05-09-15

Studying: agenda organisatie

Plannen is een ding dat ik heel fijn vind om te doen, omdat ik op die manier overzicht heb van wat ik allemaal moet doen en daardoor krijg ik rust in mijn hoofd. Op het moment dat ik het gevoel heb dat ik meer moet doen dan dat ik tijd heb, maak ik gebruik van to-do lijstjes, en vaak blijkt het dan heel erg mee te vallen. Niet alleen to-do lijstjes vind ik geweldig, ook maak ik veel gebruik van mijn agenda. Ik heb een agenda van Moleskine, en die vind ik geweldig door het dikke papier en het feit dat het lekker rustig en basic is. Hier kun je een artikel vinden over mijn agenda. Nu de studie weer is begonnen (helaas!) ben ik weer begonnen met opschrijven wat voor colleges ik heb en wat ik per college moet voorbereiden. Ik vind het de laatste tijd heel erg leuk om 'plan with me' filmpjes en artikelen te zien, dus besloot ik mijn eigen versie te maken, waarin ik jullie laat zien op welke (simpele) manier ik mijn agenda organiseer. 



Hierboven zie je een foto van de huidige week. Zoals je kunt zien ben ik een groot voorstander van het gebruik van kleurtjes. Hiervoor gebruik ik fineliners van de HEMA. Als je het overzicht vaak kwijt bent in een wirwar van pennengekras in je agenda, kan het heel fijn zijn om te gaan werken met kleurtjes. Ik heb een systeem bedacht waarbij iedere kleur een bepaald onderwerp matcht. Met roze schrijf ik de tijden van colleges, met groene pijltjes zet ik erbij wat ik moet voorbereiden, oranje is voor mijn blog en blauw is werk. Andere afspraken zet ik er gewoon in met pen, en als het belangrijk is markeer ik het. 

Tentamens bijvoorbeeld markeer ik altijd, zodat ik weet dat het belangrijk is. Ook streep ik dingen door als ik het af heb of voorbereid heb. Zo kan ik in één oogopslag zien wat ik nog moet doen. Ook maak ik gebruik van losse post-it briefjes in mijn agenda. Voor deze week heb ik een briefje erin geplakt met de locaties van mijn colleges. Maar na de eerste week weet ik meestal al waar ik moet zijn. Ook to-do lijstjes plak ik soms in mijn agenda, zodat ik een volledig beeld heb. 

Ik probeer mijn agenda zo rustig mogelijk te houden. Ik hou heel erg van video's waarin mensen duizenden soorten wasi-tape gebruiken en allemaal stickers plakken, maar hoe leuk dat er ook uit ziet, een agenda moet voor mij puur praktisch zijn. En dat probeer ik dus ook na te streven. 

Als je nog meer geïnspireerd wilt worden op het gebied van agenda/planner organisatie, dan kan ik je aanraden om de video's van Elle Fowler te bekijken. Zij maakt veel 'plan with me' video's waarin ze helemaal losgaat met leuke stickers. Geweldig om te bekijken! Ook Laura heeft een hele leuke video gemaakt waarin ze haar agenda systeem laat zien. 

Ik hoop dat jullie een beetje een idee hebben opgedaan van hoe ik mijn agenda organiseer, en dat je er misschien inspiratie uit kunt opdoen.