastisch weekend, nieuwe energie en ontzettend veel goede herinneringen :)

Naast dat het één en al gezelligheid was, vond ik Kopenhagen ook een hele gezellige en sfeervolle stad. Ik denk wel dat je het in principe in twee dagen wel gezien kunt hebben, maar als je langer gaat kun je ook Malmö of Lund in Zweden nog bekijken. En ga je in de zomer, dan kun je natuurlijk lekker genieten aan het water. 

Ben jij wel eens in Kopenhagen geweest?