06-10-16

Tips voor een productieve ochtend

Ik ben veel meer een ochtend mens dan een avond mens. Ik hou van de eerste zonnestralen van de dag en een lekker ontbijtje met een grote kop thee om de dag goed te beginnen. Ook ben ik dol op de stilte die er in de ochtend nog is. In de afgelopen jaren van studeren is er altijd wel een dag dat ik het hele huis voor mezelf heb, maar in plaats van lang uit te slapen sta ik op tijd op om in de ochtend al wat meters te maken, zodat ik eerder kan stoppen om leuke dingen te doen. Een productieve ochtend nodig? In dit artikel lees je hoe je dat kunt bereiken.





good morning: opstaan en ochtendroutine

Er zijn talloze manieren om je dag te beginnen, en wat voor jou het beste werkt, werkt voor iemand anders misschien juist helemaal niet. Wel is het fijn om een ochtendroutine te ontwikkelen die voor jou werkt, waar jij je (relatief) wakker door gaat voelen en waardoor je je dag op een goede manier begint. Hoe fijn uitslapen ook is, ik kan het iedereen aanraden om je wekker iedere doordeweekse dag op hetzelfde tijdstip te zetten. Ik sta iedere dag om 8 uur op, om vervolgens een lekker ontbijtje met thee en koffie klaar te maken. Ook neem ik in de ochtend altijd een douche, omdat het warme water me zeker in de koudere maanden lekker wakker maakt. Voor je productief kunt zijn, is het het beste om jezelf helemaal klaar te maken. En onder klaar maken valt wat mij betreft ook gewoon om jezelf te douchen/opfrissen en een joggingbroek aan te doen, als het maar iets anders is dan je pyjama, zodat je lichaam en hoofd weet: 'er moet gewerkt worden'. 

opruimsessie

Een opgeruimde kamer is een opgeruimd hoofd, en dat geldt al helemaal voor je werkplek. Mijn bureau is vaak een enorme bende, omdat ik kleding over mijn bureaustoel hang en er vaak nog boeken of papieren van de vorige dag liggen. Maar... studeren of werken op een rommelig bureau is natuurlijk niet echt bevorderlijk voor je concentratie. Rommel geeft afleiding en dat kan je niet gebruiken als je een productieve ochtend wilt hebben. Zorg er daarom voor je aan de slag gaat voor dat je werkplek opgeruimd is. 

plannen

Pak je favoriete notitieboekje of planning-app erbij en bedenk wat je deze dag allemaal wilt gaan doen. Of nog beter: maak de avond van tevoren een lijstje met wat je wilt gaan doen. Misschien dat er nog wat aanpassingen nodig zijn omdat je iets te enthousiast bedacht hebt dat je wel het hele studieboek kunt gaan lezen, maar als dat niet zo is kun je meteen gaan bedenken met welke taak je het beste kunt beginnen. Aan jou om te bepalen welke taak dat is, maar vraag je altijd in je hoofd af welke van je taken het eerst af moeten, en welke het belangrijkst zijn. Hiervoor kun je de prioriteitenmatrix gebruiken (even opzoeken op Google!). 

beginnen bij het begin en geen afleiding

Nou, daar ga je hoor. Je eerste woorden van het blogartikel zijn getypt of de eerste markeerstrepen in je studieboek zijn gemaakt. Het maakt uiteindelijk niet zo heel veel uit met welke taak je begint, aangezien alle taken die je op je to-do lijstje hebt staan het liefst af moeten zijn aan het eind van de dag. Begin gewoon bij het begin, focus je op één taak tegelijk en leg je telefoon weg. Wat misschien helpt, is om grote taken en kleine taken af te wisselen. Bijvoorbeeld: eerst lees je een lang hoofdstuk door voor dat ene vak, daarna schrijf je dat ene mailtje... En vergeet niet om iedere keer dat je iets af hebt een flinke streep te zetten door de taak: want dat werkt super motiverend.

beloning

Het allerbelangrijkste? Om jezelf ook af en toe te belonen. Zeker als je de dag super productief bent begonnen, zul je merken dat je aan het eind van de middag/avond nog tijd over houdt om iets voor jezelf te gaan doen of om iets gezelligs te doen. Beloof jezelf als je in de vroege ochtend begint bijvoorbeeld dat je, als alles af is, een aflevering van je favoriete serie mag kijken (of gewoon meteen vier achter elkaar). En na een productieve ochtend is het natúúrlijk ook tijd om een lekkere lunch voor jezelf te maken om even uit te rusten. Om vervolgens je productieve trend gewoon door te zetten in de middag. 

Vind jij het makkelijk om in de ochtenden productief te zijn?