23-09-16

Zomer: 8 favoriete momenten van zomer 2016

De eerste keer dat het 's ochtends onder de tien graden is, de geur in het bos en het feit dat de dagen weer korter worden maken dat het niet te missen is: de herfst is begonnen! Sorry, er is geen ontkomen meer aan. Gelukkig heeft de herfst, in mijn ogen, ook zijn fijne dingetjes. Ik hou van de prachtige herfstkleuren, bijvoorbeeld. En wat is nou een beter moment voor Netflix of een fijn boek dan wanneer het buiten frisser wordt en het af en toe regent? Ondanks alles moet ik toegeven dat ik altijd wel wat moeite heb met het loslaten van de zomer, en daarom zet ik voor jullie mijn ... favoriete momenten van afgelopen zomer op een rijtje. 

1: mooie zonsondergangen 


Waar ik deze zomer echt achter ben gekomen, is dat ik een zwak heb voor mooie zonsondergangen. OK, eigenlijk wist ik dat al wel, maar in de afgelopen maanden waren er een aantal momenten en plekken waar de omgeving echt prachtig was en de lucht alle kleuren van de regenboog liet zien tijdens het ondergaan van de zon. In Italië was dat op de berg bij de camping, ook wel 'Sunset Best View' genoemd, en je ziet het op de foto: die view was inderdaad dik in orde! Ook op de tweede camping hadden we een super mooi uitzicht over het dal waar we in de avond de zon konden zien ondergaan. Gelukkig heeft Nederland ook genoeg moois te bieden, want toen ik eind augustus op Ameland was zag ik tijdens het eten bij een strandtent de mooiste zonsondergang ooit. 

2: lezen bij het meer

Tijdens de allerlaatste week van mijn zomervakantie, toen de rest hier in huis alweer aan het werk / naar school was, besloot ik nog maar even volop te genieten van het mooie weer, het nietsdoen, en de leuke dingen. Ik had wel zin om een stukje te fietsen, dus fietste ik naar de steiger bij het meer, waar het normaal gesproken (als in: met mooi weer) super druk is. Dit keer was er daarentegen helemaal niemand, en die kans kon ik natuurlijk niet aan me voorbij laten gaan. Ik ging in alle stilte op de steiger zitten en las daar een klein uurtje in 'Daar heb je vrienden voor' van Astrid Harrewijn. 

3: food food food



Als er goed en lekker eten is, ben ik over het algemeen al vrij snel tevreden. En iets wat ik ook écht als ontspanning en vakantie zie is om lekker vaak buiten de deur te lunchen, koffiedrinken of dineren. En dat heb ik dan ook regelmatig gedaan in de zomer. Wat mij betreft de perfecte omstandigheden om bij te kletsen met vriendinnen, of om gezellig te kletsen met familie. Op de foto zie je een heerlijke kipsaté bij Sjoerd op Ameland (daar waar de mooie zonsondergang te zien is!), koffie met lekkere broodjes bij Coffee O'clock in Arezzo, SUPER lekkere lunch bij Pernikkel in Groningen en tapas met vriendinnen bij El Txoko in Groningen. Echt, als ik deze foto's zie krijg ik er spontaan weer trek van! En dan heb ik het nog niet eens over al die verrukkelijke pizza's en pasta's in Italië gehad...

4: hemels blauwe zee


Geloof me, voor ik op vakantie ging dit jaar wist ik niet dat er daadwerkelijk plekken bestonden waar de zee zo blauw is als dat je altijd op perfecte foto's op Instagram kunt zien. Maar het is dus zo. En toen we voor het eerst uitkeken over deze zee (de Adriatische zee in Italië, in dit geval) viel mijn mond dan ook bijna open van verbazing. Wauw. Het eerste moment dat ik lekker buiten stond te genieten van het uitzicht werd mijn hoofd direct weer stukken leger.

5: schattige, Italiaanse dorpjes


Het is altijd weer feest om in Italië te struinen door schattige, traditionele dorpjes en stadjes. Hoogtepunt was dit jaar toch wel het mini-dorpje Monte Santa Maria Tiberina. Mocht je daar meer over willen lezen, dan verwijs ik je even door naar het artikel dat ik er al over schreef met daarin een aantal foto's. Maar het komt erop neer dat het ultiem schattig en Italiaans was. Inclusief oude, rode Fiat 500.

6: kamperen op ameland


Toegegeven: van tevoren had ik een klein beetje een hard hoofd in het feit dat ik samen met Floor zou gaan kamperen op Ameland, op een camping zonder stroom, zonder stoelen, zonder comfort. Maar uiteindelijk waren dit 3 dagen die zéker onder mijn favoriete momenten van zomer 2016 vallen. We troffen het ontzettend met het weer, hebben lekker gefietst en gegeten en gechilld aan het strand. Leventje hoor! 

7: feestjes


Ik ben niet de grootste party animal ooit, maar de tentamens afsluiten en de zomervakantie beginnen met twee goede feestjes vond ik geen probleem. Eerst vierde ik de verjaardag van (voormalig...) huisgenootje Lisan en dat sloten we af met een leuke stapavond, en een week later ging ik naar het gala van het Honours College (waar ik verder geen lid van ben, maar goed). En dat was allebei echt fantastisch! Misschien dat de zomervakantie ook wel het enige moment is dat ik zonder schuldgevoel kan stappen voor mijn gevoel, omdat ik normaal gesproken altijd in mijn achterhoofd heb dat ik nog iets nuttigs moet doen de volgende dag (lekker oma dit).

8: werken in het ziekenhuis

Van het laatste favoriete moment heb ik geen foto, wat opzich logisch is bij een baantje, toch? Maar ik wilde hem er toch inzetten, omdat ik het uiteindelijk hartstikke leuk en leerzaam vond. Ik werkte in de zomervakantie in totaal vier volle weken als schoonmaakster in het ziekenhuis. Ik maakte lange dagen, maar ik vond het heel leuk om te doen (wat ik zelf nog wel het meest verrassend vond). Contact hebben met de patiënten vond ik het leukste, en ook ben ik trots op mezelf dat ik verloskamers heb schoongemaakt, want als iemand me dat een jaar geleden had verteld had ik diegene keihard uitgelachen. Maar het viel mee. 

En... dat was het dan voor zomer 2016! Ik vond het een heerlijke zomer, en hoe veel ik ook alweer uitkijk naar volgend jaar, ik ben ook benieuwd wat de herfst, winter en lente me gaan brengen :) 

Wat zijn jouw favoriete momenten van de afgelopen zomer?