07-04-16

Over het einde van de tentamens

Huidige situatie: het is 10:03 en ik zit volkomen ontspannen dit blogje te tikken. Gisteravond had ik m'n laatste tentamen tot half tien, maar ik was al een uurtje eerder klaar. Niet te geloven hoe mijn stemming nadat ik het ingeleverd had tien keer beter was. Alsof ik een week lang een tas met bakstenen meesleepte en die nu in de rivier heb gegooid. Toch is het na de tentamens altijd even wennen aan een leventje zonder tentamens en studeren (voor hoe lang het duurt dan) en daar gaat deze blog over.



Groningen in alle glorie
Of ik het nou wil of niet, tentamens nemen toch altijd mijn leven over voor een paar weken. Ik denk dat de meeste studenten dat wel zullen herkennen. Hoe op tijd je ook begint, er zullen altijd dagen zijn dat je geen concentratie hebt en hoe dichterbij het tentamen komt, hoe meer druk je voelt. Bij ons is het vaak zo dat er een tentamenperiode van drie weken is, waarin in de eerste week meestal herkansingen zijn en daarna de gewone tentamens. Dit keer had ik weer geen herkansingen, waardoor ik in de eerste week in principe al had kunnen leren. Ik zeg in principe, want ik werd sinds een jaar of zeven weer eens ziek en lag de hele week op de bank. De week daarna ging het wel weer een beetje, maar was de druk toch wel erg hoog (ook omdat ik het hele blok niet veel had uitgevoerd) en stond ik iedere dag op tijd op om de hele dag te gaan leren.

Dat ik de vakken dit blok niet bijster interessant vond hielp natuurlijk ook niet mee. Ik zat er gewoon niet zo lekker in, en aan het eind accepteerde ik in mijn hoofd maar alvast dat ik misschien wel twee herkansingen zou hebben. En echt, ik zou het niet eens héél erg vinden (liever niet uiteraard). Het tentamen dat ik gisteravond had leerde ik ook niet door en door, want ik had er echt geen tijd voor. Ik ben volgens mij nog nooit zo onvoorbereid naar een tentamen gegaan, maar goed. 

Waar ik heen wil met dit verhaal is dat toen ik het laatste tentamen inleverde mijn hele leven weer omgegooid werd. Mijn komende dagen bestaan niet langer uit leren-leren-leren, maar ik kan het helemaal zelf invullen. En hoe fijn ik dat idee ook altijd vind, ik moet er ook altijd weer aan wennen. Waar ik tijdens het leren duizend andere dingen om te doen kan bedenken, val ik na de tentamens altijd een beetje in een gat en vraag ik me af wat ik normaal eigenlijk altijd doe met mijn tijd. Toch ga ik me de komende vier dagen vast prima vermaken met lezen, bloggen, Netflix en andere leuke dingen. Ik vind het wel weer even fijn om niet bij het wakker worden al te denken 'opstaan en leren', maar 'yes ik draai me nog een keer om'. 

En na deze dagen ben ik vast weer opgeladen voor het nieuwe blok, en dan kan ik er weer goed tegenaan. Als er één les is die ik dit blok heb geleerd is dat ik er echt niet gelukkiger van word om alles zo slecht bij te houden. Ik hou het slecht bij, baal van mezelf, maar omdat ik toch al achter loop ga ik nog minder doen en zo keldert mijn motivatie. Niet goed, ga ik anders doen het volgende blok. Ik heb heel weinig contacturen dus ik ben benieuwd hoe het blok gaat verlopen.

Heb jij ook tentamens (gehad)?