13-09-15

Running: Stox Running Socks (compressiesokken)

De laatste tijd zie ik steeds meer hardlopers rondrennen met hoge sokken aan. Voordat ik bekend was met deze sokken, was ik niet zo'n fan van deze sokken die op voetbalsokken lijken. Maar toen ik erachter kwamen dat deze sokken ook daadwerkelijk een functie hebben, was mijn nieuwsgierigheid gewekt. Compressiesokken schijnen goed te zijn voor je bloedsomploop, spierherstel, steun en een goede afvoer van zweet. Van het merk Stox kreeg ik een paar van deze compressiesokken opgestuurd, die ik aan een test heb onderworpen. 



De compressiesokken van Stox komen in een mooie doos aan, compleet met waszakje, meetlint en instructies. Alleen al van dit pakketje werd ik heel erg blij! Ook het design van de sokken, met de twee kleuren en het roze, vind ik heel leuk. Op die manier kunnen sokken toch nog fashionable zijn. Ik las de instructies eens goed door en daarna deed ik mijn eerste poging tot het aantrekken van compressiesokken. Naar aanleiding van andere ervaringen die ik heb gelezen verwachtte ik dat het aantrekken van de sokken een hel zou worden, maar dit ging verrassend makkelijk. Over mijn voet, over mijn kuit, en klaar!

Waar ik bang voor was, was dat de sokken zo strak zouden zitten dat ik er last van zou krijgen tijdens het rennen, maar na de eerste paar stappen was ik eraan gewend en voelde ik ze bijna niet meer zitten. Alleen af en toe, tijdens heuveltjes en oneffen weggetjes merkte ik wel dat ze me steun boden. De kuiten blijven goed op de plek zitten en worden minder belast dan anders. Heel fijn! Verder kon ik tijdens mijn twee testrondjes niet heel veel verschil merken. Ik heb een slechte doorbloeding in mijn voeten en handen, en daardoor heb ik vaak koude voeten (zelfs na het sporten). Dit keer waren ze echter goed doorbloed en ik weet wel zeker dat dat door de compressiesokken komt. 

En hoe zit dat dan met de spierpijn? Normaal heb ik bijna altijd de volgende dag (en de avond na het rennen) een beetje last van stijfheid in mijn benen en ook voel ik een lichte spierpijn, maar dit keer had ik daar geen last van! De tweede keer had ik wel wat stijve benen, maar dat kan ook komen omdat ik toen redelijk mijn grens opgezocht heb en flink mijn eigen tempo omhoog schroefde. 

Mijn eindoordeel is positief! Ik wist van tevoren niet goed wat ik van het resultaat kon verwachten, omdat mijn klachten niet erg aanwezig zijn en ik ze niet voor één bepaald kwaaltje heb geprobeerd. Wel had ik het gevoel dat mijn benen soms erg belast werden, wat nu een stuk minder zo voelt. Daarnaast vind ik de sokken leuk, zitten ze lekker, en geven ze me een hele fijne steun. Ik kan bijna niet anders dan goede dingen zeggen over deze sokken.

Of ik ze altijd ga dragen tijdens het hardlopen, weet ik nog niet. Ik loop zelf nooit hele lange afstanden, dus ik denk dat ik de sokken vooral ga gebruiken wanneer ik een duurloop ga lopen, en minder wanneer ik kortere stukjes ga rennen. 

De sokken kosten €34,95 en zijn verkrijgbaar in vier maten op de website van Stox

Heb jij ervaring met compressiesokken?