09-04-16

Book: The curious incident of the dog in the night-time - Mark Haddon

Toen Soesja en Lisa op bezoek waren in Groningen om mijn nieuwe kamer te bekijken, namen ze ook een cadeautje mee. Ik werd de kamer uitgestuurd en vijf minuten later mocht ik weer terug komen. Wat het cadeautje was? Een fantastische kaart met drie oude vrouwen in badpak én een boek die ik al tijden wilde lezen: The curious incident of the dog in the night-time, geschreven door Mark Haddon. Ik was eigenlijk in een ander boek bezig op mijn e-reader, maar die had ik bij de bieb geleend en de 'houdbaarheid' van het boek was verstreken dus begon ik meteen dezelfde avond nog in het gekregen boek. En, wat vond ik ervan?


Het boek gaat over Christopher, een tiener die extreem goed is in wiskunde. Hij woont samen met zijn vader en zijn rat Toby. Verder háát hij de kleuren geel en bruin, en dingen in die kleur weigert hij dan ook te eten. Op een dag vindt Christopher een vermoorde hond, en hij gaat op onderzoek uit naar de dader én schrijft er zelf een boek over.

Mark Haddon geeft je een kijkje in het hoofd van Christopher. En ik kan je zeggen, dat is soms vermoeiend. Niet per se om het te lezen, maar wel wat voor soort gedachten Christopher heeft. Als een jongen met Asperger ziet en onthoudt hij elk klein detail en kan hij tien jaar later nog precies beschrijven hoe elke koe in een weiland eruit ziet. Ik kon me heel even voorstellen hoe moe Christopher soms van zichzelf zou moeten worden. Van te voren wist ik niet zo heel goed wat ik van het boek moest verwachten, behalve dat ik gehoord had dat Mark Haddon een super goede omschrijving geeft van de gedachtegang van mensen met Asperger.

Maar toen ik begon met lezen, wist ik meteen dat ik het een leuk boek zou vinden. Het perfecte boek voor tijdens een study-break, een boek waar je niet met heel veel moeite inkomt maar die je gewoon easy kunt begrijpen. Tegelijkertijd is het zo veel meer dan een goede omschrijving van de gedachten, want Haddon neemt je mee in een wereld vol humor, en zijn schrijfstijl vond ik fantastisch. Het is niet eens per se dat ik het verhaal nou zo ontzettend goed vond, want eigenlijk is het gewoon een omschrijving van iemand zijn (best wel rare) avonturen in het leven. Maar misschien was die gewoonheid juist wel wat het boek zo goed maakte. 

Het boek is de perfecte combinatie van vrolijkheid en verdrietigheid. Het is leuk dat er ook plaatjes en puzzeltjes in voor komen, en uitgebreide beschrijvingen van wiskunde sommetjes vind ik ook altijd wel leuk om te lezen (ik probeerde het op te lossen maar het lukte niet...). 

Dus, ik gaf het boek vier sterren op Goodreads. Zoals ik al zei, niet eens per se om het verhaal, maar wel om de schrijfstijl, humor, en hoe realistisch het (volgens mij) is. De vormgeving van het boek speelde bij mijn beoordeling ook absoluut een rol. Ik vind het een aanrader, dus als je van simpele maar toch boeiende boeken houdt, moet je dit zeker gaan lezen. 

Heb jij dit boek gelezen?