11-02-16

What I'd like to learn

Van nieuwe dingen leren word ik - als een rasechte nerd - best wel blij. Als ik iets nieuws leer en het ook interessant vind, word ik gestimuleerd om ermee door te gaan en ook zijn er altijd dingen die ik nog graag zou willen kunnen. Natuurlijk is er wel een verschil tussen dingen die ik best zou willen kunnen, maar waarvan ik weet dat ik er het talent niet voor heb (zingen bijvoorbeeld...) en dingen die ik op de één of andere manier wel eigen kan maken. In dit artikel ga ik jullie een aantal dingen vertellen die ik wil leren die in de laatste categorie vallen.


Spaans spreken

Ik hou van taal. Op de basisschool was ik er altijd al goed in, en op de middelbare school vond ik het ook geen straf dat we in de eerste drie jaar vijf talen hadden: Nederlands, Engels, Spaans, Duits en Frans. In de bovenbouw koos ik ervoor om door te gaan met Duits, maar na een tijdje begon het ook wel heel erg te kriebelen om Spaans te kunnen spreken, vooral als ik mensen op TV in deze prachtige taal hoor praten denk ik 'dit wil ik ook'. Ik heb me daarom ingeschreven voor een cursus Spaans aan het talencentrum van de universiteit en ik begin aankomende dinsdag met de eerste les! 

tekenen/schilderen

Tekenen, schilderen en andere creatieve activiteiten zijn aan de ene kant natuurlijk dingen waar je een talent voor nodig hebt. Ik geef toe, ik kan niet heel goed tekenen. Maar aan de andere kant is het ook een beetje wat je jezelf oplegt. Vroeger tekende ik uren en uren, samen met een vriendinnetje, en we bedachten er hele verhalen bij. Het maakte niet uit of het goed of slecht was, als we maar tekenden waren we blij (en zij kon ook wel echt goed tekenen). Hoe ouder we worden, hoe meer perfectionistisch we zijn. Ik kan niet gewoon even tekenen zonder dat het goed moet zijn. Als ik wil tekenen, wil ik ook dat het er een beetje fatsoenlijk uitziet. Maar ja, dan begin ik dus nooit met iets. En daarom wil ik mezelf dit jaar echt wat meer stimuleren op creatief gebied. Misschien dat ik een cursus ga volgen, maar ik ben bang dat ik daar alsnog tussen hele creatieve mensen zit, dus ik begin wel gewoon met dingen natekenen en dan probeer ik mijn talent alsnog te ontdekken (haha).

psychologie

Ik vind psychologie interessant. Toen ik in de vijfde zat, wilde ik het wel studeren, maar in mijn examenjaar sprak economie me uiteindelijk toch meer aan. Maar nog steeds vind ik het zo interessant wat mensen beweegt en wat er in hun hoofd omgaat! Ik probeer ook altijd een beetje iemand te begrijpen voor ik een oordeel vorm, want ik háát het als mensen heel snel in hokjes gestopt worden omdat ze 'stil' of 'raar' zijn. Maar goed, psychologie dus. Er is een hele grote kans dat ik volgend jaar een minor psychologie ga volgen, en daar heb ik zin in!

een langere afstand hardlopen

Hardlopen kun je leren door het heel veel te doen. Ik ben al een hele tijd blijven hangen bij de 5 kilometer, maar ooit wil ik een (halve) marathon lopen. Het maakt me niet eens bizar veel uit hoe lang ik erover zou doen, als ik hem maar uitloop. Misschien ben ik toch echt een beetje aangestoken door de hardloopliefde in Annemerel haar boek...?

en verder...

Ik wil wel onder water kunnen zwemmen zonder mijn neus dicht te knijpen, leren hoe ik een lamp vervang, hoe ik moet parkeren, hoe ik van die prachtige foto's moet maken, hoe ik me goed kan redden in grote groepen, hoe ik mijn blog laat groeien, hoe ik mijn Instagram feed mooi houd, hoe ik een band moet plakken, hoe ik moet jongleren, hoe ik moet parachutespringen, hoe ik Chinees spreek, hoe ik mooie letters kan maken met waterverf, hoe ik met een dienblad moet lopen,...

Wat wil jij graag leren?