01-11-16

Exams & Chill: 5x ontspannen tijdens tentamenweken

Het is weer die tijd van het blok: de tijd van liters thee op een dag, pagina's volschrijven met begrippen en de rest van de tijd uit het raam staren en enorm veel studie-ontwijkend gedrag vertonen. Tentamenweken, je kent het vast wel... In die weken vol met stress, studeren en vermoeidheid kan wat ontspanning op zijn tijd absoluut geen kwaad (sterker nog: zonder ontspanning zou ik de tentamenweken niet overleven). Maar hoe vind je de tijd om even wat anders te doen? En wat is dan een fijne manier van ontspannen?



herfstwandeling

Of je nou midden in de stad woont of juist aan de rand van een bos, in de herfst ziet alles er extra mooi uit. De prachtig kleurende bomen en het mooie herfstlicht maken toch wel dat ik van de herfst hou. En dan heb ik het nog niet eens over de herfstmode... Ik bedoel: truien, sjaals, dikke sokken en maillots. Favoriete tijd van het jaar! Maar goed, wat mij betreft de perfecte manier om even je zinnen te verzetten is om een blokje om te lopen. Al is het maar een kwartiertje, frisse lucht zal je goed doen en met, of juist zonder muziekje, kun je even tot rust komen en alle kennis die je de afgelopen uren in je hoofd hebt gestampt laten bezinken. Trouwens, volgens mij is het ook aangetoond dat de kleur groen ontspannend werkt, toch? Dus als je de kans hebt om door een bos / natuurgebied te lopen: zeker doen! 

powernap

Als je ogen echt bijna dichtvallen kun je je afvragen of het zin heeft om nóg een kopje koffie te gaan drinken. Een powernap schijnt ook erg goed te werken. Als je toch tien minuten pauze neemt, kun je net zo goed even een tijdje op je bed gaan liggen met je ogen dicht. Ik vind het vaak best goed werken, want daarna kan ik er meestal weer helemaal tegenaan. Gisteravond had ik pas om 18:30 uur een tentamen, en toen rond half 5 de enorme vermoeide dip kwam ben ik heel eventjes op bed gaan liggen. Daarna was ik weer ready to shine! 

thee + muziek + boek

Voor mijn verjaardag heb ik een enorme theemok (=emmer) gekregen waar 400 ml thee in past. Als theeliefhebber vind ik dat natuurlijk helemaal fantastisch, en tijdens het studeren, of tijdens een studiepauze, komt het ook goed van pas. Als je een korte pauze wilt, kan ik je zeker aanraden om een flinke kop thee voor jezelf te zetten, een ontspannend muziekje aan te zetten en een paar bladzijden in een boek te lezen. Misschien onnodig om te zeggen, maar let erop dat je niet in het meest spannende boek ooit gaat beginnen midden in de tentamenweek... Dat is vragen om problemen ;) Trouwens, ik heb op Spotify een 'chill' afspeellijst, waar ik regelmatig nieuwe nummers aan toevoeg. Voel je vrij om het te gaan volgen (en bekijk dan ook meteen mijn andere lijsten!). 


samen eten met vriendinnen

Ik studeer bijna nooit in de avond, en met een beetje een goede planning (en redelijk op tijd opstaan) kan dat ook heel makkelijk. Eerlijk gezegd kan ik me toch niet meer concentreren als ik al om 10 uur 's ochtends begin met studeren... En na zo'n hele dag in mijn eentje studeren vind ik het heerlijk om even uit mijn isolement te komen om samen met vriendinnen te koken en te eten. Even de frustraties over tentamens met elkaar delen en daarna zo snel mogelijk vergeten dat het tentamenweek is. 

netflix 

... natuurlijk kan deze niet ontbreken in het rijtje! Netflix is gewoon ideaal, of het nou tentamenweek is of juist een weekend waarin je niks hoeft te doen. Ik heb afgelopen zaterdag Gossip Girl afgekeken (ik mis het nu al), en dat was wat mij betreft de ideale serie voor een studiepauze. Ik zette vaak even een aflevering aan tijdens de lunch, en als de 45 minuten van de aflevering voorbij waren ging ik weer verder. Ik heb nu echt weer zo'n luchtige serie als Gossip Girl nodig in mijn leven, dus als iemand tips heeft hoor ik dat graag! Gister ben ik ook begonnen met Downton Abbey, en ik denk dat ik dat ook een hele goede serie ga vinden (maar de afleveringen duren dik een uur en het is toch niet zo luchtig voor een studiepauze...). 

En hoewel het niet in dit rijtje staat is bloggen natuurlijk ook een goede manier om te ontspannen tijdens de tentamens (doing it right now!). Ik heb mijn twee grootste tentamens ondertussen weer achter de rug dus ik hoop weer wat meer te kunnen plaatsen op Oh Nineteen. Maar ja, jullie zijn ondertussen vast al wel gewend aan mijn onregelmatige publiceren. Sorry! ;) 

Iedereen heel veel succes met de tentamens / toetsen (als je die hebt!). Laat me weten in de comments wat jouw ultieme studybreak is!