18-05-16

Books: the circle & het licht van de zee

Het leesseizoen is weer aangebroken! In het zonnetje is het lezen net even wat leuker, en ook heb ik in de zomer, als de zon schijnt, veel meer rust om uren buiten te gaan zitten en alleen een beetje te lezen en te genieten van de zon. In de winter kan ik dat minder goed, en heb ik altijd het gevoel dat ik wat nuttigs moet doen (hoewel lezen natuurlijk ook wel nuttig is, maar oké). De afgelopen weken las ik twee boeken uit: The Circle van Dave Eggers, en Het licht van de zee van Margot Stedman.


the circle - dave eggers

Hier gaat het over: Mae Holland denkt dat haar leven niet beter kan worden zodra ze aangenomen wordt bij het machtigste internetbedrijf ter wereld: The Circle. Het grootste 'product' van het bedrijf is dat alle online activiteit, zoals e-mail, online betalingen, social media, en aankopen, met elkaar verbonden zijn, zodat iedereen slechts één online identiteit heeft. Maar dat is niet alles, want The Circle wil zijn macht nog verder uitbreiden en blijft maar innoveren over de rug van de privacy van de burgers. Mae laat zich al snel meeslepen door de enorme energie van het bedrijf en geniet volop van de feestjes, de mensen, en het online leven. Ze verliest haar leven buiten 'de campus' een beetje uit het oog en wordt soms in de war gebracht door ontmoetingen met een mysterieuze collega, maar ondanks alles blijft ze vertrouwen hebben in het bedrijf...

Dit vond ik ervan: Ik besloot het boek te lezen omdat ik er al zo veel goeds over gehoord had én Suzanne het in haar kast had staan (ze moest het lezen voor school), en ik moet zeggen dat ik het ook zomaar uit had. Toen ik eenmaal begon te lezen, werd ik opgeslokt door het verhaal en de schrijfstijl die me een beetje een 'chicklit' gevoel gaf. Maar niet alleen dat, ik kreeg er soms ook een beetje kippenvel van, want ook al is een wereld die er zo uitziet als in The Circle nog lang niet binnen bereik, het liet me wel inzien wat de gevolgen kunnen zijn van het doorslaan met Internet en social media. Ik vond het mooi hoe de personages zich ontwikkelden (ook al was ik het er meestal niet mee eens) en ook viel mijn mond soms bijna open van de goed doordachte technologische ontwikkelingen. Echt, heftig! 
Wat ik dan weer een minder succes vond was het einde. Ik ga er natuurlijk niet te veel over verklappen, maar tijdens het lezen van het boek ging ik me echt voorbereiden op een groots en onverwacht einde, en dat was kort gezegd totaal niet het geval. Een beetje een anti-climax dus, alsof Dave Eggers ineens besloot dat 'ie geen zin meer had in schrijven maar de deadline van de drukker wel erg dichtbij kwam... De langdradige stukken over 'tech-talks' of over het aquarium vond ik ook niet zo interessant. En man man, wat frustreerde het massa-gedrag van de Circlers me soms. Maar goed, dat is niet per se slecht aan het boek. 

Dus: The Circle is een erg interessant en intrigerend verhaal. De schrijfstijl is heel fijn, en zodra je begint wil je het boek ook meteen uitlezen. Het verschrikkelijke einde heeft mijn beoordeling helaas wel erg naar beneden gebracht. Ik gaf het boek 3/5 sterren op Goodreads. 

het licht van de zee - margot stedman

Hier gaat het over: 1926. Tom Sherbourne probeert zijn jaren in het leger af te sluiten en gaat op het eiland Janus wonen om vuurtorenwachter te worden. Een aantal jaren later trouwt hij met Isabel en hoe fijn ze het samen ook hebben, er ontbreekt nog één ding aan hun geluk en dat is het hebben van een kindje. Tot er op een dag een roeiboot aanspoelt met een dode man en een levende baby erin. Het stel besluit dat het geen kwaad kan om de baby een tijdje te houden. Wanneer het stel na een aantal jaren terugkeert naar het vasteland tijdens een verlof, worden ze geconfronteerd met vragen van familie en vrienden en met een vrouw die wanhopig op zoek is naar haar vermiste kindje.

Dit vond ik ervan: Nog zo'n boek dat me vanaf het allereerste moment meenam in de wereld van Isabel en Tom. Ik genoot onwijs van de beschrijvingen van hun leven op het eiland en de schrijfstijl vond ik sowieso echt fantastisch. Boeken met een historisch aspect vind ik fijn om te lezen, en wat dat betreft is Het licht van de zee ook erg goed. Ik weet niet of je het misschien herkent van andere boeken, maar dit is zo'n boek waar je niet kunt besluiten aan wiens kant je nu eigenlijk staat. Ik begreep iedereen volkomen en ik leefde mee met alle personages. Het boek zit vol liefde, is ontroerend en laat nadenken over het verhaal ook na het lezen. 

Dus: Ik kan letterlijk geen negatief puntje bedenken aan dit boek. Ik kan dan ook iedereen aanraden om het te lezen! 

Heb jij één van deze boeken al gelezen? Wat vond je ervan?