16-09-16

Personal: Back to uni, weer thuis wonen & bloggen

Twee en halve maand na mijn laatste tentamen parkeer ik mijn fiets bij de universiteit. In de binnenstad dit keer, en niet op de campus waar ik normaal gesproken college heb, omdat ik begin met mijn minor Misdaad & Straf. Ik voel me weer even een eerstejaars, omdat ik niet weet waar de collegezaal is en ik dus even moet zoeken voor ik neerplof, mijn nieuwe laptop tevoorschijn haal en klaar ben voor het nieuwe collegejaar...





Ja, op dit moment zijn er alweer twee weken voorbij van mijn derde studiejaar. En hoe fijn ik de zomervakantie ook vond, toen ik vorige week weer in de collegezaal ging zitten was ik er ook wel weer aan toe om iets leren en om iets van structuur in mijn leven te hebben. En nog steeds vind ik het wel weer leuk! Nieuwe vakken, een nieuwe locatie voor mijn colleges dus, en nieuwe motivatie. Let’s go! 

Minor Misdaad & Straf
Ik ben vorige week begonnen aan het derde (!) jaar van mijn studie Economics & Business Economics aan de Rijksuniversiteit Groningen. In het eerste semester van het derde jaar zijn er drie opties voor een minor: een buitenland minor, een verdiepende (economie) minor, of een minor aan een andere faculteit. Toen ik besloot niet naar het buitenland te gaan wist ik al vrij snel dat ik voor een half jaar iets heel anders wilde gaan doen. Even totaal andere vakken, nieuwe dingen leren en een pauze nemen van altijd maar hetzelfde soort vakken. Na een tijdje twijfelen tussen Psychologie en Misdaad & Straf besloot ik toch voor het laatste te gaan. En zo komt het dat ik nu voor een half jaar aan de faculteit van rechtsgeleerdheid studeer.

Het leuke aan een minor vind ik dat de vakken natuurlijk bedoeld zijn om een algemeen beeld, een inleiding, van het vak te geven. Dit blok heb ik dan ook Inleiding in de Criminologie, Recht, en Strafrecht. Ik merk echt dat ik het nu al fijn vind om even wat heel anders te doen, want mijn motivatie is weer helemaal terug en ik vind alles echt enorm interessant. Kijk, als je iets heel lang doet begint het misschien een beetje te vervelen maar ik vind het nu vooral erg leuk dat dingen die in het dagelijks leven best wel naar voren komen ineens een naam krijgen. Als ik nu iets in de krant lees over een rechtszaak heb ik een heel klein beetje beter in de gaten waar het om gaat, en dat vind ik leuk. 

Weinig college
Wat ik gewend ben van mijn eigen studie is om minimaal vier uur per vak per week college te hebben, maar de vakken die ik nu volg hebben alleen maar hoorcolleges, waardoor ik uitkom op zes uur per week. Niet veel, natuurlijk, en ergens vind ik dat best jammer. Maar ik merk na twee weken dat ik al wel een beetje in een fijne structuur kom en dat ik een beetje weet op welke dag ik met welk vak bezig ga. Ook ben ik laatst na college nog even voor een paar uur in de UB gaan zitten. Ik deed dat de vorige jaren eigenlijk bijna nooit, maar ik vond het er fijn. Echte focus, geen afleiding om thee te zetten of mijn telefoon te checken en complete stilte. Ik denk dat ik het wel vaker ga doen. Ook begin ik volgende week weer met Spaans. Vorig jaar deed ik de beginnerscursus en nu ga ik verder met niveau A1-A2. Ik heb er zin in! 

Weer thuis gaan wonen
Plottwist: ik ga weer thuis wonen! Het hoe en wat is een redelijk lang verhaal, maar het komt erop neer dat ik moeilijk kon wennen aan het op kamers wonen. Zeker met zo weinig college wist ik niet wat ik de hele tijd in mijn kamer zou moeten doen, en iedere week als ik op maandag weer naar Groningen zou gaan was ik erg zenuwachtig en onrustig. Nu ik het heb besloten zijn er natuurlijk wel leuke dingen die ik ga missen, maar tegelijkertijd ben ik veel meer ontspannen. Dus ja, ik denk dat het de juiste keuze is. Misschien dat ik, over een tijdje, nog wel een artikel hierover ga maken. 

Bloggen?
Bloggen is nog steeds een beetje een 'probleem'. De helft van de tijd vergeet ik totaal dat het bestaat en mis ik het ook niet echt, maar vervolgens krijg ik toch wel weer kriebels om iets te schrijven. Zoals nu. Ik weet nog steeds niet zo goed welke kant ik op wil met mijn blog, omdat ik me de laatste tijd iets minder geroepen voel om heel persoonlijke dingen te delen op het blog... Maar goed, ik ga dit weekend wel weer een beetje aan de slag met bloggen en dan kijk ik wel waar ik uit kom. Ik heb wel weer zin om artikels te maken over productiviteit en boeken, en wie weet komt de rest van de inspiratie vanzelf weer terug. 

Dit artikel is in ieder geval lekker random, maar jullie zijn weer even up to date. Dan ga ik nu mijn hardloopkleding aantrekken en een lekker rondje rennen (want ja, ook het hardlopen heb ik weer goed opgepakt!). Fijne vrijdag!