27-09-16

Productiviteit: Deze 4 (notitie)boekjes gebruik ik

Al van jongs af aan ben ik dol op het schrijven in notitieboekjes. Het begon allemaal met het schrijven in dagboeken, maar daarna kwam ook mijn liefde voor mooie (school)agenda's, boekjes voor reisverslagen en hotspots en notitieboekjes om planningen in te maken. Kortom: ik heb er al heel wat volgeschreven en versleten, en nog steeds vind ik het fijn om overzicht te houden door dingen op te schrijven en lijstjes en planningen te maken. Op dit moment heb ik vier favoriete boekjes die er samen voor zorgen dat mijn gedachten georganiseerd worden en ik het overzicht niet zo snel kwijtraak.



hema notitieboek

Als ik bij de HEMA ben en langs de notitieboeken loop, moet ik mezelf altijd inhouden om er niet een paar te kopen. Er is altijd zó veel leuks te vinden! Ook het notitieboekje dat ik gebruik voor van alles, van het maken van planningen tot het bijhouden van uitgaven, komt van de HEMA. Toen ik net toe was aan een nieuw boekje leek het me leuk om ook eens de 'bullet journal' methode te proberen, omdat ik er altijd zo veel fantastische en inspirerende foto's van voorbij zie komen op blogs en Pinterest. Maar goed, ik heb niet zo veel geduld om de pagina's er zo mooi uit te laten zien en ik ben toch meer van de praktische 'even snel opschrijven' methode. Wel maak ik altijd een weekplanning in deze agenda, en als er een dag is dat ik veel moet doen of even het overzicht kwijt ben, dan maak ik altijd to-do lijstjes voor die dag. Verder houd ik er mijn hardloop runs in bij en schrijf ik er gewoon random dingen in als het boekje in de buurt ligt. Een manusje-van-alles, dus. Maar... óóit ga ik eens een goede poging doen om de 'bullet journal' methode te gebruiken, want het lijkt me wél erg handig.

moleskine weekly notebook

In december tijdens mijn eerste studiejaar kocht ik voor het eerst een Moleskine agenda, een donkergroene, en al snel begreep ik waarom iedereen altijd zo enthousiast over dit merk was. De kwaliteit van de agenda en de extra's zoals maandoverzichten, matentabellen en de precieze dagen dat het volle maan is maakten dat ik de agenda met veel liefde iedere dag mee nam, en dat ik voor 2016 ook weer van Moleskine een agenda kocht. Dit keer besloot ik voor een agenda met links de dagen en rechts een notitiepagina te gaan. Of ik dat volgend jaar weer wil, weet ik nog niet, maar wel weet ik zeker dat ik wéér voor een mooie Moleskine agenda ga. 

Ik gebruik mijn agenda om al mijn colleges, huiswerkopdrachten, deadlines en afspraken in te schrijven. Leuke dingen, minder leuke dingen, dingen die ik écht moet onthouden... Het staat allemaal in mijn agenda. Het is een overzicht van alles wat ik moet doen en wanneer ik dat moet doen. Ook als ik to-do lijstjes of planningen maak gebruik ik mijn Moleskine agenda als uitgangspunt. 

book journal


Om mijn gelezen boeken in bij te houden gebruik ik een schriftje van wederom de HEMA. Ik doe er verder niet iets heftigs mee, maar ik schrijf er de titel, auteur en datum dat ik het boek uitgelezen heb in. Ik gebruik wel Goodreads, maar voor een snel overzicht van mijn gelezen boeken vind ik het erg leuk om het in een schriftje op te schrijven. Dit is al het derde jaar dat ik dat op deze manier doe dus ik kan in één oogopslag zien welke boeken ik in 2014 gelezen heb. Wel heb ik stiekem plannen om iets meer met dit schriftje te gaan doen, zoals 'to be read' lijstjes maken (Instagrammer Lotte heeft echt een fantastisch bookjournal), maar ook daar moet ik nog even over nadenken. 

blog schriftje



Toen ik ergens in mei met Maaike in Groningen aan het rondkijken was, zag ik bij de Dille & Kamille de leukste schriftjes ooit. Ik wilde er wel graag eentje kopen, maar had er niet echt een doel voor. Gelukkig was er Maaike die me stimuleerde om hem gewoon te kopen en er een blog schriftje van te maken. Eerder maakte ik inspiratie lijstjes en deed ik brainstormsessies gewoon in mijn 'algemene notitieboekje', maar sindsdien heb ik daar dus een apart schriftje voor. Mijn motto van dit schriftje is wel een beetje dat het niet netjes hoeft te zijn, want brainstormsessies leveren vaak enorme slordige pagina's op, maar zijn wél effectief. 

Wat zijn jouw favoriete notitieboekjes? 

Liefs, Marjolein