30-04-16

Voordelen (en nadelen?) van een e-reader

Het is op vier dagen na alweer een half jaar geleden dat ik de trotse eigenaar van een e-reader werd. Iets waar ik op dat moment al een tijdje mijn oog op had laten vallen maar waar ik stiekem ook wel een beetje over twijfelde. Want zou ik een fysiek boek niet gaan missen? Nu ik al zo'n tijdje gebruik maak van een e-reader, de Kobo Glo HD om precies te zijn, wil ik graag de voordelen op een rijtje zetten. En zijn er ook nadelen? 



gewicht

Met stip op nummer één: het lichte gewicht van een e-reader. Dit is zonder twijfel één van de hoofdredenen geweest dat ik over een e-reader begon na te denken. Ga je op vakantie en neem je iets van zes boeken mee, dan is je koffer al voor een groot deel gevuld (en qua gewicht begint het ook al aan te tikken), maar neem je een e-reader met duizend boeken mee, dan voelt het alsof je een telefoon met je meedraagt. Het is ideaal, en daardoor gooi ik ook sneller m'n e-reader in de tas voor het geval ik even een kwartiertje de tijd heb om te lezen (in de bus of als ik na college nog op iemand moet wachten). Op de e-reader die ik heb is ruimte voor honderden (dan niet duizenden) boeken, dus in de zomervakantie hoef ik me geen zorgen te maken over het aantal boeken dat ik mee kan nemen. 

leesgemak

Ik heb in de afgelopen tijd ontdekt dat ik een e-reader er nét even wat sneller bij pak om een paar bladzijden te lezen dan een boek. Het openslaan, bladwijzer eruit halen, en weer dichtslaan van een boek is toch vaak net wat te veel moeite om vervolgens maar twee bladzijden te lezen, maar een e-reader kun je zo weer op de slaapstand zetten en hij onthoudt wel waar je was gebleven. Ik ben me er volledig van bewust dat het nu klinkt alsof ik een enorm lui persoon ben, maar dit is wat ik als ervaringsdeskundige kan vertellen. Ook vind ik het ideaal om mijn e-reader naast me op tafel te leggen tijdens het ontbijten of lunchen, want een e-book kan niet dichtvallen. Ik vind het dan ook heerlijk om kleine stukjes te lezen tijdens het eten.

de aanschaf van boeken

Mijn Kobo staat in verbinding met mijn Bol.com account, dus als ik daar een boek aanschaf, hoef ik alleen maar de WiFi aan te zetten om het boek op m'n e-reader te hebben staan. Het is zo makkelijk! Verder leen ik vaak e-books via de bibliotheek, wat ook erg gemakkelijk gaat. Ik ben niet volledig gestopt met fysieke boeken lezen hoor, want daarvoor hou ik teveel van de mooie kaften en de geur van de bladzijden, maar hoe meer ik 'digitaal' lees, hoe meer ik dat ga waarderen. 

lezen in het donker

Om dit voordeel te kunnen ervaren moet je wel een e-reader hebben waar verlichting op zit, maar ik ben een gelukkige die dat wel heeft. Als ik niet helemaal goed licht heb, zet ik het schermverlichting een klein beetje aan, en meteen zie ik het weer heel goed. Het is trouwens niet zo dat het dan voelt alsof je van een scherm leest, want nog steeds voelt het heel natuurlijk. Ik heb altijd lol met papa omdat hij een oudere versie van een Kobo e-reader heeft, en ik pest hem er altijd mee dat ik wel backlight heb en hij niet, haha. 

leesstatistieken

Ik hou van statistiekjes, cijfertjes en grafiekjes, en ik vind het dan ook fantastisch dat ik kan zien hoe veel uur ik heb in totaal gelezen heb op mijn e-reader en hoe lang ik gemiddeld over een pagina doe. Vind ik mooi, en dat motiveert me ergens ook wel om nog meer te lezen. Ik heb bedacht dat ik ga kijken hoe veel uren ik in totaal heb gelezen vóór ik op zomervakantie ga, om te kunnen zien hoe veel ik lees op vakantie. Daar ben ik erg benieuwd naar!

nadelen?

Net zoals het feit dat het leven niet alleen maar over rozen gaat, zijn er uiteraard ook wel wat hele kleine dingetjes aan een e-reader die ik iets minder prettig vind. Maar dat ligt niet eens per se aan het apparaat, maar aan de dingetjes die ik mis aan echte boeken: de kaft, dat je heel makkelijk kunt zien hoe ver je bent door van bovenaf te kijken hoe veel bladzijden je nog moet, de geur, de struggles die je hebt met grote boeken lezen (in bed bijvoorbeeld...). Zoals ik al zei, ik lees alsnog wel af en toe fysieke boeken, dus ik hoef het niet helemaal te missen. En meestal vind ik m'n Kobo toch wel ideaal. Oh, en ik heb één keer gehad dat ik in de trein zat en dat mijn e-reader leeg was, dat was ook iets minder... ;) Een écht boek kan niet leeg gaan, een e-reader wel. 

Conclusie: ik kan bijna geen nadelen ontdekken aan het lezen op een e-reader en ik ben er dan ook nog iedere dag zo blij mee. Ik verheug me ook erg op het gemak dat ik ga hebben tijdens de zomervakantie, want op een e-reader in mijn handbagage na hoef ik niet met boeken heen en weer te sjouwen.

Heb jij ook een e-reader, en kun je je dan vinden in deze voor- en nadelen?