09-02-16

Running: my road to 10k #1

Ik loop nu ongeveer vier jaar hard. Misschien niet altijd even regelmatig, maar meer dan een maand heeft er bij mij tussen het lopen nooit ingezeten. Ik vind hardlopen heerlijk, de perfecte manier om mijn gedachten op een rijtje te zetten, om te genieten van het buiten zijn en om een beetje aan beweging te doen. Maar een mens heeft zo af en toe motivatie nodig, en toen het boek van Annemerel nadat ik me er al een tijdje op verheugde uitkwam, wist ik niet hoe snel ik erin moest beginnen. Met succes, want een dag later stond ik vol goede moed buiten voor een stukje rennen. Mijn doel? De tien kilometer nu écht met succes kunnen rennen. Eens in de twee weken geef ik jullie een update hoe het gaat met trainen: mijn road to 10k.




Les 1: Duurloop 30 minuten rustig + 80 meter sprint

Zondagochtend, bijna 12 uur. Normaal zou ik nu misschien al hardgelopen hebben, en anders zou ik hoogstwaarschijnlijk aangekleed en wel bezig zijn voor mijn studie. Maar niet vandaag, want vandaag ga ik beginnen met het schema van 5 tot 10 kilometer hardlopen. Oké, eigenlijk moet ik eerlijk zijn en zeggen dat het de vierde keer is dat ik zo'n soortgelijk schema begin en het is tot nu toe nog niet uitgelopen op een denderend succes. Maar dit keer is anders (natuurlijk!) want ik heb er echt zin in en ik lees het boek van Annemerel en vergeleken met haar voel ik me maar een nietszeggende faalhaas op hardloopgebied, en daar moet verandering in komen. 

Dus, daar ga ik. De eerste stappen gaan al vrij aardig. Ik let erop dat ik goed rechtop loop en probeer te genieten van de omgeving en van mijn muziek. Maar al na tien minuten begin ik me gesloopt te voelen. Iedere stap kost moeite, mijn tempo daalt dramatisch en ik heb een paar keer het gevoel dat ik moet gaan wandelen omdat ik me een beetje duizelig voel. Te weinig gegeten denk ik... Maar ik doe het niet en ik loop de dertig minuten uit, waarna ik nog een flinke sprint inzet voor 80m. Eerste les done! Ik moet zeggen dat ik me nu (anderhalf uur na de run) nog steeds niet helemaal geweldig voel, maar het idee dat ik deze run from hell toch heb volbracht voelt dan wel weer goed.



wat is mijn plan?

Toen ik net begon met hardlopen was het makkelijk: ik begon met een schema van de Atletiekunie (0-5km) en deed daar zo'n twaalf weken over om het te voltooien. Maar toen, vanaf het moment dat ik voor de eerste keer de 5K aantikte ging het mis. Ik bleef wel gewoon rennen, maar zonder schema vind ik het erg lastig om mezelf te motiveren, want waarom zou ik niet gewoon na drie kilometer stoppen en naar huis gaan? Me echt inschrijven voor hardloopwedstrijden deed ik ook vrijwel nooit, dat doel van tien kilometer kunnen hardlopen bleef ook erg vaag, en dus ging het nooit echt goed. Ik weet nu wat ik mis: een duidelijk doel waar ik naartoe train. Ik loop op dit moment puur voor mezelf en hoewel ik het heerlijk vind, heb ik een stok achter de deur nodig. 

Dus, hier komt het plan. Ik ga op zoek naar een leuke tien kilometer run ergens in april/mei, zodat ik wel MOET trainen. Verder wil ik mezelf motiveren om mijn runs wat meer in te plannen, zodat ik er van te voren al tijd voor heb gemaakt en er geen excuses meer zijn. Zo heb ik iedere maandagochtend tijd om te rennen, en misschien dat ik makkelijker ga als ik dat als vaste hardloopdag heb. Ik volg het schema van Run2Day dat in het boek van Annemerel staat en als je drie keer per week traint, duurt dat 8 weken. Ik ken mezelf, en als ik twee keer per week ren vind ik dat al best een prestatie, dus dat gaat waarschijnlijk wat langer duren, maar dat geeft niet.

Ik heb zin om lekker te gaan trainen en om eindelijk mijn doel te behalen. Want het begint nu wel een beetje awkward te worden. 

Heb jij op dit moment sportdoelen?