10-04-16

Studying: Zo begin je het nieuwe blok goed

New block, new me, dat is de juiste insteek. Misschien heb je juist een fantastische periode achter de rug en heb je je tentamens geknald, maar als je net als ik een beetje in een studie dipje zat, is dit het moment om er weer uit te komen. Het klinkt misschien heel raar, maar tijdens de tentamenweek keek ik echt onwijs uit naar het nieuwe blok. Niet eens per se om de vakken (die spreken me helaas alweer niet zo aan), maar omdat ik zo erg achterliep dat ik uitkeek naar een schone lei. Aangezien het morgen zo ver is deel ik graag mijn aanpak met jullie. Dit is hoe ik het nu ga (wil) aanpakken, en hoe ik het in de andere blokken toen ik wél motivatie had deed. 



overzicht

Waar het altijd mee begint is een goed overzicht. Zonder overzicht weet je niet wat je te doen staat en wanneer je dingen moet doen. Wat ik vaak in het weekend voor het nieuwe blok doe is mijn rooster in mijn agenda schrijven, maar ook de deadlines van opdrachten (indien bekend) en de tentamens schrijf ik op. Zo weet je van te voren een beetje welke weken intens gaan worden en in welke weken je eventueel leuke dingen kunt plannen. Wil je weten hoe ik een planning maak? Ik schreef er een tijdje geleden een artikel over. 

structuur vinden

Iets wat me in het eerste jaar heel goed afging, en in het tweede jaar helaas een stukje minder, is het hebben van een duidelijke structuur. Als je naar de universiteit of het HBO gaat is de kans groot dat je relatief weinig uren colleges en lessen hebt, maar de zelfstudie is des te meer. Vorig jaar had ik het vaak perfect op een rijtje en kwam ik ook bijna altijd voorbereid naar colleges. Had ik op maandag een college, dan maakte ik in het weekend de opdracht. Op maandag deed ik iets voor dinsdag enzovoort. Het is heel fijn om het zo in te delen, want na een week of twee zit je in een vast ritme en dat is niet alleen fijn voor je studieresultaten, maar ook voor je rust. Tenminste, ik vind een beetje structuur wel lekker. 

een goed begin is het halve werk

Hoe stom het ook klinkt: een goed begin is het halve werk. Waar ik het vorige blok de fout in ging was dat ik in de eerste één à twee weken bijna niets uitvoerde, omdat ik echt even moest bijkomen van de intense tentamenweken. Chill, zulke weken, maar dan loop je al ZO erg achter dat de stof in week drie tot en met de tentamens ook minder goed gaat en dan zit je in een negatieve spiraal. Dus, begin in de eerste week gewoon lekker. Als blijkt dat je te veel doet, kun je altijd later gas terug nemen en alsnog een slag in de rondte chillen, maar laat niet meteen je 'new block, new me' voornemen varen. 

nieuwe collegeblokken

Ben ik de enige die blij kan worden van nieuwe collegeblokken? Ik weet niet hoe het kan, maar elk blok bedenk ik wel weer een nieuw 'geniaal' systeem voor de organisatie van mijn aantekeningen. Dat soort dingen, en vrolijke collegeblokken, stiften en plakkertjes, kunnen mij in ieder geval heel erg motiveren om aan de slag te gaan. Ik ben dan ook niet voor niets fan van studyspo plaatjes op Instagram en We Heart It. Als mijn motivatie écht even zoek is wil dat nog wel eens helpen. 

plan ook leuke dingen

De laatste tip die ik jullie wil geven is om niet te bezwijken onder de studiedruk, maar ook leuke dingen in te plannen. Geef jezelf ook eens een middag (of gewoon elke middag) een beetje de tijd om wat leuks te doen en tijd aan jezelf te besteden. Sinds ik op kamers woon probeer ik wel echt meerdere keren per week met vrienden af te spreken om te eten of om te gaan sporten. Dit haalt de aandacht ook gewoon even van het studeren af, waardoor je er later weer volop tegenaan kunt. Ook als je het juist heel rustig hebt met studeren, is het fijn om jezelf een beetje bezig te houden om gemotiveerd te blijven. 

Om eerlijk te zijn had ik het schrijven van dit artikel zelf ook wel een beetje nodig. Vooral als ik de beschrijvingen van de vakken lees en alles wat er moet gebeuren raak ik een mini beetje in de stress. Maar goed, het zou vast wel goed komen (als ik maar meteen goed begin). Voor iedereen die ook aan een nieuw blok gaat beginnen binnenkort: veel succes!