19-02-16

Books: Live, Love, Run & Sterrenhemel

Op het moment dat ik dit schrijf ben ik nog nooit zo erg uit m'n leesflow geweest. Opzich is er niet per se iets mis mee, want blijkbaar heb ik andere dingen te doen, maar iedere keer als ik ontspanning probeer te vinden door even met een boek te gaan zitten, kom ik totaal niet in het boek en ben ik afgeleid. Maar goed, toch heb ik in de afgelopen maanden twee boeken gelezen die het vermelden waard zijn: Live Love Run van Annemerel de Jongh en Sterrenhemel van Coleen Hoover. Een dubbelreview leek me wel een goed idee, ook al zijn deze boeken totaal niet vergelijkbaar. De één een grote inspiratiebron wat betreft hardlopen, de ander een tranentrekker en een prachtig geschreven chicklit. 


live love run - annemerel de jongh

Naast dat Annemerel één van mijn favoriete bloggers is en ik letterlijk ieder artikel van haar lees, is ze ook een grote inspiratiebron op het gebied van hardlopen. Soms ben ik een beetje aan het aanrommelen als ik op Instagram zie dat Annemerel alweer een duurloop van 30 kilometer heb gelopen. Niet dat ik op zo'n moment per se óók die afstand wil lopen, maar het stimuleert me vaak wel om ook even naar buiten te gaan voor een rondje. 

Maar goed, haar boek dus. Ik had het meteen toen het uitkwam besteld en toen ik thuiskwam en het boek op tafel zag liggen, begon ik direct. Het is natuurlijk een voordeel dat ik Annemerel haar blog lees en daardoor voelde het tijdens het lezen vaak alsof ik het verhaal van een bekende aan het lezen was. Ik hou van haar verhalen en ervaringen over het hardlopen (zowel de positieve als negatieve momenten worden belicht) en ook vind ik dat in het boek veel dingen erg goed onderbouwd worden. Het is niet alleen een leuk verhaaltje van een blogger, maar vaak wordt ook de biologie/wetenschap achter dingen uitgelegd en dat geeft net dat beetje diepgang dat zo'n boek nodig heeft. 

Toen ik het eerste rondje ging lopen sinds ik het boek las - de eerste training van een schema uit het boek - merkte ik dat ik bewuster liep. Ik zorgde ervoor dat ik rechtop liep, ik dacht na over wat zo'n training met mijn lichaam zou doen en ook was ik vooral ZO gemotiveerd dat ik zelfs het meest terror rondje (waarin ik duizelig was en niet vooruit te branden was) nog leuk vond. De vraag is natuurlijk hoe lang dat blijft, maar we zullen zien.

Ik vind dit boek zeker een aanrader voor iedere hardloper (beginner of gevorderde, het maakt niet uit) die wat meer over het lopen wil weten en grappige, inspirerende verhalen wil lezen. 

sterrenhemel - coleen hoover

Sky is op haar vijfde geadopteerd en heeft een moeder die technologie verafschuwt. Ze heeft dus geen toegang tot het Internet, televisie en telefoon en in haar vrije tijd is ze dan ook veel bezig met lezen en chillen met haar beste vriendin/buurmeisje Six. Sky heeft besloten dat ze na de zomer naar een echte school wil (tot dat moment heeft ze thuisonderwijs gehad), maar met haar reputatie als slet is dat nog niet zo makkelijk. In werkelijkheid is ze helemaal niet zo'n slet. Ze heeft namelijk nooit gevoelens als ze met jongens zoent. Tot ze Holder ontmoet en er allerlei gevoelens los worden gemaakt en ze hopeloos verliefd wordt. 

Aan het begin lijkt dit boek allemaal heel normaal. Een lekkere chicklit om te lezen met je gedachten op nul en zonder al te veel gedoe. Zo'n soort boek vind ik vaak heerlijk om te lezen, maar niet per se goed, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik zou een normale chicklit nooit vijf sterren geven op Goodreads, maar toch gebeurde dat bij Sterrenhemel. Waarom dan?

Er kwam een plottwist. Meerdere zelfs. Precies op het moment dat ik al een uur in bed aan het lezen was en eigenlijk moest/wilde slapen. Maar dat kon dus even niet, want het was ineens zo intens spannend (of gewoon intens alles). Uiteindelijk koos ik een soort van goed moment om te stoppen en de volgende dag ging ik gewoon weer verder. 

Dit boek is véél meer dan een gewone chicklit. Het is niet een cliché verhaal over een jongen en een meisje, maar het gaat veel dieper dan dat en er gaan dingen gebeuren die je NIET verwacht (echt!). Dus, om te weten waar ik het over heb zul je toch echt het boek moeten lezen. Have fun! 

Ken jij deze boeken al?