31-05-16

Hotspotting NL (#1) - Zwolle

Welkom bij Hotspotting NL. In deze rubriek neem ik je mee op mijn avonturen in Nederland, die ik beleef mede dankzij mijn studenten OV. Ik probeer een sfeerimpressie van de stad/plek te geven en ook laat ik je eventuele hotspots zien. De eerste stad in deze reeks is Zwolle, het kleine maar toch sfeervolle en lieve stadje in Overijssel. Samen met Lisa maakte ik gisteren de stad onveilig en ook al lagen we even lang in gras als dat we in de stad zelf waren, het was leuk. 

Zwolle is niet heel groot, en je hoeft er dan ook geen hele dag voor uit te trekken. Dat neemt niet weg dat ik denk dat je je er prima een dagje kunt vermaken, als je ook uitgebreid gaat winkelen en op ieder terras neerploft dat je ziet. Bij ons werd het meer een middag, waarop we een paar uur door de stad slenterden en lunchten, en daarna lekker in het gras bij de gracht gingen zitten kijken naar gepensioneerde mannen die het ultieme leven beleefden in een roeibootje. 

hotspot #1: Bar & brood

Bar & Brood zit aan het 'horecaplein', of te wel op de Nieuwe Markt 23. Hier kun je voor de lunch kiezen tussen verschillende belegde broodjes, waaronder deluxe broodjes (zoals die je op de foto kunt zien, ik had de 'Prins' met carpaccio, pijnboompitjes en rucola. Lisa had 'Nieuwe Markt' met Humus, tomaat en rucola) maar ook kun je hele simpele kadetjes met bijvoorbeeld hagelslag krijgen. Voor elk wat wils dus! Voor het diner of de borrel kun je er ook terecht, en als je aan de bar je consumptie opeet/drinkt krijg je ook nog eens korting. Ik vond het een heerlijke plek om lekker op het terras een lekker broodje te eten, en ook de prijzen zijn prima te doen. 



hotspot #2: waanders in de broeren

De meeste awesome boekwinkel die je ooit gaat zien vind je in een kerk midden in Zwolle. Dit was één van de dingen die ik van te voren opgezocht had als hotspot in Zwolle, en als boekenliefhebber kun je dit eigenlijk niet aan je voorbij laten gaan. Het is enorm, en ze hebben een ontzettend grote collectie met allerlei soorten boeken. En het is dus in een kerk, geweldig! Ook kun je midden in de boekwinkel lekker lunchen of koffie drinken, zo kun je direct je nieuw gekochte boeken lezen. Waanders in de Broeren vind je op Achter de Broeren 1-3, maar het staat ook met bordjes in de stad aangegeven. 




Na deze hotspot-tour van maar liefst twee hotspots haalden we een ijsje en toen werd het ineens ZO warm, dat we lekker in de schaduw bij de gracht gingen zitten kletsen. Ik twijfel er niet aan dat er nog veel meer leuke eettentjes en andere plekken te ontdekken zijn in Zwolle, maar helaas laat het studentenbudget het niet toe om bij zo veel verschillende tentjes te eten/drinken. Maakt niet uit, het was alsnog een hele leuke middag.

Ben jij wel eens in Zwolle geweest? Wat vond je ervan?