03-09-15

Book: De vuurtorenwachter - Camilla Läckberg

De vuurtorenwachter, geschreven door Camilla Läckberg, is één van de boeken waarin een onderzoek van rechercheur Patrik Hedström centraal staat. Ik ben dol op spannende boeken, ook al is het niet zo dat ik alleen maar dat genre wil lezen. Er moet wel variatie blijven. In de vakantie begon ik in De Vuurtorenwachter, omdat ik zin had in een spannende pageturner. Of het dat uiteindelijk ook was en wat ik verder van dit boek vind, lees je in dit artikel. 


De Vuurtorenwachter speelt zich af in het Zweedse stadje Fjällbacka, waar Mats Sverin neergeschoten wordt gevonden in zijn flat. Op het eerste gezicht lijkt Mats een man zonder vijanden, en het ongeloof van zijn dood is dan ook groot. Het boek draait om het onderzoek op de moord op Mats, maar daarnaast gebeurt er nog veel meer. Het boek bevat een stuk of vijf verhaallijnen, waaronder die van Annie, die naar een klein eilandje is gevlucht met haar zoontje. Ook is de schoonzus van Patrik na een ongeluk erg depressief en om het allemaal nog even wat ingewikkelder te maken, zijn er de geruchten over spoken op het eilandje waar Annie woont. 

Camilla Läckberg maakt het zich niet makkelijk door in haar boek zo veel verschillende verhaallijnen te gebruiken, en aan het begin had ik ook best wel wat tijd nodig om goed in het verhaal te zitten. Ik vergeet namelijk nogal eens namen van de personages, en elke keer weer vergat ik wat er met wie aan de hand is. Maar het is goedgekomen, want Camilla heeft erg goed werk verricht. Alle verhaallijnen vallen uiteindelijk heel goed in elkaar en niets wordt aan het toeval overgelaten. 

Kijk, perfect vond ik het boek zeker niet. Ik vond de verhaallijnen soms wel wat vergezocht en af en toe was het verhaal ook wel wat langdradig (dus: niet écht een pageturner), maar de ontknoping vond ik dan wel weer heel goed. Het is zo'n boek waar je, als je eenmaal een stuk hebt gelezen, zo benieuwd bent naar de ontknoping dat je het niet wilt wegleggen. 


Ik ben zeker benieuwd geworden naar andere boeken van Camilla Läckberg, en ook heb ik na het lezen van dit boek wel weer zin om wat meer thrillers te lezen.

Heb jij wel eens iets van Camilla Läckberg gelezen?