15-09-15

Personal: Back to university

Op het moment dat ik dit schrijf is het zondag en dat betekent dat ik morgen aan alweer de derde week van het nieuwe studiejaar begin. Wie had gedacht dat het zo snel zou gaan? Na een lange vakantie van zo'n 11 weken stond ik een beetje dubbel in het begin van het nieuwe collegejaar. Aan de ene kant wilde ik het vrije gevoel van veel lezen, leuke dingen doen met vrienden, werken en doen wat ik zelf wilde nog voor eeuwen vasthouden, maar aan de andere kant is het ook wel weer leuk om een beetje structuur in het leven te hebben én had ik zin om studievriendinnen weer te zien. Na twee weken ontkenningsfase is het nu tijd om de feiten onder ogen te komen en een update te geven over het begin van mijn tweede jaar Economics & Business Economics in Groningen.

Het eerste dat me opviel aan het tweede jaar aan de universiteit zijn de weinige contacturen. Dit verschilt natuurlijk per studie, maar ik heb dit blok maar 12 uren per week college. De colleges zijn niet verplicht, wat ik heel erg fijn vind. Het stimuleert me juist om goed voor te bereiden voor een college, omdat ik er echt heen ga voor mezelf en niet alleen voor mijn aanwezigheidspunten... Oops! Maar hoe hemels zo weinig contacturen misschien ook klinkt, het kost me wel altijd even (een paar weken) om in een ritme te zitten met wanneer ik welk vak voorbereid en om ook daadwerkelijk thuis iets te gaan doen in plaats van alleen maar leuke dingen te doen.

Ik ben dan ook mijn focus soms een beetje kwijt. Waar ik vorig jaar soms heerlijk in een productieve bui kon zitten, heb ik dat deze weken nog niet vaak meegemaakt. Ik blijf maar uitstellen en als ik uiteindelijk bezig ben met iets, ben ik vaak enorm afgeleid. Daar moet wat aan gebeuren, dus daar ga ik aan werken deze week... 

Misschien komt het doordat ik de vakken niet allemaal even interessant vind/vond. Ik moet zeggen dat waar ik in de eerste week écht geen zin had in alle dingen, ik nu alweer iets meer in het ritme zit en nu begin ik de vakken ook wat interessanter te vinden.Wel pittig, jeetje! Ik kan echt merken dat het vervolgvakken zijn en dat ze ervan uitgaan dat we al een bepaalde basis hebben van vorig jaar. Helaas is het meeste weggezakt, haha. 

Ik ben iemand die me snel verveelt bij weinig uitdaging, en toen ik zag hoe weinig uren ik per week had, werd ik dan ook bang dat ik niets te doen zou hebben. Gelukkig is dat totaal niet het geval! Als ik niet op de universiteit ben, ben ik thuis dingen aan het voorbereiden, aan het eten bij vriendinnen, aan het sporten of gewoon aan het chillen. Ook heb ik gesolliciteerd voor een commissie bij de studievereniging en woensdag heb ik een sollicitatiegesprek, super spannend en leuk! 

Kortom, ik vermaak me prima en ook al mis ik de vakantie soms nog steeds een beetje, ik geniet ook wel weer van de gezelligheid tijdens colleges, het fietsen door de stad en het gevoel dat het afhebben van een opdracht geeft.

Hoe gaat het met jullie?