16-06-16

Mindstyle: About being busy

Het is tentamenweek (nog maar 5 dagen!) en dan is het altijd wel een beetje druk. Druk met studeren, druk met stress hebben over het studeren, en druk met... ineens allemaal dingen die ook heel interessant zijn tijdens het studeren (weet je HOE interessant het is om naar de regen te kijken tijdens het studeren? Of om de was op te hangen? Het is fantastisch). 'Het druk hebben' lijkt voor veel mensen een levensstijl. Vaak komt er op de vraag 'hoe gaat het?' dan ook als antwoord dat diegene het druk heeft. En ik snap het, want de meeste mensen hebben het ook druk. Soms vind ik het lijken alsof er steeds meer van ons verwacht wordt en dat die verwachtingen niet altijd waargemaakt kunnen worden in de tijd die we hebben. 


Over die verwachtingen... Dat gevoel heb ik écht! Ik weet natuurlijk niet hoe het vroeger was, maar als ik bijvoorbeeld naar de gemiddelde student van nu kijk, is het soms echt verbazingwekkend hoe veel sommigen in hun schema weten te proppen. Ook, vroeger was het heel speciaal als je een Master gedaan had, maar tegenwoordig kom je bijna niet aan de bak als je dat niet hebt gedaan. En wat denk je van een bestuursjaar? Het is bij veel bedrijven toch wel een pré als je al een jaar lang in een bestuur van een vereniging hebt gezeten. Dus ja, het is logisch dat veel mensen 'het druk hebben' als hun nieuwe levensstijl hebben aangenomen. Want er zijn tenslotte maar 24 uren op een dag en vol is vol, want er moet ook nog 8 uur geslapen worden want anders zijn we moe en is het niet goed voor ons en leven we minder lang. En we moeten sociaal doen want anders eindigen we alleen, en voldoende bewegen moet ook gebeuren om te voorkomen dat we dik en lelijk zijn als we bij het zwembad liggen in de zomer, tijdens de weinige weken van het jaar dat er niets hóéft. 

Door al die voorbeelden van mensen die het druk hebben en het constante gevoel dat falen in het leven in zo'n klein hoekje zit, geven mij persoonlijk soms best wat stress. Ik voel me soms schuldig als ik even niks doe, want er is tenslotte altijd wel wat 'nuttigs' te doen (nuttiger dan Netflix bijvoorbeeld haha). Ook lijken de maatstaven in de maatschappij op zo'n manier te zijn dat je het wel druk móét hebben. Wanneer je niet op een super drukke manier jezelf aan het ontwikkelen bent, maar ook af en toe geniet van helemaal niets, kan het lijken alsof je onderdoet aan de rest. Er is een constante vergelijking met anderen in het spel, en dat is soms best vermoeiend, toch? 

Ik ben denk ik niet het schoolvoorbeeld ben van iemand die het ontzettend druk heeft. Ja, ik heb het wel druk met mijn studie, maar het blijft - meestal - nog wel gewoon een soort van leuke manier van druk zijn. Ik kan wel genieten trouwens, van het productieve gevoel dat ik krijg na een dag dat ik veel gedaan heb. Misschien ben ik ook slecht in nietsdoen, omdat ik door productief te zijn het gevoel heb dat ik leef. Maar goed, een middag of avond op de bank met Netflix of lekker even kleuren in een kleurboek zijn ook de momenten die ik aangrijp. Spontane rustmomentjes kunnen zó fijn zijn! 

Wat mij betreft is er dus niet zo heel veel mis met een beetje drukte, zo lang het maar haalbaar blijft. Want persoonlijk weet ik nooit zo goed hoe ik moet reageren op iemand die altijd klaagt dat het te druk is, omdat er misschien ook wel dingen zijn die uit het schema geschrapt kunnen worden. We hebben het namelijk ook best druk met alle dingen waar we zelf voor kiezen en die we onszelf opleggen, omdat we het wel druk moeten hebben om in de moderne maatschappij te horen. Maar mensen, vergeet niet om ook af en toe voor jezelf te kiezen en om lekker even te ontspannen.

Hoe kijk jij aan tegen het fenomeen 'het druk hebben'?