17-11-15

Lezen 2.0: Kobo Glo HD

Ik hou van een fysiek boek. Ik vind het vaak erg lekker ruiken, ik vind het omslaan van een pagina fijn, ik hou ervan om te kunnen zien hoe ver ik al ben en niet te vergeten maakt de omslag van een boek het boek al bijna. Maar toch begon ik een tijd geleden na te denken om misschien een e-reader te nemen. Niet per se als vervanger van een 'echt' boek, maar gewoon voor onderweg, op vakantie en voor andere gemakken. Ik heb de Kobo Glo nu bijna een maand in mijn bezit en dat leek mij het perfecte moment om er een review over te schrijven. Spoiler: ik ben er blij mee!



Ten eerste het uiterlijk van de e-reader. Wauw, wat een mooi ding. Het weegt bijna niets (185 gram) en is maar één centimeter dik. Door het hoesje dat ik erom heb is dat wel iets meer, maar het is natuurlijk niets vergeleken met een fysiek boek. Het hoesje dat ik heb is trouwens erg handig, want als ik het dichtklap gaat de e-reader automatisch op slaapstand. Ik blijf gefascineerd over de manier waarop de letters op een scherm verschijnen, maar dat het ondertussen lijkt alsof het gewoon op papier wordt gedrukt. Hoe dan? Een goed teken is het wel, want daardoor lijkt het ook tijdens het lezen gewoon alsof ik van papier lees, en dit kan dus geen belemmering zijn om uren te lezen. 

Ik koos voor de Kobo Glo omdat ik goede dingen gehoord had over Kobo. Zowel van papa als van anderen. Daarnaast vind ik het fijn om een functie te hebben om backlight aan te kunnen zetten, en toen pikte ik de Kobo Glo er direct uit. Ik heb het backlight tot nu toe nog niet heel veel gebruikt, maar voor de keren dat het schemerig wordt en er geen lampje in de buurt is of in de bus in het donker is het ideaal. Ik zou dan ook niet meer zonder kunnen! De batterij gaat ook erg lang mee. Ik heb het nu bijna een maand en hoewel ik vrijwel iedere dag wel even een kwartiertje of langer lees, is de batterij nog steeds halfvol. Super fijn. Ik wil het wel in de gaten blijven houden, want ik zie het niet zitten dat de batterij uitvalt op het moment dat ik midden in een spannend boek zit, haha. 

Ik heb het gevoel dat ik een e-reader er sneller even bij pak dan een echt boek. Als ik een e-reader pak, even twee pagina's lees en het weer wegleg vind ik dat geen probleem, maar een boek pak ik toch meer voor een wat langere periode. Ik heb dan ook al een paar keer lekker voor tien minuutjes in de bus gelezen. Het allergrootste voordeel is natuurlijk dat er zo 1000 boeken (of meer zelfs) op kunnen en dat het gewicht nog steeds 185 is... Ook ben ik ingelogd op mijn Bol.com account, zodat ik heel gemakkelijk op mijn e-reader boeken kan aanschaffen. 

Ook leuk: de leesstatistieken. Het is onder andere te zien hoe veel uur je al aan het lezen bent in dit boek, hoe veel uur in totaal en hoe veel minuten je gemiddeld over een pagina doet. Dat soort dingen vind ik leuk! 

Hoe ik aan boeken op mijn e-reader kom? Ik vind het niet goed om e-books illegaal te downloaden (ik weet het, ik download ook muziek) omdat ik niet wil dat schrijvers geen boeken meer kunnen schrijven. Daarom moet ik het op de legale manier doen. Bij de bibliotheek hebben ze een aantal goede ebooks die je kunt lenen voor drie weken (gewoon via Internet) en verder heeft papa al een aantal aangeschaft die ik nu ook op mijn Kobo heb staan. Ik wil me ook nog gaan verdiepen in Elly's Choice, want daar hoor ik goede dingen over. Iemand ervaring? En als dit allemaal niet werkt, kan ik boeken aanschaffen bij Bol.com of de Kobo shop. 

Ik vind het ideaal en ben nu al beste vrienden met mijn e-reader. Dat wil niet zeggen dat ik voor goed ben afgestapt van een fysiek boek, want bepaalde boeken wil ik toch wel in het echt hebben en kunnen vasthouden. Maar afwisselen kan nu ook, en dat is fijn! 

Heb jij ervaring met een e-reader? Zo ja, welke variant heb jij en hoe kom jij aan je e-books?