03-11-16

Birthday: op het menu

Vorige week zondag, op 23 oktober, was ik jarig. Ik werd 21, en dat vond ik een mooie gelegenheid om wat vriendinnen bij elkaar te rapen om een soort van mini-21 diner te houden. Met mini bedoel ik dat er geen 30 mensen waren maar gewoon een klein maar fijn groepje en de hele poespas van dresscodes en thema's sloeg ik over. Maar ik ging wel los in de keuken, samen met mijn geweldige hulp en ex-huisgenootje Lisan. We bakten de lekkerste cheesecake ever en ik maakte lasagne die, al zeg ik het zelf, heerlijk was. Ook op mijn echte verjaardag kon lekker eten natuurlijk niet ontbreken. Ik bedoel: jarig ben je maar één keer per jaar en met lekker eten is sowieso niets mis. Het leek me wel leuk om het menu te delen met jullie. Dus, daar gaan we. (helaas vergat ik wel om veel foto's te maken...).


 21 diner

Voorgerecht/aperitief

Ik koos ervoor om als voorafje een aantal hapjes op tafel te zetten om lekker mee te beginnen als iedereen binnen zou komen. Hapjes vind ik altijd super gezellig en het maakt de sfeer meteen. Omdat ik van Italiaans eten houd en het hoofdgerecht ook Italiaans was, kon ik met het aperitief natuurlijk niet anders dan bij dat thema te blijven. Op tafel stonden een stokbrood en toastjes met bruschetta, pesto en kruidenboter, olijven, worst, en Caprese stokjes (stokjes met tomaat, basilicum en mozzarella). Daarbij kon een cocktail natuurlijk niet ontbreken, maar omdat ik toch wel een klein beetje lui ben kocht ik een pre-mix van Hooghoudt, een Gin Tonic met Elderflower en Citroen. Ondertussen zette ik alvast het hoofdgerecht in de oven. 

hoofdgerecht

Wat ik je enorm kan aanraden als je een etentje geeft is om iets te maken wat je van te voren kunt maken en het alleen nog maar in de oven hoeft te zetten als iedereen er is. Op die manier hoef je niet in je eentje in de keuken te staan terwijl je gasten aan tafel zitten. Ik HOU van lasagne en besloot voor iets 'van het seizoen' te gaan, namelijk lasagne met pompoen. Dit recept van Uit Paulines Keuken was fantastisch. Het is een héérlijke lasagne met de zoetige smaak van pompoen en zelfgemaakte bechamelsaus. Bij de lasagne serveerde ik wederom stokbrood en ook een flinke bak met salade: ijsbergsla en rucolamelange met tomaatjes, feta, pijnboompitjes en avocado. Altijd lekker. 



nagerecht

Door de gezelligheid en de wijn bedacht ik me ruim nadat we het hoofdgerecht ophadden dat het wel tijd zou zijn voor het toetje. Het meest fantastische toetje OOIT zelfs: witte chocolade cheesecake met bosvruchtensaus. Het klinkt inderdaad net zo geweldig als dat het is. Lisan en ik gingen helemaal lekker met het maken van de bosvruchtensaus en het maken van mooie krullen in de taart. Voor cheesecake moet je wel geduld hebben trouwens, want het moest eerst een uur in de oven, toen een half uur afkoelen in de oven, toen nog een uur op het aanrecht en aan het eind nog twee uur in de koelkast. Geduld is een schone zaak, maar dan heb je ook wel wat. Bij de taart dronken we nog lekker wat thee / wijn en daarna zat iedereen zo vol dat het tijd was voor meeblèren met muziek uit de 00's en 90's. Het was ZO gezellig en leuk! Eigenlijk zou ik veel vaker zo'n etentje willen geven, het is gezellig. 


mijn echte verjaardag

En toen was het zondag en was ik echt jarig. Ik had voor mijn gevoel het leukste gedeelte al gehad, maar in de ochtend werd ik heel onverwachts nog flink verwend (prachtige sieraden, misschien laat ik ze nog zien in een artikel!) en begonnen we de dag met een heerlijk ontbijtje (croissants en verse jus en een eitje, lekker!). Ik moest wel studeren voor mijn rechten tentamen dus zelf taart bakken deed ik niet, maar er was heerlijke slagroomtaart van de bakker met 'hoera Marjolein 21 jaar' erop. En 's avonds kwamen mijn oom en tante en nichtje eten. Ik had super veel zin in stoofvlees met vlaamse frieten, dus dat aten we. En als toetje maakte ik eindelijk de Oreo Tiramisu van Lekker en Simpel, en die was ook heel erg lekker. 

Ik vind jarig zijn leuk (en lekker!).