20-05-16

Een ode aan studenten OV

Net zo veel als dat ik zin had om te beginnen met mijn studie, kriebelde het ongeveer twee jaar geleden ook ontzettend om het studentenreisproduct te activeren op mijn OV-chipkaart. Ik zag het wel zitten, dat inchecken en uitchecken en overal naar toe gaan zonder dat het geld kost. En ik kan je vertellen, het is fantastisch. Ik hoop dan ook voor alle aanstaande studenten dat het nog heel lang duurt voor deze service afgeschaft gaat worden. Tijd voor een ode aan het studenten OV. 


Laat ik beginnen met de plekken in Nederland die ik allemaal al bezocht heb mede dankzij mijn studenten OV. Amsterdam, Rotterdam, Arnhem, Utrecht, Den Haag, Meppel, Almere, Groningen (natuurlijk), ik bezocht het allemaal één of meerdere keren. En dat allemaal gratis. Ik dacht dat het wel zou wennen, dat blije gevoel dat ik krijg als er 'studenten week vrij' staat tijdens het inchecken, maar blijkbaar niet. Iedere keer geeft het me weer een soort triomf.

Het eerste voordeel is dat ik (blog)vriendinnen die door het hele land verspreid wonen met gratis OV zo veel makkelijker kan zien. Het is niet meer een ding dat één van de twee een treinkaart moet kopen en ook maakt de afstand veel minder uit. Er is tenslotte altijd wel wat te doen en in de trein kan ik me meestal ook prima concentreren. Ik heb voor de komende tijd ook weer wat dingen op de planning staan: een dagje Zwolle met Lisa en een tour door Nijmegen met Maaike bijvoorbeeld. Nederland heeft zo veel mooie plekken en met gratis OV zijn die heel makkelijk te ontdekken. 

Ook is het niet langer een punt om 'helemaal' naar Amsterdam te reizen voor slechts één middagje. In februari deed ik dat nog, om naar het Stedelijk museum te gaan met Lisa. We gingen naar het museum, zaten lekker te kletsen in het beginnende voorjaarszonnetje, en na een uur of vier stapte ik alweer in de trein terug naar Groningen. Geen probleem, het is toch gratis. Met papa zou ik ook een keer naar Amsterdam om naar het fotografiemuseum te gaan, maar toen bleek dat we daar niet konden komen door een stroomstoring. Een probleem? Nee hoor, toen gingen we maar gewoon naar Utrecht. 

En wat dacht je van alle keren dat ik van en naar Groningen ben gereisd toen ik nog thuis woonde? Ik ging minimaal één keer per week zelfs twee keer op een dag heen en weer als ik in de ochtend college had en 's avonds met iemand ging eten. Top, top, top! Het toppunt is trouwens denk ik dat ik een keer via Assen naar Groningen ben gereisd (ik woon(de) tussen Assen en Groningen in dus dat was lekker logisch) omdat ik dan bij een vriendin in de trein zou komen en net zo laat zou aankomen als met de bus. Kan allemaal, en het levert weer mooie verhalen op. 

Dat was m'n ode wel zo'n beetje! Nu ik dit aan het schrijven ben bedenk ik me dat er eigenlijk nog zo veel plekken in Nederland zijn die ik nog wil ontdekken. Misschien dat ik, met of zonder een vrijwilliger, binnenkort wel gewoon random ergens heen ga met de trein. Er is overal wel IETS te beleven. Dan maak ik er meteen een leuke rubriek van... Iemand nog tips?

En volg je mij ook al via Bloglovin'?
Follow