27-01-16

Blog: reflectie en blogdoelen

Hier is 'ie dan: mijn tweehonderdste blogpost. Best wel een dingetje, als je het mij vraagt. Want ook al is dit natuurlijk niet mijn eerste blog, toch vind ik het best veel dat ik 200 artikelen heb getikt op mijn eigen blogje. En dat allemaal met heel veel plezier. En aangezien ik zo'n mooi rond getal niet zomaar aan me voorbij wil laten gaan, leek het me wel een goed idee om dit te combineren met iets wat ik ook al een tijdje wilde doen: reflecteren op mijn eigen blog (wat ging/gaat er goed/minder goed) en op een rijtje te zetten wat ik wil bereiken, verbeteren en veranderen aan mijn blog. Ik blog vooral omdat ik het heel erg leuk vind en omdat ik het heerlijk vind om met woorden bezig te zijn en dingen met jullie te delen, maar het kan altijd beter en er zijn natuurlijk ook wel wat dingen die wat mij betreft wat beter kunnen. Dus, nu ik een kopje thee voor mezelf heb ingeschonken ga ik eens op een rijtje zetten wat al een tijdje in losse flarden in mijn hoofd dwaalt.



Een korte terugblik op Oh Nineteen

Als allereerste wil ik graag terugblikken naar hoe het de afgelopen tijd met mijn blog ging. Wat me eerst opvalt als ik op mijn blog kijk is dat het aantal artikelen dat online komt de laatste maanden wel sterk is afgenomen - daarover later meer - maar kijk ik naar de statistieken op Blogger (sorry, ik ben niet goed in dingen als Google Analytics en daarom doe ik het nu maar even met Blogger) zie ik wel dat meest recente artikelen die ik plaatste (in december en januari ongeveer) allemaal best veel gelezen zijn! Ook kreeg ik in de afgelopen weken na een lange stilstand ineens weer wat nieuwe volgers erbij (hoi!) en merk ik ook wel een verandering in mijn artikelen. Ik weet nog steeds niet goed wat nu precies de doelgroep van mijn blog is en op wat voor artikelen ik me moet focussen, maar heb me er ook wel weer een beetje bij neergelegd dat het misschien wel niet nodig om een bewuste doelgroep te hebben. Als ik het maar leuk vind om te schrijven en jullie om te lezen, komt alles goed, toch? 

wat wordt veel gelezen en wat juist minder?

De laatste tijd vind ik het heel erg leuk om artikelen over productiviteit en studie te schrijven. Dit is toch wel een beetje waar ik een groot gedeelte van de tijd mee bezig ben, en het is dan ook niet zo raar dat dit me veel bezighoudt. Ik ben dan ook best wel blij dat dit soort artikelen ook door jullie worden gewaardeerd. Mijn artikel over doelen bijvoorbeeld, of die waarin ik laat zien hoe ik een planning maak. Ook worden persoonlijke artikeltjes (foto overzichtjes) en dingen met lijstjes (zoals Currently of een lijstje met dingen die ik liever zou doen dan leren voor tentamens) vallen blijkbaar in de smaak. Gelukkig. Iets minder leuk vinden jullie artikels over boeken en over hardlopen. 

Wat kan en wil ik verbeteren?

Wat vind ik bloggen LEUK! Net als met andere dingen in het leven, zoals studeren, muziek maken of sporten, is het natuurlijk ook erg leuk om dingen te kunnen verbeteren. Bezig zijn met het verbeteren van mijn blog en nieuwe plannen maken voor mijn blog motiveert me enorm om er weer tegenaan te typen. Dit kan er (volgens mij) beter:
  1. De kwaliteit van mijn foto's verbeteren: laatst was ik op een avond een artikel over plannen aan het maken en hoewel het donker was in mijn kamer, maakte ik zo goed en zo kwaad als het ging toch maar foto's. Maar de volgende dag lachte ik mezelf keihard uit, want ik kon het echt niet over mijn hart verkrijgen om een artikel met zulke foto's online te zetten. Ik wil graag de kwaliteit van de foto's op mijn blog verbeteren, maar ook meer foto's maken. Het is vaak zo dat ik ineens bedenk dat ik een artikeltje wil maken en dat ik er maar even een foto uit de oude doos bij plaats. Moet ik minder doen, want foto's maken is zo'n leuk onderdeel van bloggen. 
  2. Een terugkerende rubriek/serie bedenken: ik vind het zelf altijd heel leuk om op andere blogs iets van een terugkerende rubriek of serie te zien. Ik heb wel een aantal dingetjes die ik er af en toe weer even ingooi, zoals Currently, mijn maandelijkse Instagram update of een studie-update, maar ik bedoel meer iets wat eens per week/twee weken terugkomt. Ik zit zelf te denken aan iets vastleggen, maar wat en waarom weet ik nog niet. Wat ik wel als eis heb gesteld aan mezelf is dat het wel leuk en vernieuwend moet blijven, want niemand zit te wachten op iedere week hetzelfde. 
  3. Meer contact hebben met andere bloggers en elkaar inspireren: toen ik nog samen met Floor blogde was het eens per twee of drie maanden feest: dan reisden we af naar Amsterdam of Utrecht of waar dan ook om nieuwe bloggers te ontmoeten. Maar de laatste tijd is dat een beetje tot stilstand gekomen. En ik vind het zo leuk om met anderen over bloggen te kunnen praten en elkaar te inspireren, dus ik ga hier zeker moeite in steken. (zijn er al vrijwilligers?) 
  4. Verdiepen in Social Media gebruik: ik weet nog niet of het echt wat voor mij is om een Facebook pagina te hebben en misschien een tweede Instagram account voor mijn blog (ik denk het niet) maar ik wil er in ieder geval over nadenken en me er in verdiepen. 
  5. Genieten van het bloggen en van jullie: het lijkt me soms zo lastig als je fulltime blogt, omdat dan op een gegeven moment plezier en werk in elkaar overlopen. Ik blog puur en alleen omdat ik het leuk vind, en ik wil er weer meer van genieten. De laatste tijd had ik namelijk stiekem een beetje een gevoel van 'waarom doe ik dit, ben ik er niet te oud voor?', maar dat is nu gelukkig weer over. 
Hiermee wil ik het graag afsluiten, en met zeggen dat ik het super leuk vind dat jullie mijn blog lezen, reageren, me volgen en me inspireren. Dankjewel en een fijne dag!