29-09-16

Mindstyle: Zo ga je om met (negatieve) gedachten

Feitje van de dag: mensen hebben gemiddeld 40 tot 60 duizend gedachten op een dag. Dat is véél. En misschien herken je het wel, je bent ergens mee bezig maar je kunt je er totaal niet op concentreren, omdat je gedachten continue op volle toeren draaien en je daardoor niet kunt ontspannen. Negatieve gedachten zijn soms overheersend en moeilijk aan de kant te duwen, dat kan ik zelf als een rasechte piekeraar beamen. Van het moment dat ik iets plan tot het ook daadwerkelijk gebeurt heb ik al minimaal tien keer een verschillend scenario uitgedacht. Niet echt optimaal natuurlijk voor een rustige en frisse mind. Gelukkig bestaan er oplossingen waar ik zelf veel aan heb (gehad), en die wil ik in dit artikel graag met jullie delen. Zo ga je om met een hoofd vol (negatieve) gedachten. 



write it down

Soms zitten er zo veel gedachten over enorm uiteenlopende onderwerpen in je hoofd, dat het fijn is om het er allemaal uit te gooien. Ik heb jarenlang dagboeken bijgehouden, omdat ik enorm rustig werd van het 'ordenen' van mijn gedachten vlak voor ik ging slapen. Ook kan dit in de vorm van een to-do lijstje of planning zijn. Soms is het niet eens nodig om over diepzinnige dingen te schrijven, maar een warrig verhaaltje over wat je allemaal bezighoudt op een dag, of gewoon wat je gedaan hebt, helpt om gedachten te ordenen en een plekje te geven. Letterlijk, want als je hebt opgeschreven wat je dwarszit hoef je het niet altijd meer mee te dragen in je hoofd, omdat het dan op papier staat. 

Maar heb je er wel eens over nagedacht wat voor gedachten je hoofd iedere keer weer overnemen, en waar die eigenlijk vandaan komen? Misschien helpt het maken van een gedachten-schema je om daar achter te komen. Bij mij helpt het vaak wel om zo'n schema in te vullen. Vaak denk ik van te voren dat het het grootste probleem op de wereld is, en daarna denk ik soms 'haha was dit het?' Het werkt als volgt:
  • Gebeurtenis: wat is er aan de hand? Beschrijf de situatie, wat je aan het doen bent en wat er gaat gebeuren waar je tegenop ziet. Bijvoorbeeld: Ik ben aan het studeren voor mijn tentamen van morgen. 
  • Gedachten: waar denk je aan? Dit is een lastig onderdeel, want vaak weet je niet goed waar je precies aan denkt, maar is het gewoon één warboel van gedachten en stress. Maar probeer er eens over na te denken (shit, nóg meer denken)... Zie je er tegenop? Waarom dan? Denk je dat je het niet kan? Vind je het helemaal niet leuk om te doen? Als je je gedachten op een rijtje hebt gezet, probeer je deze om te vormen in iets positiefs. Bijvoorbeeld: ik ben slecht in dit vak en ik ga het tentamen niet halen --> Ik ben hard aan het leren en doe alles wat ik kan. Ik ga het vast wel halen en anders heb ik nog een herkansing. 
  • Gevoelens: hoe voel je je? Blij, bang, verdrietig of boos? In het geval van het tentamen ben je waarschijnlijk bang omdat je ertegenop ziet, maar misschien ook wel boos op jezelf omdat je zo afgeleid bent. 
  • Gedrag: wat doe je? Probeer te bedenken wat deze gedachten met je doen. Hoe reageer je erop? Ga je heel zenuwachtig door het huis lopen? Ontwijk je de activiteit die je eigenlijk zou moeten doen? 
  • Gevolgen: wat is het gevolg van deze gedachten en van je gedrag?

afleiding

Hoewel het opschrijven waarschijnlijk wel een beetje gaat helpen, is de kans klein dat je je van het ene op het andere moment ineens weer fantastisch en fris voelt. Als je even iets anders gaat doen en even de focus op iets anders legt, vergeet je je gedachten misschien weer, of kun je ze misschien in ieder geval een beetje aan de kant schuiven. De dingen die bij mij helpen om te doen als ik me gestrest voel zijn bijvoorbeeld hardlopen (lekker alles eruit rennen, alleen nog maar denken aan het rennen en niet meer aan de andere dingen), kleurplaten kleuren met een fijn muziekje erbij of lezen in een leuk en/of grappig boek, om op die manier in een andere wereld te verdwijnen voor een tijdje. Wat ook erg fijn is, is om even je struggles met iemand te delen. Ga bijvoorbeeld gezellig lunchen met een vriendin en praat erover, of praat er juist niet over om er even niet aan te denken. Grote kans dat het positieve gevoel van de gezelligheid het daarna weer overneemt en je er weer helemaal tegenaan kunt. 

geef eraan toe

Soms... helpt helemaal niets. Als je alles al geprobeerd hebt - van het schrijven in een dagboek tot het kijken van je favoriete serie - is het misschien tijd om gewoon even toe te geven aan je gedachten en voor een moment flink wat zelfmedelijden te hebben. Als het studeren voor de tentamens op een middag bijvoorbeeld écht niet lukt omdat je er zo zenuwachtig voor bent, mag je er best een keer aan toegeven met het idee 'morgen is er weer een dag'. Kruip lekker op de bank met veel chocola en thee en zet een lekkere jankfilm op. Zelfmedelijden is soms héérlijk. Maar: niet voor te lang, want de volgende dag moet je toch echt weer verder...

Deze dingen gebruik/doe ik zelf vaak als mijn hoofd overvol is met gedachten, en ik deel deze tips dan ook niet met jullie met het idee dat ik een 'specialist' ben, maar omdat ik er zelf veel aan heb gehad en dat jullie ook gun! 

Ik ben benieuwd: wat doe jij om je gedachten uit te schakelen of om ermee om te gaan?