21-11-16

In between hobby's (en blogstruggles part 2823)

Soms mis ik de tijd dat ik ongestoord voor uren en uren kon tekenen. Hele levensverhalen bedacht ik bij de poppetjes die ik tekende. Hetzelfde geldt voor de dagen dat ik met Barbies of poppen speelde. Aankleden van de Barbies, het inrichten van hun 'huis' en het bedenken van een liefdesverhaal vond ik fantastisch. ♡ Maar zo makkelijk en ongedwongen dat het als kind is om te spelen en creatief bezig te zijn, zo moeilijk is het wanneer je ouder wordt. De verwachtingen liggen hoger, niet alleen de verwachtingen die anderen van je hebben, maar ook die je aan je eigen werk stelt. En dat is lastig, want persoonlijk ben ik nu ook weer niet zó goed in tekenen of andere creatieve dingen dat ik er van kan genieten om urenlang met potloden en stiften / lijm / een camera aan de slag te gaan. En zo komt het, denk ik, dat ik nu in een hobby dip zit. 

Sunset in Kopenhagen vorig weekend (zie mijn Instagram voor meer foto's!)
Creatief zijn is soms lastig, en zeker wanneer je studeert aan de universiteit. Natuurlijk zijn er verschillende mogelijkheden om creatieve dingen naast je studie te doen, maar als je net als ik niet zo actief bent in dat soort dingen, is de universiteit op zijn zachtst gezegd niet een erg creatieve plaats. Het meest kunstzinnige wat ik daar de afgelopen jaren heb gedaan is denk ik een voorkant voor een verslag maken. Jep, dat bedoel ik... Maar goed, ik had altijd nog het bloggen waar ik me in kon verliezen. Als ik thuis kwam maakte ik foto's, bedacht ik artikelen en kon ik urenlang typen, andere blogs lezen, en nog meer inspiratie opdoen. Het was iets wat altijd meespeelde. Als ik iets beleefde maakte ik in mijn hoofd meteen een notitie om er een blog over te schrijven.

Helaas, voor mijn gevoel past het bloggen de laatste tijd niet zo goed meer bij me. Of in ieder geval, de manier waarop ik nu blog past niet meer bij mij. Zoveel persoonlijke dingen delen op het Internet voelt niet zo goed meer, en de laatste tijd heb ik er erg vaak over na gedacht om te stoppen met bloggen. Toch houdt iets me tegen. Is het dat ik op die manier de perfecte uitlaatklep voor mijn creativiteit kwijt zou raken? Of is het dat ik stiekem toch wel verder wil? Ik vind het moeilijk te zeggen, maar echt loslaten kan ik bloggen nog niet. Het heeft voor zo'n lange tijd een enorm grote rol in mijn leven gespeeld (ik begon met bloggen toen ik 13 was, ik ben nu 21...) dat ik het erg moeilijk vind om het los te laten. 

Ondertussen zijn er wel andere ideeën, maar de meeste verwerp ik direct weer om verschillende redenen. Zou ik misschien een boekenblog beginnen? Nee, ik lees daar niet genoeg voor. Een reisblog dan? Ik reis bijna nooit! En wat denk je van een productiviteitsblog? Leuk, maar... Naast bloggen is Instagram natuurlijk ook een goede optie, maar eigenlijk vind ik het ook wel weer prima hoe ik nu met Instagram omga en ik weet niet zeker of een erg commerciële manier van Instagrammen iets voor mij is. 

Iedere keer bedenk ik om nog één keer te proberen om actief te zijn op Oh Nineteen, maar ik heb op hetzelfde moment totaal geen inspiratie meer. Ik denk dat ik een nieuwe motivatie nodig heb! Ik ben in between hobby's... En dat is vreselijk! Ik mis het om me ergens volledig in te kunnen verliezen en me er vol op te storten. Ik vind nu alles maar voor de helft leuk, dus ik moet snel op zoek naar iets wat ik écht leuk vind. Maar wat, dat is nog even de vraag.

Heb jij tips voor me in deze situatie? Wat is jouw grootste hobby?