30-12-15

Personal: This year's lessons

25 december 2015. Ik trek een feestelijk jurkje aan, doe wat meer moeite voor mijn make-up en begin aan mijn deel voor het kerstdiner: een salade met pompoen. Op de radio hoor ik kerstnummers en op Instagram is het ook niet meer te missen dat het kerst is. Maar voor mijn gevoel is het nog ergens in oktober en ik kan maar niet geloven dat het jaar bijna voorbij is (nog twee dagen, hoe dan?). Het besef komt meestal als ik op iedere blog jaaroverzichten lees, op Instagram de negen foto's met de meeste likes voorbij zie komen en de eerste knallen van vuurwerk hoor. 2015, waar ben je gebleven? 



2015 negen foto's met meeste likes: Tony's - On Top van Anna Nooshin - Sweater Weater - Toen we onze AirBnB in Stockholm geboekt hadden - Herfst - Hardlopen - In Stockholm (herken je de kast van de andere foto?) - Herfst 2 - Stockholm, Gamla Stan. 

Je kunt wel merken dat ik een vrouw ben, want met het verstrijken van de tijd heb ik zo nu en dan best een beetje moeilijk. En dan te bedenken dat ik pas 20 ben. Ik voel aankomen dat ik over 30 jaar na het verstrijken van iedere week in een hoekje in huilen uitbarst. Het is dubbel. Aan de ene kant kan ik niet geloven wat voor dingen ik allemaal heb beleefd en geleerd in 2015. Was dat allemaal DIT jaar? Maar aan de andere kant vind ik het ieder jaar opnieuw weer lastig om een fijn jaar achter me te laten en een nieuw jaar in te gaan. 

Hoe veel je in een jaar kunt doen blijkt maar weer als ik terugdenk aan de plekken waar ik ben geweest en de andere dingen die ik heb gedaan en bereikt. Op vakantie ging ik bijvoorbeeld naar Italië en Stockholm, maar ook ben ik dit jaar een aantal keren voor een weekendje naar Texel geweest. Afgelopen weekend sliep ik een nachtje in Scheveningen en ook maakte ik weer goed gebruik van mijn studenten-ov voor dagjes naar o.a Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam. 

Op studiegebied haalde ik in het afgelopen jaar mijn Propedeuse (binnen één jaar) en begon ik aan mijn tweede jaar. Ik koos de richting Economics en begin mijn studie steeds leuker en interessanter te vinden. Ik weet vrijwel zeker dat ik de goede richting heb gekozen. Ook ben ik in september begonnen met een commissie. Samen met mijn commissie genootjes maak ik het magazine voor de studievereniging en dat vind ik heel leuk aangezien studie en hobby daar toch wel een beetje samen komen. En ja, het is soms best eng en lastig om als introvert persoon in iets als een commissie te gaan, maar hoe beter ik de mensen leer kennen, hoe meer ik mezelf open stel. 

Op persoonlijk en sociaal gebied leerde ik misschien nog wel het meeste in het afgelopen jaar. Het lastigste vind ik denk ik om mezelf volledig te kunnen accepteren. In een wereld waarin mensen zo veel oordelen en vergelijken is het niet altijd makkelijk om een beetje anders te zijn dan de gemiddelde student. Ik ben wat meer op mezelf en houd wat minder van uitgaan, maar dat ben ik. En het afgelopen jaar heb ik weer wat stapjes gezet in accepteren dat niet iedereen hetzelfde is. Het is eigenlijk juist heel leuk dat iedereen anders is! En ook ben ik zelf minder gaan oordelen. Waar ik het eerst vaak had over 'dat is niet mijn type' probeer ik nu eerst mezelf open te stellen voordat ik oordeel over diegene. Maar goed, ik blijf wel een béétje een awkward penguin

En in het nu leven is iets wat ik veel meer moet doen. Na een mental breakdown bedacht ik me hoe zonde het eigenlijk is om altijd maar naar iets toe te leven. Zo was ik heel erg bezig met wat of ik volgend jaar naar het buitenland zou gaan of toch niet, waardoor ik een beetje vergat om op dit moment te genieten en leuke dingen te doen. Het blijft lastig, maar is wel heel belangrijk om bij stil te staan. Leef in het nu mensen, en maar een heel klein beetje in de toekomst! 

Verder leerde ik hoe veel ontspanning ik kan vinden in creatief bezig zijn (bloggen, fotograferen of kleurplaten inkleuren bijvoorbeeld), hoe leuk ik het blijf vinden om nieuwe plaatsen te ontdekken en hoe blij ik ben met de mensen om me heen en mijn thuissituatie. Ook dat het beter mijn best doen op Instagram foto's leuk is, dat alles beter wordt door het eten van een avocado en hoe leuk Groningen toch is. En nog veel meer.

Ik ben benieuwd wat 2016 me gaat brengen. 

Wat heeft 2015 jou gebracht?