22-05-16

Recept: Lemon meringue pie

Als er iets was wat ik al een hele tijd zelf wilde maken, was het wel lemon meringue taart. Ik moet toegeven dat ik het nog nooit eerder gegeten had, maar alleen al de foto's die ik hier en daar voorbij zag komen van deze taart lieten me watertanden. Dus, daar ging ik dan, gistermiddag. De bodem, de lemon curd, de meringue, en toen het af was konden we genieten. Lekker buiten, met de buitenkachel aan en uitzicht op de volle maan. Ik hou van zomeravonden, en ook van deze taart. En daarom deel ik het recept vandaag met jullie. Dus mocht je je vanmiddag vervelen, dan kun je nog snel aan de slag. 



dit heb je nodig

De bodem
- 150 gram bloem
- 75 gram koude roomboter in blokjes
- 50 gram witte of bruine basterdsuiker
- 1 ei
- snufje zout
- bakvorm ongeveer 24 centimeter

De lemon curd
- rasp én sap van 3 citroenen
- 3 eidooiers
- 50 gram gezeefde maizena
- 120 gram suiker
- 50 gram koude roomboter
- 225 ml water
- merg van 1 vanillestukje

Meringue schuim
- 3 eiwitten
- 100 gram suiker


zo maak je het

Je begint met het maken van de bodem. Meng alle ingrediënten die je nodig hebt voor de bodem met de hand in een kom en kneed het tot een samenhangende bal. Bestrooi het keukenblad met bloem en rol het deeg uit tot het in de vorm past. Leg het deeg in de ingevette bakvorm en haal de restjes aan de rand weg. Prik met een vork gaatjes in de bodem. Zet het vervolgens in de koelkast tot gebruik. 

Splits nu de eieren. Voor de lemon curd heb je 3 eidooiers nodig en voor het meringue schuim 3 eiwitten. Het is hierbij slim om drie bakjes te gebruiken, zodat er niet per ongeluk eigeel terechtkomt in het eiwit bij het derde ei dat je aan het splitsen bent. Dat zou zonde zijn! 

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Maak nu de lemon curd. Doe de gezeefde maizena in een pannetje met de rasp en het sap van de citroenen, water, suiker, en het vanillemerg. Verwarm dit op laag vuur en blijf constant roeren tot het na een tijdje (ongeveer 5 minuten) dikker begint te worden en er klontjes verschijnen. Blijf stevig doorroeren tot de klontjes verdwenen zijn en het eruit ziet als dik en glad behanglijm. Voeg nu, terwijl je blijft roeren, de koude roomboter toe en als dit is opgelost ook de eidooiers (hierbij moet je er echt voor zorgen dat je goed blijft roeren, want anders stollen de eidooiers). Nu heb je mooie (en lekkere!) lemon curd. 

De lemon curd giet je op de bodem, en dit zet je ongeveer 25 à 30 minuten in de oven. De lemon curd moet nu een soort van stevig zijn en de bodem gaar. Laat dit helemaal afkoelen (ik ben hier veel te ongeduldig voor, maar het moet!).

Als de bodem na een paar uur volledig is afgekoeld, maak je de meringue. Klop de drie eiwitten stijf (zo stijf dat als je de kom op de kop houdt, er niets uitvalt). Als de eiwitten stijf zijn voeg je de suiker beetje bij beetje toe. Klop tot je mooie, glanzende pieken krijgt. Dit geheel gooi je boven op de afgekoelde taart en dit alles zet je nog eens voor ongeveer 5 minuten in de oven tot de meringue lichtbruin kleurt. Je moet er nu wel erg goed om denken, want voor je het weet is de meringue verbrand. Ik heb trouwens heel erg getwijfeld of het schuim nu hard of zacht zou moeten zijn. Maar volgens mij is het (zoals het bij mij ook was) de bedoeling dat het nog wel zacht is. Een beetje marshmellow-achtig. 

En... dat is het! De taart was echt fantastisch. Een nieuw favorietje. 

Fijne zondag! Nog leuke plannen voor vandaag?