07-03-16

de Life Improvement Tag

De laatste keer dat ik een tag invulde op mijn blog was - ik heb het gecheckt - in mei vorig jaar. Ik had dan ook niet gedacht dat ik dit binnenkort weer ging doen, want de tijd dat ik bij ieder inspiratieloze momentje een tag invulde heb ik wel een beetje achter me gelaten. Totdat ik op de blog van Linda een super leuke, zelf verzonnen tag tegenkwam. In deze tag daagt ze je uit om eens goed over een aantal vragen over dromen, doelen en plannen na te denken, en dat vind ik leuk! Toen Lisa me ook nog eens getagd had, was er helemaal geen weg meer terug. Ik ben er dan ook eens goed voor gaan zitten en hier is 'ie dan. 

Wat is je grootste droom: wat wil je bereiken in het leven?

Ik vind het zo lastig om een specifieke droom te hebben in het leven! Ik moet zeggen dat ik soms ook twijfel of ik er wel eentje wil hebben, want dat zou de eeuwige strijd om meer in het nu te leven wel een klein beetje ruïneren, toch? Maar aan de andere kant ben ik een grote voorstander van doelen hebben, want dan kun je gerichter ergens naartoe werken en als je het bereikt hebt geeft het een fantastisch gevoel. Er is natuurlijk een verschil tussen dromen en doelen, dus als ik mijn fantasie de vrije loop laat (maar toch een beetje realistisch ben) komt mijn droom wel in de buurt bij een fijn thuis hebben op een plek dat zowel dichtbij een stad licht als in de natuur. Ik heb een parttime baan waar ik me helemaal thuisvoel en in mijn vrije tijd heb ik een hobby waarbij ik mijn creativiteit kwijt kan en ben ik veel buiten. Héél cliché, maar zo is het. 

Op welke manier ben je bezig met het waarmaken van deze droom?

Voor ik écht weet wat mijn ultieme droom is, denk ik dat het nodig is om mezelf goed te leren kennen en te ontdekken wat ik wel/niet leuk vind. Dit klinkt alsof ik mezelf volledig kwijt ben, maar ik denk dat je gewoon een aantal dingen geprobeerd moet hebben om jezelf tegen te komen. Zo kom ik er steeds meer achter dat ik geen groepsmens ben, maar tegelijkertijd vind ik het héél leuk en interessant om met mensen om te gaan en te werken. Ik denk dat de studietijd de perfecte tijd is om jezelf tegen te komen, en misschien dat ik over drie/vier jaar een veel concretere droom heb.

Wat is het belangrijkste doel dat je dit jaar wilt bereiken?

Aan het begin van het jaar zette ik een aantal van mijn doelen op een rijtje en als ik dit teruglees kan ik er in ieder geval al eentje afstrepen: op mezelf wonen! Een ander punt is dat ik mezelf vaker in het diepe wil gooien en minder in mijn comfortzone wil leven. Misschien is dit doel niet héél concreet, maar ik denk dat ik zelf aan het einde van het jaar best kan terugblikken en kijken wat ik heb bereikt op dit gebied.

Wat is jouw #1 tip voor het bereiken van doelen?

Schrijf ze op, praat erover met vrienden of familie, blog erover... Als je het deelt met de wereld en er zelf ook achter staat ben je er volgens mij onbewust al zo enorm mee bezig dat het een stuk gemakkelijker gaat worden om het ook daadwerkelijke te bereiken. En ook moet je jezelf soms even dwingen om iets te doen wat je spannend of eng vind om verder te komen en te groeien! 

Hoe maak jij een dagplanning/to-do lijst?

Ik heb een notitieboekje waar ik onder andere to-do lijstjes op drukke dagen in maak, maar ook ga ik vaak op zondagavond er even goed voor zitten om alles wat ik in de komende week moet doen op een rijtje te zetten. Zo vergeet ik niets en heb ik mijn hoofd leeg gemaakt door alle gedachten op een soort 'extern geheugen' te zetten.

Hoe ga je te werk in een super drukke periode?

Op dit moment is het ontzettend druk met mijn studie en ik kan het beste maar eerlijk zeggen hoe ik op dit moment te werk ga: ik focus me eerst op de dingen die prioriteit hebben, zoals groepsopdrachten waarvan de deadline niet wacht, en schuif alle andere dingen zoals het doorlezen van hoofdstukken en het bezoeken van hoorcollege even voor me uit. Misschien niet de allerbeste en meest goed geplande manier ooit, maar voor nu zie ik even geen andere oplossing. Het ideaal zou natuurlijk zijn als ik dit van te voren allemaal al zag aankomen en het goed gepland had... 

Wat is jouw #1 planning tip?

Begin op tijd, maak overzichten, hou je aan je planning! In dit artikel deel ik mijn methode. 

Wat is jouw ochtendritueel?

Het verschilt een beetje of ik in de ochtend weg moet of dat ik tijd heb om rustig op gang te komen. Op dagen dat ik om 9 uur college heb of moet werken sta ik op, neem een douche, kleed me aan, ontbijt en stap op de fiets. Op andere momenten blijf ik vaak nog even tien minuutjes in bed liggen om wakker te worden, waarna ik eerst uitgebreid ga ontbijten, dingen die ik die dag moet doen op een rijtje zet en heerlijk rustig aan ga douchen en aankleden. 

Waarvan krijg je energie? Waarom?

Ik krijg veel energie van buiten zijn. Ik kan dan ook niet een hele dag binnen zitten, zeker niet als ik zie dat het heerlijk weer is. Ook al heb ik het druk, ik neem altijd even een half uurtje pauze om een rondje te lopen of fietsen. Ook krijg ik energie van gezelligheid met vriendinnen en leuke dingen doen geven me sowieso weer de motivatie om te studeren. En als laatste krijg ik veel energie van productieve dagen waarin ik de ene na de andere taak van m'n to do lijst kan strepen. 

Wat doe je in een geval van een mental breakdown?

Ik voel een mental breakdown vaak aankomen als ik het even niet meer aankan dat mensen tegen me praten. Ik moet dan echt even alleen zijn met een rustig muziekje op en gewoon even voor me uitstaren. Daarna bedenk ik hoe ik hetgeen waar ik mee zit kan oplossen en praat ik er vaak even met iemand over. Maar wat ook helpt is om even lekker een potje te huilen. 

Welk boek heeft jou het meest geïnspireerd of gemotiveerd? Waarom?

Ik lees vrijwel geen zelfhulp boeken en gewone romans of andere boeken die ik normaal gesproken lees zijn niet per se motiverend of inspirerend (maar gewoon mooi). Het boek van Annemerel heeft me laatst trouwens wel gemotiveerd om hard te lopen, maar het staat nu weer even op een lager pitje omdat het druk is en omdat mijn knie zeer doet... 

Welke film (of serie, documentaire) heeft jou het meest geïnspireerd of gemotiveerd? Waarom?

Ik ben gek op de serie van Floortje Dessing: Floortje naar het einde van de wereld. Ik ben elke keer weer zo ontzettend verbaasd over wat die mensen in hun leven opgeven om anderen te helpen, maar ook hoe ze het roer zo drastisch durven om te gooien om hun dromen achterna te gaan. Ik heb hier respect voor! 

Welke blog inspireert of motiveert jou het meest?

Ik heb de laatste tijd een routine ontwikkeld waarin ik slechts een paar van mijn favoriete blogs iedere dag bezoek. Blogs die me erg motiveren en inspireren zijn die van Lisa en Linda, die ik ook allebei al in de introductie noemde. Ook Maaike geeft vaak stof tot nadenken op haar blog, en daar houd ik van! 

Zo, voor nu vind ik dat ik genoeg heb nagedacht over diepzinnige dingen in het leven. En nu jij! Als je deze tag wilt overnemen, doe dat dan gerust, en ik ben erg benieuwd naar jullie antwoorden :)