21-05-16

Studying: het einde van het studiejaar (en zo knal je het)

De laatste tijd lijkt het alsof tijd steeds minder betekenis heeft. Waar ik een dag eerst ontzettend lang vond, vliegt het nu vaak zo snel voorbij en val ik iedere keer weer in slaap met het gevoel dat ik zo veel meer had willen doen. Maar helaas, er zijn echt maar 24 uren in een dag en er zijn maar vier blokken in een studiejaar. Over twee weken begint de laatste tentamenperiode van dit jaar, en ik kan het maar moeilijk geloven. Dit artikel gaat over het einde van het studiejaar en over hoe je het jaar knallend uit kunt gaan. 


Ik kan me nog zo goed voorstellen dat ik als bang en verlegen studentje naar het allereerste lecture van mijn studie ging. Ik kende nog niemand dus begon ik maar tegen de eerste persoon te praten die er wel aardig uit zag. Ik spreek haar nooit meer. Maar goed, het gaat erom dat ik over vijf weken (als ik geen herkansingen heb) zomervakantie heb en het derde jaar van mijn studie in ga. Ik word er een beetje bang van, want ik heb het gevoel dat ik nog maar net bezig ben met mijn leven opbouwen in Groningen, wat natuurlijk ook wel zo is omdat ik pas net op kamers woon. Maar ik had er gewoon nooit over nagedacht dat vier jaar eigenlijk helemaal niet zo lang is, en dat ik nu ongeveer op de helft van mijn studentenleven zit. Niet te geloven! Maar goed, ik wil niet te sentimenteel doen want ik heb nog twee, of drie, hele jaren en er gaan vast en zeker nog veel leuke dingen gebeuren. 

Waar het dus om gaat is dat ik nog minder dan vijf weken heb om alles te geven en het studiejaar knallend uit te gaan. Zie het als een eindsprint. In de allerlaatste meters wil je alles geven wat er in je zit, toch? Hieronder mijn stappenplan tot een succesvol einde van het studiejaar:
  1. Overzicht. Ik heb het volgens mij al duizend keer gezegd op mijn blog in artikelen over planning en studie, maar alles begint met het krijgen van een goed overzicht. Wat moet je precies doen voor ieder vak, welke hoofdstukken moet je leren voor de tentamens, wanneer zijn de tentamens, en moet je nog andere dingen doen of maken of inleveren? Ik begin altijd met het maken van een enorme to-do lijst (daar moet je waarschijnlijk van huilen, maar het komt goed!). 
  2. Maak een planning voor de laatste weken. Ik heb besloten dit keer niet meer heel gericht te plannen, maar wel heb ik in een schema staan welke dingen ik in iedere week ongeveer wil doen. 
  3. Zoek de perfecte balans tussen vrije tijd en studeren. Het liefst zit ik natuurlijk ieder vrij moment buiten (als de zon schijnt) of kijk ik drie afleveringen Jessica Jones op Netflix achter elkaar, maar hoe meer je nu alvast doet, hoe fijner er minder stressvol de tentamenweken straks gaan zijn. Spreek met jezelf af dat je bijvoorbeeld wel iedere avond vrijhoudt (behalve als je juist graag 's avonds leert natuurlijk), maar dat je als je uit college komt nog even een hoofdstukje samenvat of een opdracht maakt. 
  4. Focus op de leuke dingen. Wat zijn nou eigenlijk vijf weken van je leven? Daarna wordt alles vast weer ZO veel beter! Dan kun je beter nu nog even flink knallen, mooie cijfers halen, en het dan echt verdiend hebben om in de zon te liggen. Spreek alvast wat leuke dingen af om te gaan doen na de tentamens of zorg ervoor dat je tijdens de tentamenweek leuke eetafspraakjes hebt ter ontspanning. 
  5. Structuur. De laatste weken zijn al redelijk druk met een flinke deadline, dus ik heb steeds het gevoel dat ik het mezelf niet kan permitteren om een heftige avond te hebben (niet dat ik überhaupt vaak uitga, maar je snapt het idee...). In plaats daarvan zorg ik er alvast een beetje voor dat ik een fijn ritme krijg. Tegen 23 uur slapen, tegen 8 uur wakker worden. Zo kun je tijdens de tentamenperiode iedere dag makkelijk vroeg in de ochtend aan het studeren beginnen en in de avonden lekker ontspannen. 
  6. Zoek een lotgenoot. Want daar kun je lekker tegen klagen en afleiding bij zoeken als je het even niet meer ziet zitten. Spreek met je studievriendinnen af dat je nu écht een uur moet gaan studeren en dat je daarna samen een kopje koffie gaat drinken in de stad. Zoiets. 
  7. Geef nog even alles! Je kunt het :) 
Nog meer inspiratie nodig voor de laatste tentamens? Bekijk ook de volgende artikelen op mijn blog:
Ik heb trouwens ook weer ontdekt hoe ideaal het is om mijn favoriete blogs te volgen via Bloglovin'. Aangezien steeds minder blogs een vast ritme hebben, hoef je op deze manier niet iedere dag naar alle blogs te gaan via je browser. Als je geen Bloglovin' hebt kun je ook via de onderstaande widget inschrijen om op de hoogte gehouden te worden van mijn nieuwe blogposts via de mail. Volg jij mijn blog ook al via Bloglovin'? Zo nee, op welke manier bezoek je mijn blog? 

Follow


Heb jij binnenkort tentamens? Hoe ga je het aanpakken?