08-12-15

Personal/Study: To study abroad or not to study abroad?

Wilde verhalen van studenten die een half jaar aan het studeren zijn in de verste, beste, meest geweldige plekken vliegen me om de oren. Ook zie ik om me heen mensen die al vanaf het begin van de studie (en misschien nog wel eerder) precies weten welke locatie ze als voorkeur gaan opgeven voor hun semester naar het buitenland. En ik...? Ik weet het niet! Voor mijn gevoel is het een ontzettend moeilijke keus en ik vind het dan ook heel lastig om te bepalen of ik überhaupt een semester naar het buitenland wil. En wat is nou een betere plek om mijn gedachten op een rijtje te zetten dan in een blogpost? 

beautiful, landscape, and nature afbeelding

to study abroad?

OK, laten we met het eerste scenario beginnen. Er zijn twee inschrijfmomenten: eentje voor locaties buiten Europa en eentje voor locaties binnen Europa. Ik heb mijn keus al zo ver ingekort dat ik het heb beperkt tot binnen Europa. Ik weet niet, ik hoef gewoon sowieso niet zo bizar ver. Het enige buiten Europa dat me wel aansprak is Canada, maar de uitwisselingspartners daar vind ik niet geweldig. En binnen Europa heb ik het al beperkt tot Scandinavië, want die landen hebben een onbeschrijfelijke aantrekkingskracht op mij. Kopenhagen, Oslo, Upssala... 

De vraag is natuurlijk vooral waarom ik naar het buitenland zou gaan. En ik denk dat het antwoord daarop is om mezelf te ontdekken, een paar maanden los te komen van iedereen hier en plezier te hebben. Iedereen blijft maar zeggen dat het de enige kans is in het leven en dat je die gewoon moet grijpen. Misschien dat dat me juist nog meer laat twijfelen, want misschien wil ik wel niet nu, maar na mijn master reizen? Er is toch niet één mogelijkheid om naar het buitenland te gaan in het hele leven? Maar ik ben het natuurlijk ook wel met deze mensen eens, want ik weet bijna wel zeker dat wanneer ik de knoop toch zou doorhakken ik het geweldig ga vinden. 

Ik heb soms struggles met wie ik ben en wat ik leuk vind, en ik denk er ook wel over dat zo'n reis/ervaring me mezelf beter laat leren kennen. Kijk, er zijn mensen die voor onbepaalde tijd met een backpack naar Australië vertrekken maar dát zie ik mezelf niet doen... Ik blijf toch een beetje een held op sokken! 

Voordelen study abroad: mezelf ontdekken, reizen, once in a lifetime opportunity, leerzaam... 
Nadelen study abroad: duur, eng, misschien reis ik wel liever op een ander moment... 

room, bedroom, and photo afbeelding

or not to study abroad?

Gelukkig zijn er maar twee opties: naar het buitenland en niet naar het buitenland. Wat ik met mezelf heb afgesproken is dat als ik kies om in Groningen te blijven, ik wel een soort van plan moet hebben. Ik wil niet hier bij mijn ouders blijven wonen en niks bijzonders met mijn leven gaan doen. Mijn plan zou dus sowieso bestaan uit op kamers gaan wonen. Daar ben ik al steeds meer mee bezig en er is ook wel een grote kans dat dat al voor de zomer gaat gebeuren. Als ik dan naar het buitenland ga moet ik mijn kamer weer onderverhuren en anders blijf ik er gewoon lekker wonen. Wat ik nog meer zou doen als ik niet naar het buitenland ga is waarschijnlijk een minor doen aan een andere faculteit. Ik heb altijd al het 'probleem' dat ik veel dingen interessant vind, en hoe leuk ik mijn studie economie ook vind, ik heb soms ook wel behoefte om iets heel anders te gaan doen. Psychologie, sociologie, rechten of misdaad en straf staan nu wel een beetje op mijn lijst. Het moet natuurlijk wel een goede combinatie zijn voor later. Maar het is ook mogelijk om alsnog wat economie vakken te volgen. Wie weet!

Verder wil ik als ik in Groningen blijf doorgaan met commissie doen. Ik zit nu in het Prospect Magazine committee (lees allemaal ons magazine op www.prospectmagazine.nl!) en ik merk dat dit al ontzettend helpt bij mezelf ontwikkelen. Ik ben meer sociaal, leer hoe ik me in groepen kan gedragen en vind het daarnaast ook gewoon heel leuk om iets te doen te hebben naast mijn studie. Dus ja, dat. 

Voordelen in Groningen blijven: mijn leven hier (verder) opbouwen, andere vakken volgen dan economie, leuke commissies doen om mezelf te ontwikkelen.
Nadelen in Groningen blijven: spijt krijgen van dat ik niet naar het buitenland ben.

so...? 

Misschien lees je hierboven al wel dat mijn plan voor als ik in Groningen blijf best wel ontwikkeld is. Ik moet ook zeggen dat ik daar wel een beetje naar neig, maar misschien komt dat vooral ook omdat ik het een beetje heel erg eng vind om naar het buitenland te gaan. In ieder geval zou ik het wel heel fijn vinden om binnenkort een keus te hebben gemaakt waar ik vrede mee kan hebben, want ik heb het gevoel dat ik nu stil blijf staan en alleen maar toe leef naar volgend jaar. Het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat ik nog 7 tot 8 maanden niet gelukkig ben met mijn leven op dit moment...

Als je dit hele artikel hebt gelezen dankjewel! En als je nog een belangrijk advies voor me hebt zou ik het heel fijn vinden als je dat achterlaat in de reacties :)