22-06-16

VAKANTIE + terugblik collegejaar

Gisteren - dinsdag 21 juni - maakte ik op de langste dag van het jaar mijn laatste tentamen van het tweede jaar van m'n studie. Dat hoop ik, althans, want als ik hem niet gehaald heb moet ik over twee weken een herkansing doen. Maar... daar ga ik voor nu even niet vanuit! Wel altijd vreemd, om weg te lopen van het laatste tentamen en dat het dan plotseling vakantie is. Op de middelbare school heb je veel meer een aanloop naar de vakantie, met boeken inleveren en nog wat andere activiteiten, maar op de universiteit is het altijd heel erg plotseling. Het ene moment nog middenin de studiesferen, en het andere moment vakantie. Ik kan het ook nog niet helemaal begrijpen en dat duurt denk ik ook nog wel een paar weken. 

Damn, na de zomer zit ik gewoon al in het derde jaar van mijn studie. Ik kan het nog niet geloven, want ik kan me nog als de dag van gisteren herinneren dat ik naar het allereerste college van dit jaar ging. Een beetje bijkletsen met studievriendinnen, totaal geen zin om weer te beginnen met studeren. Maar wow, dit jaar is echt nog sneller gegaan dan het vorige jaar. Ik ga jullie nog even bijpraten en terugblikken op het afgelopen collegejaar voordat ik geen zin meer heb om erover na te denken en liefst veel Aperol Spritz wil drinken en Jane the Virgin kijken ;) Dus, daar gaan we.


blok 1


Vakken: 
  • International Macroeconomics: deel twee van macroeconomie, en één van de onderwerpen van economie die ik erg interessant vind. Het vak was wel pittig en ik vond het best lastig om zo vlak na de zomer me te focussen op de lastige werkcolleges. Ik zat daar vaak maar een beetje voor me uit te staren... Maar goed, ik heb het prima gehaald met een 7. 
  • Foreign Direct Investment & Trade: helaas heb je ook vakken die ik iets minder leuk vind. Het idee van dit vak vind ik nog wel leuk, maar ik weet nog dat er wel weer onderwerpen voorbij kwamen die we in het eerste jaar ook al een stuk of drie keer gehad hadden, dus erg nieuw en variërend was het niet. Ook dit vak haalde ik met een 7.
  • Matrix and Optimization. We begonnen het jaar ook met weer wat wiskunde. En dat vind ik prima, want ik vind wiskunde leuk. De hoorcolleges van dit vak waren soms wel weer redelijk verwarrend, omdat de docent zo razend slim is en ontzettend snel gaat. Iedereen zit daar dan vaak van '.....' maar uiteindelijk viel het vak wel mee en haalde ik ook hiervoor een 7.
In het eerste blok moest ik best wel weer wennen aan het studeren. Ik miste de vakantie en het mooie weer, maar het fijne was dat ik een heel fijn rooster had en iedere dag om uiterlijk 14 uur vrij was. In die tijd woonde ik nog thuis en ging ik na college meestal direct naar huis. Maar, als ik in mijn agenda kijk, zie ik ook redelijk veel eet- en sportafspraken met vriendinnen, dus ik genoot ook wel van het studentenleven. En verder weet ik niet wat het was, maar dat blok zat ik echt niet zo goed in m'n vel. Alles ging een beetje langs me heen geloof ik. Maar oja, ik hoorde ook dat ik aangenomen werd voor een commissie van de studievereniging en ik ging op Actieve Ledenweekend. Ook gingen we met het gezin er nog even een weekendje tussenuit op Texel en ging ik op mijn 20e verjaardag naar het concert van James Bay in Amsterdam (wanneer gaat die jongen een nieuw album uitbrengen? I need it!) 

blok 2



Vakken:
  • Public Finance: dit vak vond ik ergens best wel leuk, maar ergens was het wéér zo'n vak met dingen die we al duizend keer eerder gehoord hadden. Wel gingen we een dagje naar Den Haag om het Centraal Plan Bureau en Ministerie van economische zaken te bezoeken en dat was leuk. En ik haalde weer een 7.
  • Microeconomics (industrial organization): dit vak vond ik leuk! Macro- en microeconomie zijn wel de dingen die ik het meest interessant vind en daarom ben ik ook erg blij dat ik de richting economics heb gekozen. Ik haalde een 8.
  • Intermediate Mathematics: wiskunde, maar dan vét moeilijk. Ik vond het wel echt een leuk vak want wiskunde is pittig en oninteressant zolang je er niks van snapt en het op Chinees lijkt, maar toen ik het licht ineens zag en de opgaven kon oplossen vond ik het echt super leuk. Ik vind het wel jammer dat we nu niet echte wiskunde vakken meer gaan hebben maar alleen maar wiskunde verstopt in economische vakken. Maar goed. Ik haalde hier een 7 op (ik geloof dat ik een 7.4 afgerond had dus dat was wel zuur). 
In het tweede blok volgden we voor het eerst vakken binnen de gekozen richting. Ik koos de richting economics en daar ben ik nog steeds erg blij mee. Ook leerde ik doordat ik bij wat andere mensen in de werkgroepen zat ook nieuwe en leuke mensen kennen, waar ik nu af en toe mee eet of andere leuke dingen mee doe. Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat ik ook in het tweede jaar nog zo veel nieuwe mensen zou leren kennen. In het tweede blok had ik ook ergens mijn Propedeuse uitreiking, wat wel een officieel momentje was. Ook twijfelde ik de hele tijd of ik wel of niet naar het buitenland wilde om te studeren (spoiler alert: ik ga niet!). Ik ging naar Florence + The Machine met Lisa en het was eindelijk kerstvakantie waar ik enorm aan toe was. Na de vakantie was dat hele gedoe met ijzel en daarna was het alweer tentamenweek.

blok 3


Vakken: 
  • Econometrics: dit vak was vooral heel statistiek achtig en dat moesten we toepassen op de computer. Ook was er een opdracht om bekend te worden met het computerprogramma en als voorbereiding voor het onderzoeksvak in het laatste blok. Ik vond het niet echt geweldig, maar goed. Ik sloot het af met een 7.
  • Growth, Institutions, and Business: klinkt als een onzin-vak, en dat is het helaas ook wel een beetje. Ik vond de onderwerpen die we behandelden echt wel interessant - inkomensverschillen tussen landen enzo, een beetje sociale geografie achtig - maar verder heb ik het vak gehaald met een halve dag leren en heel veel algemene kennis, en ik haalde alsnog een 7... 
  • Capital Structure & Financial Planning: bij deze naam van een vak denk je waarschijnlijk 'wat is dat nou?', maar het is eigenlijk gewoon deel 2 van finance. Hierbij leren we van alles over aandelen en investeringen enzo, en het ligt me voor geen meter. Ik haalde het dan ook niet, en ik heb vorige week de herkansing gedaan die alweer niet heel goed ging. Ik hoop dat ik het alsnog heb gehaald! 
Dit blok was echt een héél raar blok. De periode dat ik op kamers ging is echt de tijd met de meeste moodswings van mijn leven. Ik vond het aan de ene kant heel erg leuk en ik genoot wel van de vrijheid die ik ineens had, maar ook vond ik het héél erg wennen om soms alleen te zijn en miste ik thuis wel. Het ging dus al niet al te lekker met studeren, en toen werd ik ook de week voor de tentamenweek ziek (en ik was echt al 7 jaar niet meer ziek geweest, over timing gesproken) en mede daardoor haalde ik dat ene vak ook niet. Maar goed. Niet helemaal mijn blok dus, maar nu gaat het gelukkig weer een stuk beter en vind ik op kamers wonen leuk! 

blok 4

Vakken: 
  • Empirical Research Paper: in dit blok werd onze wetenschappelijke kennis wel goed getest, want in groepjes van drie moesten we een paper schrijven dat eigenlijk gewoon een scriptie is. En ik vond het best wel leuk om te doen om data te verzamelen, een onderzoek te bedenken, en testen uit te voeren enzo. Ik vind schrijven wel leuk en ik heb misschien wel liever zo'n soort opdracht dan een tentamen. Maar... het kostte wel enorm veel tijd. Gelukkig haalden we een mooie 7, wat best hoog schijnt te zijn voor een research paper. 
  • History of economic thought: dit vak focust op verschillende manieren waarop onderzoek is gedaan en het doel is volgens mij om grote hoeveelheden informatie te kunnen verwerken. Verder is het wel vaagjes allemaal. We moesten twee keer een essay schrijven en dat ging wel goed en gisteren had ik hier een tentamen voor. Ik heb goed geïmproviseerd maar het ging opzich wel goed, dus ik hoop dat ik het gehaald heb. 
  • Economics of banking: in dit vak kwamen eigenlijk alle onderwerpen die we tot nu toe geleerd hadden wel voorbij, maar dan met de focus op banken. Ik vond het wel een interessant vak! De hoorcolleges waren ook fijn en nuttig en het lag me wel. Ik hoorde vandaag dat ik een 6.5 op het tentamen had, en dat is een mooie 7 afgerond.
In het laatste blok stort mijn motivatie iedere keer een beetje in. De zomervakantie is aan de ene kant dan erg dichtbij maar aan de andere kant duurt het nog zó lang en is de energie een beetje weg. Maar goed, het is nu alweer bijna voorbij en dat vind ik wel fijn. Ik had dit blok echt heel weinig contacturen maar door de vele tijd die we in de groepsopdracht hebben gestoken is dat ruimschoots gecompenseerd. De tijd vloog voorbij en veel dingen zijn een beetje langs me heen gegaan, maar ik deed wel genoeg gezellige dingen. 

Zo, dat was me een hele terugblik van dit jaar. Ik hoop dat jullie het een beetje leuk vonden om te lezen wat voor vakken ik allemaal gevolgd heb. Mocht je het ZO leuk vinden dat je nog meer wilt lezen, dan kun je hier mijn terugblik van het eerste jaar lezen. 

Heb jij al bijna vakantie?