26-06-16

2 zomerse salades: Couscous met zoete aardappel & tomaten-fruit salade

Als ik aan de zomer denk, denk ik direct aan een rokende barbecue met lekkere vleesjes, een wijntje en een zomerse salade. Als het hoogzomer is en het weer ook meezit, barbecueën wij denk ik wel iedere week. En ik hou ervan. Waar ik ook van houd, is om recepten uit te proberen en kleurige, zomerse salades op tafel te zetten. Afgelopen zaterdag maakte ik twee van die salades: een salade met fruit, tomaten en rode ui en eentje met couscous, zoete aardappel en avocado. De recepten vind je in dit artikel.







1: tomaten-fruit salade met olijven en rode ui

Ingrediënten (bijgerecht, ongeveer 8 personen)
- 2 nectarines
- 2 appels
- 1 galiameloen
- 1 rode ui
- 2 el rode wijn azijn
- 4 el olijfolie, extra vierge
- 6 tomaten
- een potje zwarte olijven (evt. in plakjes) 
- 1/2 blok witte kaas
- peper en zout

Zo maak je het
Snijd als eerste de rode ui in halve ringen en laat deze voor ongeveer vijf minuten marineren in de rode wijnazijn. Ondertussen snijd je de nectarine, appel, meloen, en tomaten in partjes en dit gooi je allemaal bij elkaar in een grote schaal. Ook doe je hier de olijven en olijfolie bij en als laatste verkruimel je de witte kaas erboven. Garneer met de rode uien. 



2: couscoussalade met zoete aardappel en avocado

Ingrediënten (bijgerecht, ongeveer 8 personen)
- ca. 250 gram couscous
- 2 avocado's 
- 2 zoete aardappelen 
- pijnboompitten
- 1/2 blok witte kaas
- olijfolie
- peper en zout
- evt. mosterd

Zo maak je het
Begin met het snijden van de zoete aardappels in reepjes, waarna je de reepjes kook voor ongeveer vijf minuten. Ondertussen bereid je de couscous volgens de aanwijzingen op de verpakking (ik giet vaak een beetje olijfolie en peper en zout bij de couscous voor ik het water toevoeg, zodat er alvast wat smaak aan komt). Rooster de pijnboompitjes. Snijd de avocado's. Doe alles bij elkaar in een schaal. Aan het eind verkruimel je de witte kaas erover heen en mocht je dit lekker vinden, dan kun je er nog wat olijfolie, peper en zout, en/of een beetje mosterd bijdoen voor wat extra smaak aan de salade. 


De couscoussalade is ondertussen al een echte favoriet geworden. Ik at het voor het eerst toen een vriendin bij me kwam eten in Groningen en daarna maakte ik het nog twee keer. Ik hou gewoon van alle ingrediënten die erdoor zitten en ik zou het dan ook veel vaker kunnen eten. Uiteraard kun je beide salades ook een beetje aanpassen door ingrediënten weg te laten of toe te voegen. 

Wat is jouw favoriete zomerse salade?