24-02-16

Running: my road to 10K #2

Er zijn alweer twee weken voorbij sinds ik mijn eerste Road to 10K plaatste. Het zou natuurlijk mooi zijn als ik kon zeggen dat ik allerlei PRs gelopen zou hebben en dat ik me onwijs fit en geweldig zou voelen, maar dat is nu ook weer niet zo. Maar... ik heb wel een aantal trainingen gedaan en ik ben nog steeds gemotiveerd en ik geniet weer echt van het lopen! Lees je mee over mijn 4x8 minuten training from hell, booktour van Annemerel en hardlooprondje op zondag?


les 2: 4x8 minuten vlot, pauze 4 minuten wandelen

Ik weet nog heel goed dat toen ik het trainingsschema van 0-5 kilometer volgde, er altijd een training tussen zat die ik nóóit volbracht: de 3 keer 8 minuten lopen. Net toen ik dacht dat het vast niet erger zou worden dan die training, kwam er een grapjas die bedacht dat 4 keer 8 minuten een groot succes zou zijn. Maar hoe graag ik ook wil dat het een succes is, het is het niet. Deze training liep ik op donderdag 11 februari (lang geleden alweer) en er gingen een aantal dingen mis: ik had een enorm leeg gevoel in mijn maag/lichaam en af en toe had ik het gevoel dat ik zou gaan flauwvallen. Dit was al de tweede keer dat het gebeurde tijdens het hardlopen en toen ik nadacht over hoe het zou kunnen komen kwam ik uit op mijn ontbijt: ik at speltmout. Havermout vult altijd onwijs goed maar speltmout veel minder, dus dat ga ik niet meer eten voor een training. Doordat ik me niet helemaal goed voelde had ik er geen zin meer in en wist ik niet meer hoe ik mijn gedachten uit kon zetten. Ik heb het wel een soort van volbracht, al kon ik de laatste halve minuut van beide rondjes echt niet meer rennen, maar goed ging het niet. Ik wil deze training toch echt een keer wél volbrengen dus wie weet doe ik hem nog een keer...



Annemerel x run2day booktour

Jullie hebben al kunnen lezen wat ik van het boek van Annemerel vind (leuk!), maar ik heb volgens mij nog niet echt verteld dat ik naar de booktour van Annemerel ging, toen ze in Groningen kwam. Het was sowieso al leuk om wat nieuwe mensen te ontmoeten en mensen te zien die ik wel via Internet kende, maar nog nooit in het echt had gezien, maar ook het verhaaltje van Annemerel vond ik erg leuk en inspirerend. Zonder hardlopen was de avond natuurlijk niet compleet, dus deden we een training op de atletiekbaan. Het was eigenlijk de bedoeling dat je steeds 200 meter vlot ging lopen en dan weer 200 meter rustig, maar al vrij snel liep ik gewoon de hele tijd op hetzelfde tempo. Wel een enorm hoog tempo voor mijn doen (denk ik) want ik had dagen daarna nog enorme spierpijn in mijn benen. Het loopt ook zó makkelijk op een atletiekbaan dat je bijna niet merkt dat je (te) hard gaat. Ik denk dat ik rond de 3 kilometer rondjes gelopen heb, en ik vond het LEUK! Maar ik was natuurlijk vergeten om m'n sportwatch om te doen (en om een haarelastiekje mee te nemen) dus dat heb ik niet precies gemeten. 


les 3: 35 minuten duurloop (rustig tempo)

Ook al was het een beetje vreemd weer (zon-regen-zon-hagel-regen-zon...), ik had alsnog veel zin om hard te lopen (en stiekem moest ik ook wel van mezelf want anders zou het er weer een paar dagen niet van komen). Dus, ik trok mijn hardloopkleding en schoenen aan en wachtte heel even tot de ergste bui voorbij was. Helaas kwam ik er op dat moment achter dat mijn iPod leeg was dus toen liep ik in plaats daarvan maar met mijn telefoon in mijn hand met Spotify erop. Ook prima! Op het programma stond een duurloop van 35 minuten en ik kan het eigenlijk alleen maar samenvatten op een positieve manier. Want het ging lekker! Ik had wel even tijd nodig om er goed in te komen en was eerst veel te druk in mijn hoofd om goed te focussen op het lopen, maar toen ik eenmaal bezig was vlogen de minuten voorbij en voor ik het wist rende ik de laatste twee minuten in de stromende regen naar huis. Chill, zulke rondjes! Op de teller stond 5.45 kilometer en m'n gemiddelde was 6'25". 
Soms heb ik trouwens het gevoel dat het tempo dat mijn Nike sportwatch aangeeft niet helemaal betrouwbaar is, omdat het GPS bereik in stukjes bos beduidend slechter is dan gewoon over een open pad. En ik kan me niet voorstellen dat ik alleen doordat ik onder bomen doorloop een minuut langer over een kilometer ga doen...? Maar goed, het idee is leuk! 

Heb jij de afgelopen week nog gelopen?