08-05-16

Personal: Meeten met Maaike en dagje Ameland

De afgelopen week was leuk! Nadat ik maandagmiddag terugkwam uit Brugge, waarvan jullie het verslag al hebben kunnen lezen, vertrok ik de volgende ochtend weer naar Groningen omdat ik nog een aantal (leuke) dingen op de planning had staan. Het mocht dan wel geen officiële meivakantie zijn voor de universiteit, doordat ik geen colleges had en alleen een aantal middagen aan een opdracht moest werken met studievriendinnen, voelde het toch wel een beetje zo. En ergens vond ik ook wel dat ik een rustige week verdiende, als een soort manier om op te laden voor de laatste zeven (!) weken van dit collegejaar. Maar goed, wat ik dus deed is onder andere door Groningen struinen met Maaike en fietsen en zonnen op Ameland. 

meeten met maaike



Het is nog helemaal niet zo lang geleden dat ik voor het eerst met Maaike begon te praten. Eerst wel een klein beetje omdat ik een boek had gewonnen via haar blog, maar pas in februari (ik heb het opgezocht) gingen we af en toe Whatsappen en toen ontstond al snel het idee om af te spreken. Wat wél lang geleden was, was dat ik nieuwe blogvriendinnen had gemaakt/ontmoet. En, om eerlijk te zijn, vond ik dat best wel spannend. Het plan was dat Maaike woensdag naar Groningen zou komen om de stad te ontdekken. 


Foto's door Maaike

Het voelt meteen goed of het voelt het niet, en gelukkig was het met Maaike al snel zo gezellig dat de tijd voorbij vloog. Eerst dronken we een kopje thee in mijn kamer, en vervolgens gingen we met de bus + te voet op naar de plek waar we wilden lunchen: Anat in het Noorderplantsoen. Dit hadden we uitgezocht omdat het een volledige veganistische tent is, en aangezien Maaike veganistisch eet kwam dit goed uit. Het was héérlijk, zoals de foto hierboven misschien al wel doet vermoeden. Na het lunchen gingen we door naar het centrum waar we een beetje rondliepen en nog een keer taart gingen eten. Voor we het wisten was het ineens al 18 uur en vertrok Maaike weer naar huis (maar niet voordat we eerst duizend pogingen deden tot een goede selfie). Ik bleef achter met hernieuwde inspiratie voor mijn blog, zin om een keer een vegan challenge te doen en jambalaya met kip en garnalen (check hier het recept) die ik nog in de vriezer had liggen. 

een dagje ameland




In de afgelopen jaren is Texel een beetje ons to go eiland geworden. Fietsen door de duinen, eten bij Paal 17 en rondkijken in Den Burg voelt altijd een beetje als thuiskomen. Maar op bevrijdingsdag gingen we weer eens naar Ameland, waarvan het al een tijd geleden was dat we er geweest waren. En, ook dat voelde heerlijk. Ameland geeft een eiland gevoel zodra je van de boot stapt, en verder is het er ook prachtig. We fietsten eerst via de kust naar de vuurtoren waar we aan de poffertjes en muntthee (en cola en koffie) gingen, om vervolgens door te fietsen naar het strand. En oh, wat genoot ik van de eerste uren met blote benen aan het strand. Bíjna viel ik in slaap, tot ik bedacht dat ik het ook wel fijn zou vinden om lekker in het zonnetje te lezen (ik las bijna The Circle uit, een review daarvan komt binnenkort online!). Late lunch/vroeg avondeten deden we bij 'Binnen' in Nes, en ik ging voor de hamburger. Het is trouwens echt bijzonder hoe ver de werkelijkheid voelt wanneer je op een eiland bent. Vanaf het moment dat de veerboot de eerste meters vaart tot we weer in de auto stopten voelde het gewoon als een mini-vakantie. Maar ja, zo'n dag gaat natuurlijk wel altijd veel te snel.

Het was een heerlijke week. En het is nog steeds heerlijk, met dit fijne zomerse weer. Ik ben ook wel benieuwd wat jullie hebben gedaan de afgelopen week, dus als je nog een tof avontuur of verhaal hebt, laat het dan gerust achter in de reacties.