13-10-15

Studying: (beginnen met) leren voor de tentamens

Ieder begin is moeilijk, en het begin van de periode van voorbereiding voor tentamens/toetsen is daar geen uitzondering op. Misschien herken je het wel dat je heel goed weet dat je moet gaan beginnen, dat je al tien keer een poging hebt gedaan om een planning te maken, dat al je spullen klaar liggen op je bureau, maar dat je je er gewoon niet toe kunt zetten om ook daadwerkelijk te beginnen... Dat is in ieder geval wel de story of my life, maar als ik eenmaal ben begonnen gaat het vaak best wel goed. Maar hoe begin je? Hierbij mijn (op ervaring gebaseerde) tips! 

Wat mijn grootste probleem vaak is is dat aan de ene kant de tentamens steeds dichterbij komen, maar aan de andere kant de wekelijkse colleges, opdrachten en deadlines ook gewoon door blijven gaan. om op die momenten prioriteiten te stellen kan best lastig zijn... 

overzicht

Als je niet weet wat je precies moet doen voor ieder vak is het lastig om ook echt te beginnen. Ik raad je dan ook aan om eerst even op papier te zetten welke hoofdstukken je per vak moet leren. Bij mij zinkt de moed me op dat moment ergens ook wel weer in de schoenen, maar ik weet in ieder geval wat me te wachten staat en wat ik ervoor moet doen. Dus zet even op een rijtje welke hoofdstukken je moet leren, of je die hoofdstukken nog moet samenvatten, of je bepaalde oefenopgaven of oefententamens moet maken, enzovoort. Ook is het handig om te bepalen hoeveel tijd je nog hebt om te leren. Je kunt wel bedenken dat je het weekend van te voren begint, maar als dat weekend al volgepland is met verjaardagen en sporten, is dat geen optie... 

structuur 

Soms mis ik de middelbare school wel, in dat je opdrachten op krijgt door de docent en dat je in de middag thuis je agenda openslaat om te zien wat je allemaal moet doen voor de volgende dag (althans, zo ging het bij mij). Op de universiteit kwam ik er al vrij snel achter dat het fijn is om een bepaalde structuur te hebben in je week. Op maandag ga je naar dat college en lees je de hoofdstukken van die week door, op dinsdag ben je bezig met een ander vak en op woensdag maak je de opdrachten voor donderdag en vrijdag, bijvoorbeeld. Als je eenmaal in dat ritme zit is het ook makkelijk om te bedenken welke dagen je eventueel nog tijd over hebt om voorbereidingen te treffen voor de tentamens. 

je werkplek studeer klaar maken 

In een rommeltje kan niemand zich concentreren, dus als je weet dat je echt aan de bak moet is het fijn om eerst je hele kamer eens een goede opruimbeurt te geven. Maak je bureau netjes, zet leuke bloemetjes en kaarsjes op je bureau, leg je studeerplekken op een overzichtelijke plek... Verder is het misschien ook leuk om een studeer-afspeellijst te maken. Ik kan niet altijd met muziek leren, maar tijdens het samenvatten gaat dat bijvoorbeeld prima. En als je na het opruimen en studeer-proof maken van je bureau nog steeds geen motivatie hebt, gebruik dan eens de #studyspo op Instagram, Tumblr of Weheartit. 

START

Waarschijnlijk heb je er nog steeds geen zin in, maar van uitstel komt afstel en dat moeten we niet hebben... Dus nu ga je gewoon ├ęcht beginnen. Zet de WiFi van je telefoon uit, zet een lekker muziekje op, pak een flinke mok thee met chocola en ga aan de slag. Serieus, als de kop er maar af is geeft dit waarschijnlijk een enorme boost. En hoe lekker voelt het als je de eerste taak van je to-do lijst of planning kunt afstrepen?

Ik hoop dat jullie wat aan deze tips hebben en dat het misschien wat motivatie geeft. Ik ben er nu in ieder geval klaar voor, dus as we speak ga ik verder met mijn samenvatting.

Wat geeft jou motivatie om te beginnen met leren voor de tentamens/toetsen?