11-10-16

Een ode aan de maandag

De maandag wordt door veel mensen gezien als de minst leuke dag van de week. Natuurlijk is het altijd jammer dat het weekend weer voorbij is, maar een maandag staat voor mij ook gelijk aan een nieuwe start van de week met alle mogelijkheden nog open en weer leuke dingen om naar uit te kijken. En, soms is het stiekem ook wel weer fijn om na een lui weekendje wat productiefs te doen en aan de slag te gaan. Ondanks dat het vandaag dinsdag is, wil ik met dit artikel de maandag even in het zonnetje zetten.

Frisse start - Tegenwoordig word ik niet meer wakker met het idee 'nooooo het is maandag!', maar eerder 'yes, ik heb zin in deze week!'. Ik blijf meestal nog even een paar minuten liggen, maar als ik dan bedenk wat ik in deze week allemaal ga doen en moet doen, rol ik mijn bed uit en maak een lekker ontbijtje voor mezelf. Ik begin de week het liefst gezond, met iets van kwark of havermout en een groene thee. Naarmate de week vordert ga ik 's ochtends toch vaker voor een boterham met hagelslag, maar daar is ook niks mis mee. Eigenlijk kun je maandagen zien als een soort van nieuwjaarsdag, maar dan als begin van een nieuwe week. Wat zijn je doelen voor deze week? Wat wil je allemaal voor leuks doen? Wat moet je doen voor je studie? Alle mogelijkheden zijn nog open en dat vind ik altijd heerlijk! Op zondag baal ik er soms van dat ik (bijvoorbeeld) niet genoeg heb hardgelopen in de afgelopen week of dat ik wel ietsje meer voor mijn studie had mogen doen, maar op maandag niet! 

Maandag hardloopdag - Daarom heb ik sinds zes weken (ik heb het nagekeken op Nike+) de routine ontwikkeld om op maandagochtend hard te lopen. Rond een uur of 9 loop ik door de maandagochtendrust een rondje. Gisterochtend was het de eerste keer dat het best wel fris was 's ochtends, maar daar is ook niks mis mee. Het ruikt zo lekker naar herfst! Als ik terugkom is het nog maar halverwege de ochtend en kan ik al trots op mezelf zijn dat ik heb hardgelopen. Misschien is hardlopen op maandag ook wel dé manier om niet de rest van de week met een schuldgevoel van 'ik heb nog niet hardgelopen' rond te lopen. 

Discover Weekly - Nog iets leuks: op maandag is de Discover Weekly afspeellijst op Spotify weer vernieuwd, waarin gebaseerd op wat jij luistert een afspeellijst is samengesteld. Vaak ontdek ik nog wel een paar leuke nummers, maar soms spoel ik er heel snel doorheen. 

Rust - Aan het eind van de week zijn er naar mijn idee altijd leukere dingen te doen. Er willen meer mensen iets leuks doen, het is drukker op Instagram en andere social media en in de stad is het naarmate de week vordert ook te druk om nog rustig te kunnen winkelen. Neem nu maandag... er is weinig afleiding te vinden in activiteiten (omdat iedereen in een 'maandag is stom' bui is) en daarom is het makkelijker om je te concentreren en aan de studie te gaan. Ook is het heerlijk om op maandag de stad in te gaan, want dan kun je pas echt met alle ruimte shoppen. 

Voor mij is maandag heerlijk, en ik hoop dat ik jullie met dit artikel ook een klein beetje heb aangestoken om volgende week maandag wakker te worden met een lach. 

Wat vind jij het leukst aan maandag?