12-11-15

Studying: how to stay motivated?

Na de tentamens is mijn eerste behoefte altijd om in mijn bed te gaan liggen en daar vervolgens even niet meer uit te komen. Maar als ik een beetje ben bijgekomen kijk ik, hoe raar ook, ook altijd wel een beetje uit naar het begin van het nieuwe blok. Op dat moment beginnen weer nieuwe vakken, heb ik weer alle kansen om dit blok toch écht alles beter bij te houden en door het compleet nieuwe rooster voorkom ik dat ik in een sleur terecht kom. Allemaal heel leuk, maar na een week of twee beland ik - en ik denk dat veel van jullie dit wel herkennen - toch weer in mijn oude ritme en komt het vaak voor dat ik alsnog dingen niet heel goed bijhoud. Hoe in vredesnaam zorg je ervoor dat de frisse motivatie van het begin van het blok bij je blijft tot het einde, zodat je die tentamens/toetsen kunt knallen? 





Oh en ja, ik ben dus toch gewoon doorgegaan met bloggen. Ik kan het helemaal niet missen! Dankjewel voor jullie lieve reacties <3 

begin goed

Een goed begin is het halve werk. Ja, dat weten we nu wel. Maar toegegeven, het is echt waar. Ik doe daarom in het weekend voor het nieuwe blok begint vaak vast wat voorbereidingen. Zo lijkt het in ieder geval alsof ik er zin in heb. Het begint allemaal met een nieuw collegeblok. Ook print ik de planningen van vakken uit en deze plak ik in het collegeblok zodat ik overzicht heb en wanneer ik maar wil kan opzoeken welke hoofdstukken of opdrachten we die week gaan behandelen. Ook schrijf ik mijn rooster leuk op in mijn agenda en zet ik de tentamens en deadline er ook alvast met een kleurtje in. Leuk allemaal die voorbereidingen, maar de kunst is om het niet alleen in het weekend voor het blok, maar het hele blok vol te houden. Ja, óók als je tijdens dat allereerste hoorcollege er al geen bal meer van begrijpt en bijna in slaap valt omdat de docent ontzettend monotoon en saai vertelt. 

probeer een ritme te vinden in je studie

Waar ik aan het begin op de universiteit misschien nog wel het meeste moeite mee had, was het ontbreken van een vast ritme op je dag. Op de middelbare school heb je vaak een dag van half 9 tot een uur of 3, waarna je aan het einde van de middag thuiskomt, huiswerk maakt, eet, sport, muziekles volgt, dingen doet met vrienden, en ga zo maar door. Op de universiteit zijn je begin en eindtijden iedere dag verschillend, en het is soms best aantrekkelijk om tot 10 uur in je bed te blijven liggen wanneer het college pas in de middag begint. Maar dát is waar het misgaat. Probeer jezelf aan te leren om op vaste dagen bezig te zijn met bepaalde vakken. Heb je een werkgroep op woensdag? Bereid dan op dinsdag de opdrachten voor. En voor dat hoorcollege op donderdag lees je op woensdag de hoofdstukken vast globaal door. Het helpt, dat beloof ik. 

samenvatten en dingen doorlezen

Ben ik de enige die zich alleen op een stuk tekst kan concentreren als ik ondertussen aantekeningen maak? Ik heb die zwakte omgezet in een kracht door als ik de hoofdstukken voor die week doorlees meteen samen te vatten. Mijn doel is om aan het einde van elke week de stof van die week min of meer te begrijpen en doorgenomen te hebben. En nee, dat gaat niet altijd goed, maar het is wel een streven. Als je aan het eind van het blok moet beginnen met leren, heb je op deze manier al een samenvatting en dit scheelt héél veel tijd. Plus omdat je alles al een keer goed hebt bekeken zou tijdens het leren een groot deel je bekend voorkomen. 

vrije tijd

Studeren is veel meer dan studeren. Beloon jezelf daarom vooral ook met veel vrije tijd. Ga lekker eten bij vrienden of vriendinnen, las avondjes stappen in, of plof gewoon lekker op de bank met een kop thee. Van dat soort dingen krijg ik persoonlijk juist weer energie om te studeren. En het hoort er gewoon bij (al ben ik alles behalve een stereotype student op het party gebied, maar goed). Oh, en als je dan toch lekker gaat eten bij een studievriendin, plak er dan meteen een paar uurtjes aan vast dat je samen bezig gaat met de opdrachten. Want dat is fijn en gezellig! 

Ik heb nu trouwens een richting gekozen bij mijn studie Economics & Business Economics, namelijk Economics. Ik weet nu al zeker dat ik een goede keus heb gemaakt, want hoewel sommige vakken pittig zijn, is het wel de richting die ik interessant vind en dat helpt ook wel om gemotiveerd te blijven!

Wat zijn jouw geheimen om gemotiveerd te blijven?