18-12-15

Books: Best of 2015

Weer een jaar voorbij. De tijd vliegt, zoals jullie misschien ook wel merken. Ik vind het altijd fijn en leuk om aan het eind van het jaar terug te kijken naar de hoogtepunten. Die hoogtepunten kunnen dagjes weg zijn, fijne momenten met familie of vrienden, prestaties... Maar waarom zouden boeken ook niet bij de hoogtepunten kunnen horen? Sinds begin 2014 schrijf ik alle boeken die ik lees op in een schriftje en dat geeft een erg leuk overzicht. Ik wil graag terugblikken naar de boeken die ik dit jaar, in 2015, heb gelezen. Ik licht mijn favorieten in bepaalde categorieën uit. 

Ten eerste wil ik zeggen dat dit jaar niet per se een leesjaar vol hoogtepunten was. Tuurlijk las ik fijne boeken, maar als ik het vergelijk met het aantal geweldige boeken ik vorig jaar allemaal las (Life of Pi, Divergent, Eleanor & Park, Me before you,...) valt het in het niet. Maar goed, er zijn alsnog wat boeken die er uitspringen bij mij. Niet per se allemaal omdat ik ze vijf sterren gaf, maar ook gewoon omdat ik er van genoot.

de fijnste chicklit 

Title/writer: Niet te filmen - Sophie Kinsella
About: Audrey heeft een angststoornis en ze gaat met hele kleine stapjes vooruit. Ondertussen krijgt ze de opdracht om een documentaire van haar leven te maken om weer onder de mensen te durven komen en haar zonnebril die ze 24 uur per dag draagt weer af te kunnen zetten. Wanneer een vriend van Audrey haar broer, Linus, over de vloer komt in haar huis krijgt ze langzaamaan weer energie en wordt ze hopeloos verliefd. 
My opinion: Ik heb dit jaar weer een aantal fijne chicklits gelezen. Soms heb ik boeken nodig die ik in een paar dagen uit kan hebben om weer een beetje in de leesflow te komen en chicklits zijn ideaal om mee te ontspannen in drukke tijden. Mijn favoriete chicklit van dit jaar is Niet te filmen van Sophie Kinsella. Sowieso was ik enthousiast en nieuwsgierig toen ik hoorde dat de schrijfster van Shopaholic en nieuw boek uit had gebracht, en toen ik het las werd ik meteen meegesleurd in het verhaal. Het verhaal is niet per se heel sterk of goed, maar wel heel lief en vaak ook herkenbaar. En soms is dat alles wat een boek nodig heeft om fijn en goed te zijn! 

het boek dat me het meeste raakte

Title/writer: Room - Emma Donoghue
About: Jack is vijf jaar oud en samen met zijn moeder woont hij in een kamer (Room) van een paar vierkante meter. Voor hem is het de wereld waar hij zich veilig voelt en het leuk heeft, maar voor zijn moeder is het de gevangenis waar 'Old Nick' haar al zeven jaar gevangen houdt. Met alle liefde die ze in zich heeft heeft ze voor de kleine Jack een leven gecreëerd, maar ze weet dat dat leven niet voor altijd genoeg is, dus zet ze samen met Jack een vluchtplan op...
My opinion: Dit boek raakte me zo, zo erg. Ik vond het een ontzettend mooi verhaal, ook doordat ik aan het begin niet goed begreep wat er aan de hand was en er steeds stukjes informatie bijkwamen. Het boek is geschreven vanuit de ogen van de vijfjarige Jack, inclusief grammaticale fouten en gedachten van een kind, en dat maakte het allemaal nog wat extra beklemmend. Maar tegelijkertijd vond ik het ook heel fascinerend om te lezen wat het met een kind doet om z'n hele leven niet anders te weten dan dat het kleine kamertje waarin hij leeft de wereld is. 

een goed boek op meerdere vlakken


Title/writer: De schaduw van de wind - Carlos Ruiz Zafón
About: Het boek speelt zich af in Barcelona, waar de stad zich langzaam herstelt van de Spaanse Oorlog. De zoon van een antieke boeken handelaar vind een boek genaamd 'de schaduw van de wind', en als hij op zoek gaat naar andere werken van de schrijver komt hij erachter dat iemand systematisch al het werk van de auteur aan het vernietigen is. 
My opinion: Je hebt fijne chicklits, spannende boeken, huilboeken, en boeken die op alle vlakken goed zijn. Nee oké, de schaduw van de wind is absoluut geen chicklit maar ik vind het heel lastig om het in een bepaalde categorie in te delen. Wel weet ik dat ik dit boek geweldig vond. Ontroerend, prachtig in de historie geplaatst, romantisch en spannend. Het is best een dik boek en vaak schrikt dat me een beetje af (oops) maar bij dit boek kon me dat helemaal niks schelen. Ik wilde zelfs niet dat het afgelopen was. Gelukkig heb ik nog een aantal vervolgen die ik kan lezen. 

favoriete new-in / to-be-read boek

Title/writer: After You - Jojo Moyes
About: Dit is het vervolg op het prachtige boek Me Before You / Voor Jou van Jojo Moyes. Dat boek las ik in een paar dagen uit, ik moest erbij huilen en gaf het daarna zonder twijfel vijf sterren. Ik wist niet dat er een vervolg op zou komen en in eerste instantie was ik ook niet zo heel blij met die ontwikkeling, maar ik moet toegeven dat ik niet kan wachten om meer over de personages te lezen. Ik heb het gekregen voor Sinterklaas en het is in het Engels, wat geen probleem is. Naast dat ik super nieuwsgierig ben naar dit boek vind ik de omslag van het boek ook heel mooi. 
My opinion: Nog niet bekend. 

geweldigste leesgadget

Dat is natuurlijk mijn Kobo GLO HD e-reader. Ik heb het nu bijna twee maanden en ik kan er geen genoeg van krijger. Sterker nog, ik begin het steeds fijner te vinden om een e-reader te hebben. Ik had het vorige week meegenomen in de trein en het weegt bijna niets dus dat is zo ontzettend fijn! Maar goed, 'echte' boeken vind ik ook nog steeds geweldig. 

Conclusie: er zijn heel wat fijne boeken die ik dit jaar gelezen heb, maar ten opzichte van vorig jaar is dat een beetje beperkt. Ik heb zin om ook in 2016 weer lekker te lezen en goede boeken te ontdekken. Ik ga natuurlijk ook opnieuw een Reading Challenge doen, maar ik weet nog niet op welk aantal ik het ga zetten... 

Wat is jouw favoriete boek van 2015?