16-05-16

Dingen die ik geleerd heb van op kamers wonen

Het is alweer ruim twee maanden geleden dat ik voor het eerst in mijn kamer in Groningen sliep. Of nou, slapen lukte de eerste nacht nauwelijks, omdat ik erg moest wennen aan het geluid van de auto's, brommers, en fietsers die constant langsreden. Het is natuurlijk erg logisch dat veel dingen in het begin nog onwennig zijn, maar daar heb ik alleen maar weer van geleerd. Niet alleen ben ik gewend aan de geluiden in mijn straat, ook ben ik er achter gekomen dat bepaalde producten véél duurder zijn dan ik van te voren had gedacht (en dat terwijl ik jaren in een supermarkt heb gewerkt), kan ik nu een tweepersoonsbed opmaken, en nog veel meer. Laten we kijken naar een lijstje met dingen die ik geleerd heb van op kamers wonen. 


een kamer is groter dan je denkt

Eén van de grootste angsten die ik van te voren over het wonen op kamers had is dat ik dan de hele dag in een 'kleine' kamer zou zitten. Kijk, in een huis kun je gewoon even beneden gaan zitten, maar in een kamer eet, slaap, studeer, en chill je in dezelfde ruimte. Maar ik moet zeggen dat ik het echt geen probleem vind. Er zijn ook nog huisgenoten met kamers waar je af en toe gezellig kunt zitten, en sowieso is er door de week van alles te doen en ben ik weinig thuis. En als ik dan thuis ben voelt het steeds meer als mijn plekje. Het enige moment dat ik gek werd in mijn kamer was tijdens de vorige tentamenweek. Toen voelde ik me ook nog niet helemaal fijn in m'n kamer, dus misschien kwam het daardoor. Maar gelukkig kan ik altijd nog bij papa en mama gaan leren als de muren op me afkomen. 

sommige dingen zijn duurder dan verwacht, andere dingen goedkoper

Toen ik ging berekenen hoe veel ik ongeveer per maand nodig zou hebben om rond te kunnen komen, ben ik uitgegaan van de Nibud richtlijnen. Ik geloof dat het €166 per maand aan boodschappen was. Maar geloof me, dat haal ik bij lange na niet. Ik weet zelfs wel dat ik een stuk goedkoper zou kunnen doen, maar ik hecht nu eenmaal best wat waarde aan lekker brood en ook ga ik altijd naar de Albert Heijn omdat dat dichtbij is (en dus niet naar bijvoorbeeld de Aldi). Ook geef ik een stuk minder uit aan uitgaan dan de gemiddelde student, dus dat is fijn. Maar dan zijn er altijd weer dingen die roet in het eten gooien. Aankopen zoals maandverband, olijfolie, zonnebrandcrème of wijn doen toch altijd wel een beetje pijn als ik het bedrag hoor. Maar goed, ook dat hoort bij het leven. 

het huishouden doen is het beste studie ontwijkende gedrag

Ik wist niet dat de was doen zo leuk kon zijn tijdens tentamenweken... Het is af en toe zo fijn om even lekker gedachteloos een was op te hangen of de keuken schoon te maken, dat is ongelooflijk. Misschien dat ik stiekem wel een beetje opzag tegen het doen van huistaken, maar ik vind het nu echt geen probleem meer om iedere week de keuken, wc of badkamer schoon te maken. En ook mijn kamer houd ik redelijk netjes, want (zoals ik boven al zei) is mijn kamer natuurlijk eigenlijk mijn huis, en dan is het niet mogelijk om snel de deur van je slaapkamer dicht te doen tijdens het studeren om de rommel niet te hoeven zien. Dus ja, ik ruim wel vaak op.

op kamers gaan is een onmisbare ervaring

De eerste maanden heb ik me vaak ellendig gevoeld als ik in mijn kamer zat, maar hoe lang het misschien ook duurde om eraan te wennen, uiteindelijk voelt mijn kamer steeds meer als mijn plekje en ik heb dan nu geen moment spijt meer dat ik op kamers ben gegaan. Toen ik nog thuis woonde had ik wel eens in mijn hoofd dat ik gewoon altijd lekker thuis zou blijven wonen, maar hoe fijn dat misschien ook kan zijn, de ervaring van op kamers wonen hoort denk ik ook echt bij het studentenleven. Lekker zelfstandig zijn, dichtbij vrienden wonen, slechts tien minuutjes te hoeven reizen naar college, en dus wennen aan het doen van het huishouden, het hoort er allemaal bij. En ja, ik denk dat waar ik in het eerste jaar van mijn studie misschien nog een beetje stil stond in mijn leven, ik nu toch echt grote sprongen vooruit aan het maken ben. 

En verder leerde ik...
  • Hoe heerlijk het is om in het weekend weer bij papa en mama te zijn en lekker rustig aan te doen. Door de week is het druk en is er veel (leuks) te doen, in het weekend is er alle tijd om lekker bij te komen en tijd met familie door te brengen. 
  • Hoe ik een tweepersoonsbed moet opmaken. En hoe ik de wc moet schoonmaken. En de badkamer. 
  • Dat opstaan best lastig is als je geen bus hoeft te halen. Toen ik nog thuis woonde kon ik echt niet vijf minuten later weg, omdat ik dan de bus zou missen en te laat zou komen. Nu is het écht geen probleem als ik iets later wegga, want die tijd haal ik wel in op de fiets. 
  • Hoe oorverdovend stilte soms kan zijn. Op zulke momenten zorg ik ervoor dat ik iets leuks ga doen met iemand, want alleen zijn is niet áltijd leuk.
  • Dat het hebben van huisgenoten heel fijn is. Spontaan een uur kletsen in de gang na een WiFi struggle of een stoel buiten op de stoep zetten om toch in de zon te kunnen zitten is natuurlijk veel leuker met leuke huisgenootjes (I know you're reading this Lisan ;))
  • Dat ik veel meer een stadsmens ben dan ik dacht.
Als je op kamers woont/woonde: wat heb jij ervan geleerd?