03-10-15

Running: hardloopdoelen

Vrijdagochtend. Tijdens weer een paar uur bezig met het leren van een tentamen die ik komende maandag heb voelde ik me een beetje energieloos en lui. Vaak is dat het teken dat ik weer eens moet gaan hardlopen, om alle energie eruit te rennen en gedachten op een rijtje te zetten. Dus trok ik voor het eerst dit jaar mijn lange hardlooplegging weer aan en begon ik te rennen door de mist. De eerste twee kilometer liep ik heel netjes met een gemiddeld tempo van 5'47", waardoor in mijn hoofd al PR-taferelen begonnen te spoken. Mijn PR op de 5 kilometer liep ik twee jaar geleden een keer tijdens een trainingsrondje, 29:51... Maar ja, na 3 kilometer begon ik al helemaal kapot te zijn en moest ik gaan wandelen. Uiteindelijk liep ik toch nog de 5 kilometer in 31 minuten. Dit herinnerde me aan mijn hardloopdoelen... En die doelen deel ik graag met jullie. 

Foto uit de oude doos: de Zuidlaardermarktloop in 2012

Ik heb sinds ik ben gaan hardlopen in het voorjaar van 2012 meegedaan met twee runs; de Zuidlaardermarktloop in oktober 2012 en de Asserstadsloop in juni 2013. En vroeger ook wel een aantal keren met de kinder-Zuidlaardermarktloop (2.7 kilometer) maar ik weet niet of dat echt telt. Trainen voor een hardloopwedstrijd is wel iets wat onwijs motiveert, en ergens naartoe werken werkt qua training ook veel beter dan gewoon willekeurige stukjes lopen. Ik wil al tijden de 10K lopen, maar zonder daadwerkelijk doel is dat niet perse nodig en dat weerhoudt me er soms ook van. Het seizoen van hardloopwedstrijden is wel een beetje over, maar volgend jaar wil ik sowieso gaan meedoen met de Nike We Run Amsterdam en met de Ladies Run in Groningen. 

Korte termijn doel: PR lopen en 10K 

Die 29:51 op de 5 kilometer wil ik verbreken, en ik wil dat in de maand oktober gaan doen. Sowieso heb ik op NikePlus mezelf uitgedaagd om deze maand 60 kilometer (15 kilometer per week) te gaan rennen, en ik hoop dat dat gaat lukken. Ook wil ik voor het einde van het jaar de 10K lopen. Ook dat moet hopelijk lukken, aangezien het schema dat ik volg nog tien weken duurt. Ook al loop ik tussendoor een paar weken niet, dan nog moet het haalbaar zijn. Dus dat ga ik doen! 

Doel dit jaar: halve marathon

Het mooiste dat er bestaat op hardloopgebied lijkt me om wekenlang voor te bereiden voor één grote run: een halve marathon of een hele marathon. Ik heb dan ook een soort van wild plan om volgend jaar in maart mee te gaan doen met een halve marathon hier in de buurt. Ik heb geen idee of het gaat lukken, maar ik zou het wel heel mooi vinden. Het probleem is dat ik nu nog geen tien kilometer kan lopen, dus van de 5K naar 21K is nogal een grote stap. Maar goed, ik ga er toch voor! 

once in a lifetime: marathon

Ik volg Annemerel en haar hardloopverhalen fanatiek, en toen zij afgelopen zondag de marathon van Berlijn liep volgde ik haar dan ook vol verbazing. Ze liep de marathon onder de 3 en half uur, onwijs snel! Ik zie mezelf dat nog niet zo snel doen, maar het gevoel van een marathon finishen is iets wat ik heel graag een keer wil meemaken. Ook dit is niet iets wat ik binnen nu en een jaar ga bereiken, maar ook al duurt het nog tien of twintig jaar, ooit ga ik een marathon lopen. De marathon van Amsterdam of Berlijn lijkt me leuk. 

Zoals jullie kunnen lezen ben ik nogal ambitieus. Misschien ga ik mezelf alleen maar teleurstellen, maar ik heb echt gemerkt dat ik een stok achter de deur nodig heb om effectief en constant te trainen. Nu rommel ik maar wat aan... Let's do this!