16-02-16

Productivity: minder afleiding + meer focus

Iedere dag is anders, ook op het gebied van productiviteit en focus. De ene dag zit ik vrolijk om 9 uur klaar met mijn collegeblok en studieboek om een paar hoofdstukken te samenvatten, waarna ik de hele dag in een soort flow zit, maar een andere dag zit ik meer met mijn gedachten bij bloggen, Instagram, leuke dingen doen met vriendinnen en thee zetten... Helaas, die dagen zijn soms echt niet te voorkomen. Of wel? In dit artikel deel ik een aantal concentratie/productiviteit/anti-afleiding tips met jullie, die ik zelf ook vaak gebruik om terug in de flow te komen.

wat is de bron van afleiding?

Afleiding ontstaat niet uit het niets. Op het moment dat je afgeleid bent, ben je érgens van afgeleid. Ik denk dat de grootste bron van afleiding je telefoon is. Er gebeurt constant iets, of het nou Whatsapp gesprekken zijn, nieuwe video's van je favoriete Youtubers, Instagram reacties/likes of mailtjes... Soms voelt het alsof je het om de vijf minuten moet checken, maar is dat echt nodig? Als je beter wilt focussen en minder afleiding wilt hebben, zul je eerst moeten bedenken wat het probleem precies is. Misschien is het niet je telefoon, maar heb je last van geluidsoverlast of heb je honger (waardoor je de hele tijd aan eten denkt...). Zoek uit wat het probleem is en zorg ervoor dat het minder wordt. Ik vond het vaak een prima oplossing om mijn telefoon aan de andere kant van de kamer te leggen, tot ik ontdekte dat er ook Web Whatsapp bestaat, waardoor ik alsnog iedere tien minuten ga kijken. Nu zet ik dan ook gewoon mijn WiFi uit als ik écht intense focus nodig heb.

denk in taken/stapjes

Als ik een studie to-do lijst voor de hele week maak, raak ik soms een beetje in paniek, want hoe moet ik ooit al deze dingen doen? Maar als ik het per taak bekijk, valt het best een beetje mee en is het bovendien wel te doen. Zo moet je eigenlijk ook gaan denken en werken. Denk niet 'ik moet nog zo veel doen dus ik neem nu even een Instagram pauze', maar 'eerst vat ik dit hoofdstuk samen, dán mag ik een Youtube video kijken'. Een mens heeft niet een hele lange concentratieboog, wat ik zelf ook vaak merk. Het werkt dan ook zo veel beter om even een uurtje gefocust te zijn en dan een pauze te nemen dan om vier uur achter elkaar een beetje half bezig te zijn. Als je dit toepast, ben je dus eerder klaar en kun je ook sneller leuke dingen doen. 

beweeg en ga naar buiten

Na een lange en drukke dag is het heerlijk om alle studie/werkstress even van je af te sporten. Maar je kunt het sporten of rondje wandelen/fietsen ook als een perfecte pauze zien. Als je het doen van je boodschappen of het uitlaten van je hond nou precies tussen twee taken in doet, ben je er even lekker uit, krijg je wat frisse lucht en beweging én je hebt tijd om je hoofd even leeg te maken. Ik zeg doen!

niet multi-tasken

Jij denkt dat je kunt multi-tasken? Dan zal ik je wat vertellen: dat kun je niet! Verbaas me vooral met een goed voorbeeld van dat je twee dingen tegelijk doet, maar het lijkt me niet erg realistisch dat je terwijl je de opdrachten voor het ene vak maakt, de powerpoint van het andere vak bekijkt. Doe deze taken gewoon netjes één voor één, dan gaat het veel makkelijker en hoeven je hersenen niet constant om te schakelen.  

lijstjes

Geloof me, op het moment dat je in een productieve bui zit en steeds meer taken van je to-do lijst kunt afstrepen, wordt het zijn van gefocust een verslaving. Want toegegeven: het afstrepen van een aantal taken aan het begin van de week voelt zó veel beter dan de hele dag een beetje aanrommelen (tuurlijk zijn dat soort dagen ook nodig maar niet als je veel te doen hebt). Dus, maak een to-do lijst aan het begin van de week (op zondagavond bijvoorbeeld) met alles wat je voor je studie, privé en blog moet doen. Je zult merken dat wanneer je begint met afstrepen, je veel meer gericht gaat werken en ook sneller dingen af hebt.

Hoe zorg jij ervoor dat je gefocust bent?