25-09-16

Books: Vriendenromans van Astrid Harrewijn

Een 'vriendenroman' was een term die ik tot een half jaar geleden nog nooit eerder had gehoord. Ik wist dan ook niet zo heel goed wat ik me erbij moest voorstellen, maar de titel van het boek waar het om ging sprak me direct wel erg aan. Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) is geschreven door Astrid Harrewijn en wordt een vriendenroman genoemd. Het gaat in dit boek dan ook niet om de liefde, maar om de vriendschap van de hoofdpersonages, die in Amsterdam wonen. Toen ik het eerste boek net uit had, las ik alweer ergens dat er een vervolg op het boek was, genaamd Daar heb je vrienden voor. Deze twee boeken vormen een soort serie en ik ga jullie vertellen of ze echt zo vriendschappelijk zijn als ze klinken. 



drie vrienden, een huis (en een klusjesman)

Over: Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) vertelt het verhaal van Noor, die haar hele leven in het dorp Itteren (vlakbij Maastricht) heeft gewoond en ook al heel lang samen is met haar vriend Ewald, die tevens uit dat dorpje komt. Niet zo vreemd is het dan ook dat Noor de kans om voor twee jaar bij het Van Gogh Museum in Amsterdam te werken met twee handen aangrijpt, want ze is wel toe aan een nieuw avontuur en een vernieuwd leven. Ze woont in een heel klein kamertje waar net een bed in past, tot ze haar oude studievriend Joost tegenkomt, die een leegstaand huis aan de Herengracht voor ze regelt. Als extra huisgenoot kiezen ze Noor haar zusje Kiki, die elke dag om tien over één een selfie maakt. Het huis is in eerste instantie nog niet zo mooi, maar samen met klusjesman Gijs wordt daar langzaamaan verandering in gebracht. 

Iedereen blij, zou je denken. Maar de verhuizing van Noor naar Amsterdam zorgen ook voor veel weerstand van Ewald en Noor's ouders. Die vinden dat ze beter weer terug kan komen naar Itteren om daar te trouwen en kinderen te krijgen. Noor weet zeker dat dat niet is wat ze wil, maar de vraag is hoe ze gelukkig gaat worden in Amsterdam. In dit boek kom je daar achter.

Dit vond ik ervan: Dit boek is het soort boek waarvan ik me de helft van de tijd afvraag wat ik in godsnaam aan het lezen ben, maar wel op een positieve manier. Vanaf het eerste moment ging ik lekker op in het boek en het leest als een trein. Astrid Harrewijn heeft er bovendien een flinke dosis humor in gestopt. De personages hebben allemaal hun eigen bijzondere trekjes en grappige dingetjes en zijn daarom, naast dat het hilarisch is om te lezen, ook soms herkenbaar en 'echt'. Verder geeft het verhaal je een leuk kijkje in de kunst- en musea-wereld. Nu ik dit boek gelezen heb, wil ik echt een keer naar het Van Gogh museum om daar eens rond te kijken. 

Het verhaal is op zich best serieus, maar het is op zo'n manier geschreven dat het heel luchtig aanvoelt. Aan de ene kant vind ik dat heerlijk, maar soms miste ik wel een klein beetje de emoties die achterblijven na een minder leuke gebeurtenis in het verhaal. Maar goed, daar is het boek gewoon totaal niet op gericht: het is (volgens mij) bedoeld om je een heerlijke paar leesuur te geven, en dat is gelukt! 

Beoordeling: 4/5 sterren. 




daar heb je vrienden voor

Over: Ook in Daar heb je vrienden voor gaat het over de drie vrienden Joost, Noor en Kiki. En ook Gijs, de klusjesman, is er weer bij om druk te klussen aan het huis aan de Herengracht en om, samen met Joost, bij vrijgezelle vrouwen thuis klusjes te doen. In tegenstelling tot het eerste boek vertelt dit boek je echter het verhaal vanuit de ogen van Joost. En Joost, die heeft zijn leven niet helemaal op orde. Eigenlijk staat het zelfs helemaal op z'n kop, want die twee banen, de liefde, en een raadsel in de kelder van het Rijksmuseum blijken toch niet zo ideaal en makkelijk als Joost van tevoren dacht. Maar... misschien is er wel niks mis mee dat Joost eens flink wakker wordt geschud, want pas dan kan hij vol overtuiging op zoek naar het geluk. 

Dit vond ik ervan: Na Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) uitgelezen te hebben wilde ik meer van dit grappige verhaal en van deze leuke personages, maar vanuit de ogen van Joost vond ik het verhaal al snel een beetje irritant. Meerdere keren moest ik mezelf inhouden om een diepe zucht te slaken en 'Joost, get your shit together' te roepen. Niet zo'n leuke verteller, dus, maar dat betekent niet dat ik dit boek totaal niet leuk vond. Het is best verrassend om een soort chicklit vanuit de ogen van een man te lezen, en ook leefde ik op veel momenten wel met die Joost mee. Ook dit boek bevat weer veel leuke feitjes over kunst en geschiedenis die ik nog niet wist, en aan humor is ook geen gebrek. Dus oké, ik vond het alsnog erg leuk en vermakelijk om te lezen. 

Beoordeling: 3/5 sterren

Kortom, als je op zoek bent naar een luchtig boek met leuke en herkenbare personages die aanvoelen als je beste vrienden, én een beetje veel humor wel kunt waarderen, kan ik de vriendenromans van Astrid Harrewijn zeker aanraden. Vooral Drie vrienden, een huis (en een klusjesman) dus, want die heeft me echt geen moment verveeld. 

Heb jij deze boeken gelezen? Wat vond je ervan?