25-01-16

Book: After You - Jojo Moyes

"You don't have to let that one thing be the thing that defines you."
Ergens in de zomer kreeg ik een maandelijkse update van Goodreads. Normaal gesproken verwijder ik dit soort mailtjes direct weer, maar dit keer trok iets in de titel mijn aandacht. Een nieuw boek? Van Jojo Moyes? Toen ik erachter kwam dat het om een vervolg op Me Before You ging maakte ik een sprongetje van geluk, maar kort daarna bleef ik even verbaasd zitten. Voor mijn gevoel was het verhaal rond, en dat er een vervolg zou komen op mijn favoriete boek uit 2014 had ik dan ook totaal niet verwacht. Maar ja, groot Jojo Moyes fan als ik ben moest ik het natuurlijk wel lezen, en aangezien ik het vorig weekend heb uitgelezen wil ik jullie heel graag vertellen wat ik er uiteindelijk van vond. Is het de perfecte aanvulling op Me Before You, of is het toch een onnodig vervolg?

Het is niet te voorkomen dat ik een aantal dingen uit Me Before You ga verklappen, dus als je dat boek nog wilt lezen is het slimmer om deze review even over te slaan!

After You gaat net als het eerste deel Me Before You over Louisa. Na de dood van Will is er een gat in haar leven gekomen en ze mist hem nog iedere dag. Ze is ongelukkig op haar werk, heeft geen zin om haar nieuwe flat in te richten en dan komt er ook nog plotseling iemand in Lou haar leven die alles nog meer op z'n kop zet. Louisa heeft moeite met doorgaan met haar leven zonder Will, en de plotselinge komst van een meisje die beweert Will zijn dochter te zijn maakt het er zeker niet gemakkelijker op. 

Om eerlijk te zijn is er één gevoel dat bij mij aan het begin van het boek overheerste, en dat is gemis. Ik mistte Will. Ik kon maar niet begrijpen dat er een vervolg op dat prachtige boek was, en ik kon er maar moeilijk van genieten. Tot ik op een gegeven moment tóch werd meegesleurd in het verhaal. Ik genoot weer van Lou haar humor, van haar vreselijke gestuntel, en toch ook wel een beetje van de nieuwe man in haar leven. Het was alsof ik weer over een oude vriendin las (ofzo) en ik was toch wel een beetje blij dat Jojo Moyes - met haar geweldige schrijfstijl, pakkende verhaallijnen en goed ontwikkelde personages - besloten had om een vervolg op Me Before You te schrijven. 

En toen was het ineens, zonder dat ik het doorhad, uit. En moest ik opnieuw afscheid nemen van Lou en alle andere personages. Ik moet zeggen dat ik het einde wel leuk vond, en ook fijn dat het verhaal nu wel een soort van rond is. Het laat niet echt dingen open dus veel hoef je zelf niet meer in te vullen, en dat is ook wel eens fijn. 

Conclusie: ik vond het een fijn boek. De personages zijn leuk, er zit humor in en de schrijfstijl is fantastisch. Maar toch, ik had met dit boek ook wel een beetje wat ik wel vaker met vervolgen heb: dat het eigenlijk net zo goed niet geschreven had kunnen worden, want voor mijn gevoel was het na het lezen van boek één ook mooi. Zo dramatisch bedoel ik het niet, maar je snapt misschien (hopelijk) wel een beetje wat ik bedoel.

Heb jij After You al gelezen? Zo ja, wat vond je ervan?