05-01-16

Zo stel je je doelen

Het verzinnen van goede voornemens is nogal een ding aan het begin van het jaar. Mensen willen meer sporten, gezonder eten of meer tijd voor zichzelf nemen. En om het krachtiger te laten overkomen worden er volop blogs over geschreven, lijstjes gemaakt, Instagram foto's geplaatst en enthousiaste resultaten gedeeld. Leuk, maar voor hoe lang hou je het vol? Super goed als jij zo iemand bent die het hele jaar goed bezig is met goede voornemens, maar laten we eerlijk zijn, na een paar weken ben je vaak alweer vergeten wat het plan was, toch? Dat is dan ook de reden dat ik het hele goede voornemen-gedoe een beetje onzin vind. Maar toch, een nieuw jaar voelt als een nieuwe kans om het goed te doen, alsof alle opties weer open zijn en alsof er geen beter moment is om met iets te beginnen dan nu. En omdat ik het daar wél mee eens ben ben ik eens goed gaan zitten en heb ik een aantal doelen opgeschreven op bijvoorbeeld sociaal-, studie-, blog- en gezondheidsvlak. Voor ik dit deed heb ik research gedaan naar doelen stellen en ik kwam een aantal dingen te weten die ik erg graag ook met jullie wil delen...


... zo heb jij aan het einde van het jaar dat lichaam waar je al jaren over droomt
... doe jij eindelijk die cursus die je zo leuk lijkt
... blog jij als een baas




Waarom doelen stellen?

De allerbelangrijkste reden voor het stellen van doelen is dat je, zodra je je zinnen hebt gezet op een bepaald doel, heel bewust bezig gaat zijn met het bereiken van dat doel. Het is niet langer iets wat je 'ooit wel eens wilt doen', maar het wordt een doel die je bijvoorbeeld aan het eind van het jaar bereikt wilt hebben. Het schijnt dat wanneer je met het behalen van een doel bezig bent, je productiever bent en veel meer focus hebt. Bovendien werkt niets positiever voor je zelfvertrouwen dan een doel die je bereikt hebt. Dan kun je pas trots op jezelf zijn! 

hoe bepaal je je doelen?

Wat voor mij het beste werkt als ik nadenk over wat ik in een bepaalde periode wil bereiken, is het nadenken over wat er beter had kunnen gaan in het afgelopen jaar of in een afgelopen periode. Misschien kom je er na even nadenken achter dat je vorig jaar niet heel veel gegroeid bent op persoonlijk vlak of dat je als valkuil hebt om na school of je studie op de bank neer te ploffen en daar niet veel meer te doen dan eten, series kijken en Instagram checken. Je kunt natuurlijk doelen stellen op alle mogelijke vlakken, maar meestal heeft dit iets te maken met je studie/werk, persoonlijkheid, sociaal, gezondheid of creativiteit/algemene ontwikkeling. 

Je moet toch ergens beginnen, en daarom is het misschien een goed idee als je er een kopje thee bij pakt, een fijn notitieboek en een mooie pen en alle categorieën waarin je eventueel iets kunt verbeteren opschrijft. Dit deed ik ook. Mijn lijstje werd: sociaal, gezondheid, studie, blog, creativiteit, wonen/werken en overig. Voor mij was het zo dat ik me al wel een tijdje ergerde aan bepaalde dingen van mezelf en ik wist dus bij veel van de categorieën meteen wat ik als doel zou gaan stellen voor dit jaar of voor de komende tijd. 

waar moeten je doelen aan voldoen?

Je doelen moeten voldoen aan de vijf eisen die ook wel bekend staan als de SMART theorie. Dit betekent dat je een doel moet stellen dat specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden is. Goede voornemens zijn vaak vage doelen en daarom is het ook makkelijk om ze uiteindelijk te vergeten en ze dan ook niet te laten uitkomen. Als je een vaag doel hebt gesteld weet je niet wanneer je het wel of niet gehaald hebt en daarom is iets als 'ik wil minimaal één keer per week sporten' dan ook een stuk beter dan 'ik wil meer sporten'. Op die manier kun je ook meten of je het wel of niet gehaald hebt, door aan het eind van iedere week te kijken of je wel of niet minimaal één keer bent gaan sporten. Ook moet je het jezelf natuurlijk ook niet al te moeilijk maken en is het ook wel fijn als je een deadline aan je doel koppelt. Als je meer wilt weten over SMART raad ik je aan om even te Googelen.

een aantal van mijn doelen

Zoals ik al zei ben ik er eens goed voor gaan zitten om op te schrijven wat ik in dit jaar bereikt wil hebben. Ik wil niet alles van te voren plannen en ik wil ook lekker in het nu blijven leven, maar ik heb ook het gevoel dat het nodig is om te groeien dit jaar en ik heb bovendien zin om me te focussen op een specifiek doel. Een aantal van mijn doelen zijn:

  • wonen: dit jaar (voor de zomervakantie) woon ik op kamers in Groningen
  • sociaal: ik wil mezelf dit jaar wat vaker in het diepe gooien en daar hoort bij dat ik minder moet gaan denken in problemen dan in oplossingen. Ik ben me er van bewust dat dit doel totaal nog niet specifiek is, maar het komt erop neer dat ik mezelf dit jaar wil uitdagen om vaker uit mijn comfort-zone te komen en op die manier ook meteen te ontdekken wat wel en totaal niet bij me past. 
  • reizen: dit jaar wil ik in mijn eentje ergens heen. De kans dat dit een semester abroad wordt is aanwezig maar wel heel klein, en daarom lijkt het me ook al heel leuk om eens in mijn eentje naar een leuke stad (in Nederland of bijvoorbeeld naar Londen) te gaan on my own
  • creativiteit: ik wil dit jaar minimaal één keer per week iets doen op creatief gebied. Hier reken ik bloggen niet onder omdat dat sowieso meestal wel eens per week is, maar ik wil bijvoorbeeld meer bezig zijn met fotografie, tekenen (ook al is mijn talent ontbrekend) en muziek. Ik begin een soort van idee te krijgen om de resultaten hiervan in een boek te plakken of gewoon op mijn blog te plaatsen. Wie weet! 
  • studie: ik wil een minor kiezen die bij me past en ook een extra vak of cursus gaan volgen. 

inspiratie nodig om je doelen te behalen?

  • Linda heeft op haar blog al talloze artikelen over productiviteit en het verbeteren van je leven gemaakt. Ook haar artikel met 5 tips die ervoor zorgen dat je je doelen bereikt vind ik inspirerend. 
  • Mascha vertelde in een video over het stellen van doelen en op welke manier zij haar doelen stelt. Ik kijk niet heel vaak haar video's maar door deze werd ik wel gemotiveerd om bezig te zijn met mijn doelen stellen. 
  • Lisa gaat echt heel lekker met het stellen van doelen voor haar blog. Misschien helpt het je om ook te bepalen wat je wilt verbeteren aan je blog of vind je het net als ik gewoon erg leuk om te lezen.
  • Ik stuitte ook op dit artikel van Michael Hyatt over het stellen van doelen en het doel van het stellen van doelen. Hierin komt ook weer de SMART theorie naar voren en ook motiveert hij je om je doelen op te schrijven en zo vaak mogelijk terug te kijken naar wat je al gehaald hebt. 
  • Deze Self Evaluation Exercise van The Self Help Hipster helpt je om te kijken waar je op dit moment staat en of je goed bezig bent op bepaalde vlakken of dat er juist wel verbeteringen kunnen zijn. 
Dus, wat zijn jouw doelen?