20-06-16

3 Books About: World War II

De Tweede Wereldoorlog vind ik een fascinerende periode. Het is zo aangrijpend dat ook nu, meer dan 70 jaar later er nog veel dingen van te zien zijn in de maatschappij. Ook tijdens de geschiedenislessen vond ik het altijd een interessant onderdeel, en zo af en toe vind ik het mooi om een boek te lezen dat zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog. Daarom vandaag drie boeken die zich afspelen tijdens/ gaan over de Tweede Wereldoorlog en die ik wil lezen, heb gelezen, of aan het lezen ben. 

All the light we cannot see - anthony doerr

Status: currently reading

Het boek vertelt een verhaal vanuit twee perspectieven. De eerste is van Marie-Laure, een blind meisje dat samen met haar vader in Parijs woont waar ze haar weg naar huis kan vinden doordat haar vader een miniatuurversie van de buurt maakte, en waar ze haar dagen doorbrengt in het Museum of Natural History, omdat haar vader daar de geheimzinnige diamant bewaakt. Als de Nazi's Parijs aanvallen, vlucht ze samen met haar vader naar een ommuurde stad dichtbij de zee. Hier verblijven ze. Ook is er nog Werner, een Duitse wees. Het leek zijn lot te zijn om in de mijnen te gaan werken, totdat hij door het repareren van een radio zijn talenten laat zien en bekend wordt met de Hitler jeugd. 

Ik ben op dit moment in dit boek bezig en tot nu toe is het een mooi verhaal. Wat me het meest nieuwsgierig maakt is hoe de twee verhaallijnen uiteindelijk met elkaar in verbinding staan. Wel heb ik denk ik een fout gemaakt om dit boek tijdens de tentamens te gaan lezen, omdat ik er door de weinige tijd steeds maar kleine stukjes in las en daardoor nog niet echt in het verhaal gezogen ben. Maar komt goed, en als ik het uit heb kun je mijn review lezen op Goodreads (als je dat ook hebt: voeg me dan gezellig toe als vriend!). 

De boekendief - Markus Zusak

Status: read

De boekendief speelt zich ook af tijdens de Tweede Wereldoorlog, in een dorpje in Duitsland. De hoofdpersoon in het boek is Liesel, een jong meisje dat in een gastgezin geplaatst wordt na de dood van haar broertje. Haar meest dierbare bezitting is een klein boekje met instructies voor graf-gravers, die ze leert lezen met behulp van haar pleeg-papa. In haar schuilt zich een enorme behoefte om boeken te stelen, omdat ze altijd behoefte heeft aan meer en meer leesvoer waar ze zich aan vastklampt tijdens de bombardementen. 

Dit boek vond ik ontzettend mooi, misschien wel vooral omdat het een ander perspectief geeft aan de oorlog: vanuit Nazi Duitsland én vanuit de ogen van een kind. Ik vind het mooi hoe een meisje als Liesel tegen de oorlog aankijkt en hoe ze omgaat met zaken als bombardementen, ondervoeding en discriminatie. De verfilming van dit boek is ook erg mooi trouwens, ik keek hem twee jaar geleden in het vliegtuig richting Bali, met Arabische ondertiteling (erg interessant ;)).

atonement - Ian McEwan

Status: to-read

Atonement speelt zich af rond de Tweede Wereldoorlog en vertelt het verhaal van twee zussen uit een rijke, Engelse familie. Ze brengen de zomer door op een landgoed, en een dag die normaal lijkt te beginnen, heeft grote gevolgen als Briony haar zus Cecilia met haar vriend Robbie begluurd en Robbie vervolgens de beschuldigd van een misdaad die gepleegd wordt. 

Het is vaak moeilijk om af te gaan op een beschrijving van een boek, maar toen ik Atonement al een hele tijd geleden tegenkwam op Goodreads gooide ik het meteen op mijn to-read lijst. Op de één of andere manier ben ik het nog niet gaan lezen, maar ik hoop daar deze vakantie verandering in te kunnen brengen, want het lijkt me een heftig en ontroerend verhaal. 

Ken jij één van deze boeken al? Wat vind je ervan?