08-06-16

Study Essentials

Die tijd van het blok is weer gekomen: de tentamenweek. Ik heb er op de één of andere manier een beetje een haat-liefde relatie mee. Aan de ene kant ben ik aan het eind van het blok altijd ontzettend klaar met colleges, en dan voelt het zo fijn om lekker alleen te studeren. Maar aan de andere kant levert het natuurlijk ook altijd wel wat stress op. Dit keer gaat het (tot nu toe) gelukkig lekker volgens plan en doe ik steeds meer dan gepland. Meevallertje dus! En tussendoor geniet ik lekker van de zonnestralen. De omstandigheden zijn goed, maar er zijn nog wat meer dingen - mijn 'study essentials' - die echt onmisbaar zijn voor mij tijdens het studeren.

  • Een opgeruimde werkplek. Binnen een half uur is het altijd weer een zooitje, maar als ik klaar ben leg ik alles weer netjes neer zodat ik de volgende dag weer met een frisse blik en opgeruimd gevoel kan beginnen aan het studeren.  



  • Veel water, thee en lekker eten. In de winter drink ik alleen maar thee tijdens het leren, maar deze week vond ik het wel een goed idee om koud water op m'n bureau te zetten. Ik deed er verse muntblaadjes en een stukje gember in en dronk er de hele dag een beetje van. In de pauzes vind ik het wel altijd heel fijn om naar de keuken te lopen voor een kop thee. En eten is nodig als brandstof, haha. 
  • Een fijn ritme. Ik heb eigenlijk sowieso best een goed ritme, al zeg ik het zelf, maar in de tentamenweek ga ik toch iedere dag wel rond 23 uur slapen en dan sta ik om 7:30 weer op. Ik begin liever wat eerder dan dat ik uitslaap denk ik. En ook probeer ik steeds in blokken van een uur te studeren en daarna houd ik even pauze. Meestal ben ik aan het eind van de middag er wel klaar mee en dan gun ik mezelf ook gewoon lekker de avond vrij. 


  • Notitieboekjes voor lijstjes en aantekeningen en gekleurde stiften om mijn samenvatting overzichtelijk te maken. 
  • (soms) Een fijne afspeellijst om de concentratie te verhogen. Het ligt er wel een beetje aan waarmee ik bezig ben, want samenvatten en opdrachten opnieuw maken kan ik prima met drukke muziek maar als ik écht heel gefocust alles moet doorlezen en leren dan zet ik vaak de Deep Focus afspeellijst van Spotify op, of leer ik gewoon in stilte. Maar soms kan ik me echt niet concentreren in stilte en helpt muziek me wel. 


  • Fijne ontspanning. Ik lees op dit moment bijvoorbeeld het boek All the light we cannot see. Lezen helpt me perfect om m'n aandacht even van het studeren af te halen. Ook is Netflix mijn beste vriend. Ik heb zondagavond Jessica Jones afgekeken en nu wil ik dus weer met een nieuwe serie beginnen. Ik zit zelf te denken aan een no-brainer als Gossip Girl en/of juist iets spannends, bijvoorbeeld House of Cards of Homeland. Iemand tips? 


  • Lekker zittende kleren en een make-up loos hoofd. Dat laatste ook vooral omdat ik de hele tijd ontstoken ogen heb, maar verder vind ik het ook wel lekker even een weekje zonder make-up. Verder heb ik het broekje dat je hierboven ziet herontdekt, en die zit echt lekker! 
Nog twee weken en dan maak ik mijn laatste tentamen! Ik kijk er echt naar uit om vakantie te hebben, en veel te werken en te ontspannen. Voor iedereen succes met de laatste loodjes :)